Evaluar el grado de incorporación de la complejidad en las producciones del alumnado: propuesta de indicadores
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2004.i53.07Abstract
Durante los cursos académicos 2002-2003 y 2003-2004, desde el Departamento de Didáctica de la Matemática y las Ciencias Experimentales de la Universidad Autónoma de Barcelona, se han diseñado y aplicado diversas propuestas de currículum de formación inicial de profesorado tomando como referencia el paradigma de la complejidad. En el artículo se presentan el conjunto de indicadores de evaluación que se han utilizado con el objetivo de medir el grado de complejidad reflejado en las producciones de los estudiantes y el marco metodológico para su utilización. El objetivo final de la propuesta es orientar la toma de decisiones hacia la mejora del programa como elemento favorecedor de la integración de algunos elementos del paradigma de la complejidad por parte del alumnado.
Downloads
References
A RNAL J. (1997). "Metodologies de la investigació educativa" dins de MATEO A. VIDAL M.C. (1997) Enfocanlents, mêtodes i àmbits de la investigació psicopedagàgica, Barcelona: UOC.
BORREL, E y CHAVARRIA, X. (1998). L'avaluació interna de centre, Barcelona: Dossiers Rosa Sensat.
CASTELIS, M. (1997). "Flujos, redes e identidades: unas teoría crítica de la sociedad informacional" dins de DD AA (1997). Nuevas perspectivas críticas en educación Barcelona: Paidós educación.
GELL-MANN, M. (1995). El quark y el jaguar, aventuras en lo simple y lo complejo, Barcelona: Tusquets.
TRECEIRO, J. B. Del homo sapiens al homo digitalis. Madrid: Alianza.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-11
Published 2021-05-05
- Abstract 84
- PDF (Español (España)) 34