Complejidad, No-linealidad y Didáctica de las Ciencias
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2004.i53.04Abstract
En este artículo se hace referencia a la contribución que desde la propia Física se ha hecho a la crisis epistemológica del Mecanicismo Newtoniano y, consecuentemente, al desarrollo del Paradigma de la Complejidad. Se pone el acento en la Teoría (matemática) de los Sistemas Dinámicos y en el estudio de los fenómenos no-lineales. Como aplicación de todo ello se proponen cambios sustantivos en la educación y en la enseñanza de las ciencias acordes con la concepción actual de la Física y el desarrollo de las Matemáticas y la Informática.
Downloads
References
ALONSO, M. y FINN E. J. (1992). Physics. Addison-WesIey.
BLANCHARD, p; DEVANEY, R. L. y HALL, G. R. (1999). Ecuaciones diferenciales. México: Ed. Thomson.
BRAUN, M. (1990) Ecuaciones Diferenciales y sus aplicaciones. México: Grupo Editorial Iberoamérica.
CORDOBA, A. (2003), Civilización tecnológica y globalización. Alfa. Revista de la Asociación Andaluza de Filosofía, 12. Año VI., pp. 143-151.
EDWARDS, C. H. y PENNEY, D. E. (1994). Ecuaciones diferenciales elementales y problemas con condiciones en la frontera. México: Prentice-HaII.
LAMO DE ESPINOSA, E, GONZÁLEZ GARCÍA, J. M. y TORRES ALBERO, C. (1994). La sociología del conocimiento científico. Madrid: Alianza Editorial.
LASKAR, J. y FROESCHLÈ. (s/f). El caos en el sistema solar. Mundo Científico, 115. Vol. II, pp. 732-740.
MARION, J. B. (1975). Dinámica Clásica de las partículas y sistemas. Barcelona: Reverté.
MORENO, I. (2002). La globalización y Andalucía. Entre el mercado y la identidad. Sevilla: Mergablum.
MORIN, E. (1995). Introducción al pensamiento complejo. Barcelona: Gedisa.
PRIGOGINE, I. (1997). El fin de las certidumbres. Madrid: Editorial Santillana-Taurus.
PRIGOGINE, I. y STENGERS, I.(1983). La nueva alianza. Metamorfosis de la ciencia. Madrid: Alianza Editorial.
RANADA, A. (1986). "Movimiento caótico" en Orden y caos, pp. 66-77. Investigación y Ciencia. Barcelona: Editorial Prensa Científica.
RANADA, A. (1990). Introducción" en Orden y caos, pp. 4-8. Investigación y Ciencia. Barcelona: Editorial Prensa Científica.
RAÑADA, A. (1990b). Dinámica Clásica. Madrid: Alianza Editorial.
ROMERO, J. L. y GARCÍA VÁZQUEZ, C. (1998). Modelos y Sistemas Dinámicos. Servicio de Publicaciones Universidad de Cádiz.
SCHRÖDINGER (1975). ¿Qué es una ley de la naturaleza? México: Fondo de Cultura Económica.
SERWAY, R. A. (1987). Física. México: Ed. Interamericana.
SIMMONS, G. F. (1993). Ecuaciones Diferenciales. Madrid: McGraw-Hill.
TOULMIN, S. (2002). Cosmópolis. El trasfondo de la modernidad. Barcelona: Península.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-11
Published 2021-05-05
- Abstract 273
- PDF (Español (España)) 68