¿Qué pasa cuando cooperamos? Hablan los alumnos
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2004.i54.05Abstract
Esta experiencia es parte de un proyecto más amplio que intenta mostrar cómo el desarrollo de estrategias que promueven una manera de actuar dentro del aula basadas en principios de gestión cooperativos, facilitadoras de la integración y participación de todos los alumnos así como potenciadoras de aprendizajes relevantes, no ha de suponer para los profesores algo inasequible ni poco rentable, sino todo lo contrario. Este artículo centra el análisis en el punto de vista de unos alumnos que inician su andadura en el aprendizaje cooperativo a partir de propuestas del profesorado de ciencias. Se analizan datos que provienen de grabaciones de clase, cuestionarios y entrevistas.
Downloads
References
JOHNSON, D; JOHNSON, R; HOLUBEC, E. (1999) El aprendizaje cooperativo en el aula. Barcelona: Paidós
LEMKE, J.L. (1997) Aprender a hablar ciencia. Lenguaje, aprendizaje y valores. Barcelona: Paidós.
OVEJERO BERNAL, A. (2001) Aprendizaje cooperativo: Un eficaz instrumento de trabajo en las escuelas multiculturales y multiétnicas del siglo XXI. R.E.I.P.S., vol l, nº 1, abril.
PIAGET, J. (1970) Structuralism. New York: Basic Books.
WADSWORTH, B. (1978) Piagetfor the Classroom Teacher. N Y: Longman.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-10
Published 2021-05-05
- Abstract 216
- PDF (Español (España)) 60