El miedo escolar de los/las alumnos/as y sus diferentes respuestas
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2004.i54.02Abstract
La reclamación de un profesorado más autónomo no viene, por lo común, acompañado de la búsqueda de un mayor nivel de independencia para los estudiantes. La memorización y la transmisión simple parece ser el esquema básico de referencia para la mayoría de nuestras aula y esa obsesión por la producción de "respuestas correctas" (sumisión) se traducen en miedos que a su vez provocan no pocas actitudes y manifestaciones de resistencia entre el alumnado. El estudio de caso que se presenta analiza esta problemática desde una posición etnográfica lo que permite interpretar esta realidad desde posiciones más complejas y plurales.
Downloads
References
ANDREAS, R.; BARTL, M.; BARTL-DÔNHOFF, G. y HOPH, W. (1980) El miedo escolar. Barcelona, Herder.
FOLLARI, R. A. (1995) Práctica educativa y rol docente. Buenos Aires. Aique Grupo Editor.
GIMENO, J. (2003) El alumno corno invención. Madrid, Morata.
GRUNDY, S. (1991) Producto o praxis del curriculum. Madrid, Morata.
GUTTMAN, A. (2001) La educación democrática. Una teoría política de la educación. Barcelona. Paidós. 1987
LAPORTA, J. (2004) Cómo analizar los conflictos. Barcelona, Paidós Mediación.
MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, J. B. (1999) La negociación del currículo. Madrid, La Muralla.
MARTÍNEZ RODRÍGUEZ, J. B (2003) Reflexividad educativa en el aula y teorías del aprendizaje más sociales. En Cooperación Educativa, Kikirikí, Vol. 71-72, pp. 31-37.
SAN FABIAN, J. L. (2000) La escuela y la pérdida de sentido. En Revista de Educación, Vol. 323, pp. 9-28.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-10
Published 2021-05-05
- Abstract 163
- PDF (Español (España)) 56