Sobre culturas educativas en los museos como centros difusores del patrimonio: ¿educación o servicio?
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2005.i56.06Abstract
La labor de difusión del Patrimonio ha estado enfocada preferentemente hacia el público infantil y las dos principales instituciones que han compartido esta función difusora, el museo y la escuela, han vivido una relación complicada. Si la escuela ha tenido dificultades en ver al museo como algo más que un recurso puntual, el museo ha debido asumir verdaderamente su función educativa, reflejándose este proceso en la evolución de los servicios educativos de los museos. Sin embargo esta relación no es igual en todos los lugares, y, observando el panorama internacional, nos damos cuenta de que el caso andaluz tiene características muy peculiares, lo que nos hace cuestionarmos sobre su situación actual, y, lo que es más importante, sobre su camino en el futuro.Downloads
References
ALDEROQUI, S. (1996). Museos y escuelas: socios para educar. Buenos Aires: Paidós.
ÁVILA RUIZ, R. M. (2001). Historia del Arte, enseñanza y profesores. Sevilla: Díada.
DOMÍNGUEZ, C.; ESTEPA, J. y CUENCA J.M. (eds.) (1999). El museo. Un espacio para el aprendizaje. Universidad de Huelva.
FUSCO, M. A. (2001). Cos'ed (Cos'ê S'ed, Cosi e S'ed). S'ed. II Giornale del Centro per i Servizi educativi. Revista electrónica. En http://www.beniculturali.it/sed.
GABRIELLI, C. (a cura di) (2001). Apprendere con il museo. Milán: Franco Angeli.
GENNARO, E. (a cura di) (2002). A spasso per i Museo. Guida alle attività didattiche dei musei della provincia. Ravenna: Sistema Museale della Provincia di Ravenna/ Laboratorio Provinciale per la Didattica Museale, Provincia di Ravenna, Settore Beni e Attività Culturali.
LONGAGNANI, L. (coord.) (2002). Museo in pubblico. Qualitá pubblica e ruolo sociale del museo. Actas del Congreso. Modena: Musei della Provincia di Modena, Assessorato alla Cultura, pp. 82-94.
NUZZACI, A. (2001). Musei, educazione, apprendimento. Museo & Storia. Anuario del Museo Storico della città di Bergamo, Anno III (3), pp. 101-113. Bergamo.
PASTOR HOMS, M.I. (2004). Pedagogía museística. Nuevas perspectivas y tendencias actuales. Barcelona: Ariel Patrimonio.
SACCHETTO, P. y TOVOLI, S. (coords.) (1991). Gli occhi della curiosità. Actas de Congreso. Bologna: Comune di Bologna y Assessorato Coordinamento Politiche Scolastiche.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-09
Published 2021-05-05
- Abstract 126
- PDF (Español (España)) 106