Orientación y educación: un compromiso ético y social
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2006.i58.01Abstract
Este artículo reivindica la orientación como una actividad profundamente humana, que debe contribuir, básicamente, a la búsqueda de valores frente a las posiciones subjetivistas y psicologistas, hoy dominantes, que están contribuyendo a desvirtuar la mayor parte de los procesos que propone y desarrolla la orientación educativa.Downloads
References
BENAVENT, J.A. y FOSSATI, R.M. (1999). "El futuro de los modelos de orientación psicopedagógica" en BISQUERRA, R. (Coord.) (1999). Modelos de orientación e intervención psicopedagógica. Barcelona: Praxis.
BISQUERRA, R. (1996). Orígenes y desarrollo de la orientación psicopedagógica. Madrid: Narcea.
BRUCKNER, P. (1996). La tentación de la inocencia. Barcelona: Anagrama.
FREIRE, P. (1997). A la sombra de este árbol. Barcelona: El Roure.
FREIRE, P. (1975). Pedagogía del oprimido. Madrid: Siglo XXI.
GALEANO, E. (1993). Las palabras andantes. Madrid: Siglo XXI.
GIROUX, H.A. (1997) Los profesores como intelectuales. Hacia una pedagogía crítica del aprendizaje. Barcelona: Paidós-MEC.
GORDILLO, M. V. (1996). Orientación y comunidad, La responsabilidad social de la orientación.
Madrid: Alianza Editorial.
ILLICH, I. (1986). Alternativas. México D.F.: Planeta.
LIPOVETSKY, G. (2000). La era del vacío. Ensayos sobre el individualismo contemporáneo. Anagrama: Barcelona.
MORÍN, E. (2000). La mente bien ordenada. Seix Barral: Barcelona.
NARANJO, C. (2004). Cambiar la educación para cambiar el mundo. Vitoria-Gasteiz: La Llave.
NÚÑEZ, C. (2001). La revolución ética. Xátiva: Diálogos-L'UllaI Edicions.
PERRENOUD, P. (2004). Desarrollar la práctica reflexiva en el oficio de enseñar. Profesionalización y razón pedagógica, Barcelona: Graó.
SÁBATO, E. (2000). La resistencia. Barcelona: Seix Barral.
SANTANA VEGA, L.E. (1993). Los dilemas de la orientación educativa. Buenos Aires: Cincel.
SANTOS GUERRA, M.A. (1995). "'Piedras en el camino, Dificultades de los Departamentos de Orientación en los Centros de Secundaria" en FERNÁNDEZ SIERRA, J. (Coord.) (1995). El trabajo docente y psicopedagógico en Educación Secundaria. Archidona: Aljibe.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-04
Published 2021-05-05
- Abstract 210
- PDF (Español (España)) 137