Trabajando por proyectos en el Primer Ciclo de Primaria: Una experiencia de aula
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2008.i66.05Abstract
Este trabajo muestra cómo es posible transformar el aula en una comunidad de investigación donde el alumnado se implica en diferentes proyectos de trabajo que, orientados a la afirmación de las posibilidades del alumnado y al desarrollo de la ciudadanía, hacen posible aprender de manera incidental, vicaria y funcional. De este modo, el aula se convierte en un espacio que invita a aprender, experimentar con las cosas, explorar, buscar, indagar, seleccionar, colaborar, sospechar, maravillarse, cuestionar, debatir, equivocarse, confrontar, argumentar, construir, socializar, proponer, participar, negociar, dudar, … sin miedo al fracaso.Downloads
References
ARCÁ M., GUIDONI, P. y MAZZOLI, P. (1990). Enseñar ciencia. Barcelona: Paidós/Rosa Sensat.
CAÑAL DE LEÓN, P. (2000). La actividades y estrategias de enseñanza. Un esquema de clasificación. Investigación en la escuela, 40 pp. 5-21
CAZDEN, C. B. (1991). El discurso en el aula. Barcelona, Paidós.
DUCKWORTH, E. (2000). Cuando surgen ideas maravillosas. Barcelona: Gedisa.
GIROUX, H. (1990). Los profesores como intelectuales. Barcelona: Paidós.
HERNÁNDEZ, F. y VENTURA, M. (1992). La organización del currículum por proyectos de trabajo. El conocimiento es un caleidoscopio. Barcelona: Graó & ICE de la Universitat de Barcelona.
HERNÁNDEZ, F. (2001). El currículum integrado: De la ilusión del orden a la realidad del caos. Cooperación Educativa Kikiriki, 59/60 pp. 79-85.
INSTITUT COOPÉRATIF DE L´ÉCOLE MODERNE (1982). Perspectivas de la educación popular. Granada: Publicaciones MCEP.
PÉREZ GÓMEZ, A. I. (1992). Enseñanza para la comprensión. En Gimeno, J. y Pérez, A: Comprender y transformar la enseñanza. Madrid: Morata.
PÉREZ GÓMEZ, A. I. (1998). La cultura escolar en la sociedad neoliberal. Madrid: Morata.
POZUELOS ESTRADA, F. (2007). Trabajo por proyectos en el aula Descripción, investigación y experiencia. Morón (Sevilla): Cooperación Educativa.
PIAGET, J. (1981). La representación del mundo en el niño. Madrid: Morata, 5ª Edición.
RAMOS GARCÍA, J. (1992). Una organización cooperativa de la clase en el Ciclo Medio. Cooperación Educativa Kikiriki, 27 pp. 30-33.
RAMOS GARCÍA, J. (2003a). Leer y comprender el mundo en la escuela obligatoria. Cooperación Educativa Kikiriki, 67 pp. 12-13.
RAMOS GARCÍA, J. (2003). Para aprender es necesario hablar en la escuela.Cooperación Educativa Kikiriki, 68 pp. 13-14.
RAMOS GARCÍA, J. (2007). Hablar, interpretar y comprender el mundo. Morón (Sevilla), Publ. Cooperación Educativa.
SMITH, F. (1994). De cómo la educación apostó al caballo equivocado. Buenos Aires: Aiqué.
WELLS, G. (2003). La importancia del habla en la educación. Cooperación Educativa Kikiriki, 68 pp. 15-19.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-06
Published 2008-12-01
- Abstract 656
- PDF (Español (España)) 700