El aprendizaje para la comprensión desde la perspectiva de los proyectos de trabajo en la enseñanza secundaria
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2008.i66.04Abstract
En este artículo se da cuenta de un ejemplo de cómo, aunque sea de manera ocasional, hay profesores que se resisten a la inercia y a los frenos al cambio que dominan la actual narrativa de la educación secundaria. Este ejemplo, al ser presentado en una revista de investigación, se vincula a un proceso de indagación desde el que hemos tratado de explorar cómo tiene lugar el aprendizaje para la comprensión en el marco de los proyectos de trabajo con docentes de cuatro centros de secundaria.Downloads
References
BERESFORD, J. (2003). Developing Students as Effective Learners: The Student Conditions for School Improvement. School Efectiveness and School Improvement, 14-2, 121-158.
BROPHY, J. (1998). Teaching. Brussels: International Academy of Education/Geneva: International Bureau of Education.
BROWN, A.L. (1994). The advancement of Learning. Educational Researcher. 28,(8), 4-12.
BROWN, J.S., COLLINS, A. y DUGUID, P. (1989). Situated cognition and the culture of learning. Educational Researcher, 18 (1), 32-42.
CARNELL, E. y LODGE, C. (2002). Supporting Effective Learning. London: Paul Chapman.
COBB, P. y BOWERS, J. (1999) Cognitive and Situated Learning Perspectives in Theory and Practice. Educational Researcher, 28, (2), 4-15.
GIORKI, A. (1975a). An application of phenomenological method in psychology. A, Georgi, C.T. Fischer, y E.L. Murray (eds) Duquesne studies in phenomenological psychology. (Vol. 2. pp. 82-103). Pittsburgh, PA: Duquense University Press.
GIORKI, A. (1975b). Convergence and Divergence of qualitative methods in psychology. A, Georgi, C.T. Fischer, y E.L. Murray (eds) Duquesne studies in phenomenological psychology. (Vol.2. pp.72-79). Pittsburgh, PA: Duquense University Press.
HARGREVAES, A., EARL, L. y RYAN, J. (1998). Repensar la educación para los adolescentes. Barcelona: Octaedro.
HARGREVAES, A., EARL, L., MOORE, S. y MANNING, S. (2001). Aprender a cambiar. La enseñanza más allá de las materias y los niveles. Barcelona: Octaedro.
HERNÁNDEZ, F. y VENTURA, M. (2008). De enseñar por proyectos a favorecer experiencias de aprendizaje desde la perspectiva educativa de los proyectos de trabajo. La organización del currículo por proyectos de trabajo. Barcelona. Octaedro.
HERNÁNDEZ, F. (1998). Transgressâo e mundança na educaçao. Os projetos de trabalho. Porto Alegre: Artes Médicas.
HERNÁNDEZ, F. (2002). Los proyectos de trabajo: un mapa para navegantes en mares de incertidumbre. Cuadernos de Pedagogía, 310, 78-82.
HERNÁNDEZ, F. (2004). Los proyectos de trabajo: Pasión en el proceso de aprender. Cuadernos de Pedagogía, 332, pp. 46-51.
HERNÁNDEZ, F. (2006). El informe PISA: Una oportunidad para replantear el sentido del aprender en la escuela secundaria. Revista de Educación, (Número extraordinario), pp. 171-196.
HERNÁNDEZ, F. (2007). Una història de la perspectiva educativa dels projectes de treball a Catalunya. Perspectiva Escolar, Octubre. pp. 18-23.
HERNÁNDEZ, F. (2008). El portafolio electrónico y el aprendizaje para la comprensión en secundaria. Investigación en la escuela. 64. pp. 59-72.
KEMIS, S. et al. (1977). How do students learn? Norwich: CARE.
LAVE, J. & WENGER, E. (1991) Situated learning: Legitimate peripheral participation. New York: Cambridge University Press.
RICHARDSON, J. (1999). The Concepts and Methods of Phenomenographic Research. Review of Educational Research, 69, (1), 53-82.
ROGOFF, B. (1990). Apprenticeship in thinking: Cognitive development in social contexts. New York: Oxford University Press.
ROGOFF, B. y LAVE, J. (Eds.) (1984). Everyday cognition. Cambridge, MA: Harvard University Press.
SHUTZ, A. (1966). The problem of transcendental intersubjetivity in Husserl. A A. Shutz, Collected Papers: III Studies in Phenomenological philosophy, pp. 51-84. The Hague: Martinus Nijhoff.
STOLL, L., FINK, D. y EARL, L. (2004). Sobre el aprender y el tiempo que requiere. Implicaciones para la educación. Barcelona: Octaedro.
SUCHMAN, L. A. (1987). Plans and situated actions. New York: Cambridge University Press.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-12-06
Published 2008-12-01
- Abstract 235
- PDF (Español (España)) 164