Identidad y diversidad en un mundo globalizado: un proyecto colaborativo en red para el desarrollo de las competencias profesionales de los maestros y maestras
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2010.i72.01Abstract
Esta experiencia se ha diseñado y realizado entre los años 2004 y 2009 en la universidad de Girona, a fin de contribuir a la innovación de los planteamientos y recursos del estudio del medio en la educación Infantil y Primaria, a partir de las experiencias y aportaciones de los centros educativos y los trabajos prácticos de nuestros estudiantes. Se expone el proceso en el que el intercambio dinámico entre las propuestas elaboradas por los estudiantes, la aplicación guiada de algunas de ellas en el Practicum de algunos centros de primaria y las programaciones de los maestros y maestras, facilita la transferencia y la apropiación de estos recursos por los diversos colectivos implicados.Downloads
References
AUBET, F. y MARTUCCELLI, D. (2000). En qué sociedad vivimos. Buenos Aires, Losada.
BATLLORI I ALTRES (2006). Una aproximació al coneixement del medi natural, social i cultural de l’educació primària a partir de la comprensió de la diversitat i la pluriidentitat. www.udg. edu/coneixmedi
DEL CARMEN, L. (1990). Modelos de desarrollo curricular. Cuadernos de Pedagogía, 168, 69-73.
DEL CARMEN, L.; BATLLORI, R. y FALGÀS, M. (2005). Una experiencia de practicum colaborativo. Perspectiva Escolar, 307, 17-24.
ERAUT, M. (1994). Developing Professional Knowledge and competence. London: Falmer Press.
FALGÀS, M. y DEL CARMEN, LL. (2008). Cap a nous Plans d’estudis per a la formació de mestres d’Educació infantil i primària: L’experiència d’innovació en el pràcticum dels estudis de mestre (2000 - 2007) com a base del pràcticum dels nous títols. Mestres del Segle XXI. Girona, UdG.
LISTON, D.P. y ZEICHNER, K.M.(1990). Formación del profesorado y condiciones sociales de escolarización. Madrid: Morata.
OLLÉ, M. (2004). Identitat i diversitat en el coneixement del medi natural, cultural i social a l’Educació Infantil i Primària. www.udg.edu/ coneixmedi.
ROMERO, A. (2004). Globalització, Educació i diversitat. www.udg.edu/coneixmedi.
SUBIRATS, J. y ALBAIGÈS, B. (2007). Document de bases del projecte TRAMA. Barcelona: Fundació Jaume Bofill.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-11-27
Published 2010-12-01
- Abstract 106
- PDF (Español (España)) 64