Self-perception of the adapted curriculum programs teachers of on the educational training and designation of these classrooms
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2018.i94.05Keywords:
Emotional education, Emotional intelligence, Adapted curriculum programs, Teacher trainingAbstract
This is a qualitative study through the analysis and categorization of interviews with teachers of PCAs of different types and areas of teaching in the Community of Navarra. The main categories studied through the self-perception discourse of the teaching staff are: 1) Teacher training of the PCAs; 2) Designation of teachers to these programs. Other subcategories are integrate, in each of them. From the analysis, we propose modifications to initial and continuing training in educators of adapted curriculum programs, based on the review of the Emotional Education literature and its relationship with the socio-educational characteristics of these students and the beneficial effects of emotional competencies on course well-being.
Downloads
References
Bisquerra, R. y Pérez-González, J. A. (2015). Inteligencia emocional en educación. Síntesis: Barcelona.
Bisquerra, R. y Pérez-González, J.A. (2014). Orientación, tutoría y educación emocional. Síntesis: Barcelona.
Brackett, M.A., Palomero, R., Mojsa, J., Reyes, M.R. & Salovey, P. (2010). Emotion-regulation ability, burnout and job satisfaction among British secondary-school teacher. Psychology in the School, 47 (4), 406-417.
Cabello, R., Ruiz-Aranda, D. y Fernández-Berrocal, P. (2010). Docentes emocionalmente
inteligentes. REIFOP, 13 (1). Disponible en: http://www.aufop.com
Calderón, M., González., Salazar, P. y Washburn, S. (2014). El papel docente ante las emociones de niños y niñas de tercer grado. Revista Electrónica "Actualidades Investigativas en Educación", 14(1), 1-23.
Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004a). El papel de la inteligencia emocional en el
alumnado: evidencias empíricas. Revista eléctrónica de inteligencia educativa, 6 (2). Disponible en:
http://redie.uabc.mx/contenido /vol6no2/cotenido-extremera.pdf
Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004b). Inteligencia emocional, calidad de las relaciones interpersonales y empatía en estudiantes universitarios. Clínica y Salud, 15 (2), 117-137.
Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2004c). La importancia del desarrollar la inteligencia emocional en el profesorado. Revista Iberoamericana de Educación, 33 (8), 1-9.
Fernández-Berrocal, P. y Extremera, N. (2009). La inteligencia emocional y el estudio de la felicidad. Revista Interuniversitaria del Profesorado, 66, 85-108.
García-Retena, J. A. (2012). La educación emocional, su importancia en el proceso de aprendizaje. Revista de educación, 36 (1). Disponible en: http://www.redalyc.org/html/440/44023984007/
Limonero, J., Tomás-Sábado, J. & Fernández-Castro, J. (2006). Perceived emotional intelligence and its relation to tobacco and cannabis use among university student. Psicothema, 18, 95-100.
Lopes, P. N., Salovey, P. & Straus, R. (2003). Emotional intelligence, personality and the perceptive quality of social relationships. Personality and Individual Differences, 35 (3), 641-658.
Maldonado, V. y Extremera, N. (2000). La prevención del consumo de drogas en el medio escolar. En Ponencia presentada en el IX Jornadas Provinciales de Drogodependencias. Málaga.
Mendes, E. J. (2003). The relationship between emotional intelligence and occupational burnout in secondary school teachers. Dissertation Abstracts, 15, 1786-1791.
Mestre, V., Jiménez, M. I. y López-Zafra, E. (2009). Inteligencia emocional y rendimiento escolar. Revista latinoamericana de psicología, 41 (1), 69-79.
Palomera, R., Fernández-Berrocal, P. y Brackett, M. A. (2008). La inteligencia emocional como una competencia básica en la formación inicial de los docentes: algunas evidencias. Revista Electrónica de Investigación Psicoeducativa, 15 (2), 437-454.
Petrides, K.V., Frederickson, N. y Furnham, A. (2004). El papel de la inteligencia emocional rasgo en el rendimiento académico y la conducta desviada en la escuela. Personalidad y Diferencias Individuales, 36, 277-293.
Resolución 164/2016, de 11 de mayo, del Director General de Educación, por la que se dictan instrucciones que regulan la organización y el funcionamiento del Programa de Currículo Adaptado (PCA) para el alumnado de Educación Secundaria Obligatoria que precisa medidas educativas específicas que le permitan alcanzar los objetivos generales de la etapa. Boletín Oficial de Navarra, núm. 112, de 10 de junio de 2016. Recuperada de
http://www.navarra.es/home_es/Actualidad/BON/Boletines/2016/112/Anuncio-23/
Ruiz-Aranda, D., Cabello, R., Martín-Salguero, J., Castillo, R., Extremera, N. y Fernández-Berrocal, P. (2010). Los adolescentes Malagueños ante las drogas: la influencia de la Inteligencia Emocional. Málaga: UNESCO.
Ruiz-Olabuénaga, J. I. (2007). Método y técnicas de investigación cualitativa. Bilbao: Universidad de Deusto.
Suberviola, I. (2012). PCA, caldo de cultivo de ciudadanos socio-emocionalmene inadaptados. En M. T. Castilla y V. Martín, Buenas prácticas en educación y mejora de la convivencia, (pp. 1045-1058). Wolters Kluwer: Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-10-26
Published 2018-04-30
- Abstract 297
- PDF (Español (España)) 124