Literary education: a didactic experience of reading motivation promoted by students

Authors

  • Blanca Hernández Quintana

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2018.i94.02

Keywords:

Literary education, Reading motivation, Didactics, Interdisciplinary project, Literature

Abstract

This article describes a classroom experience promoted by students themselves. This reading motivation proposal, which involves primary and secondary school. is based on a collaborative learning. The project is developed from Spanish Language and Literature subject including Plastic Education, Music and Computer Science areas. Project activities and schedule are included in the article and it is concluded that an interdisciplinary and collaborative approach forges reading habits among students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abarca Alpízar, F. (2016). La metodología participativa para la intervención social: Reflexiones desde la práctica. Ensayos pedagógicos, 11 (1). Disponible en:

http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/8470/9650

Acaso, M. (2014). Reduvolution. Hacer la revolución en la educación. Barcelona: Paidós.

Aguilar, L. (2008). Orejas de Mariposa. Madrid: Kalandraka.

Barthes, R. (2002). Variaciones sobre la literatura. Barcelona: Paidós.

Bécquer, G. A. (2006). Rimas. Madrid: Cátedra.

Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, núm. 3, de 3 de enero de 2015, pp. 169-546. Recuperada de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOEA-2015-37

Broitman, A. I. (2015). La Estética de la Recepción. Bases teóricas para el análisis de las prácticas lectoras y otros consumos culturales. En I. Casanovas, M.G. Gómez, y E.J. Rico (eds.). Actas de la III Jornadas de investigación en edición, Cultura y Comunicación. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.

Cole, B. (1990). La Princesa Listilla. Madrid: Destino.

Colomer, T. (2010). La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e Innovación. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en:

http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcpv725

Darío, R. (2002). Prosas Profanas y otros poemas. Barcelona: Espasa libros.

Dautremer, R. (2014). Enamorados. Madrid: Kokinos.

Eagleton, T. (2016). Cómo leer literatura. Barcelona: Península.

Enkvist, I. (2011). La buena y la mala educación. Madrid: Encuentro.

Mendoza Fillola, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Alicante: Biblioteca virtual Miguel de Cervantes. Disponible en:

http://www.cervantesvirtual.com/obra/la-educacin-literaria---bases-para-la-formacin-de-lacompetencia-lectoliteraria-0/

Millás, J. J. (2016). Leer novelas fortalece el Aparato Imaginario. El País Digital. Disponible en: https://elpais.com/cultura/2016/08/22/actualidad/1471886325_438016.html?id_externo_rsoc=TW_CC

O´Connor, F. (2016). Para escribir cuentos [Mensaje en un blog]. Disponible en: http://textosblog2013blogspot.com.es/2013/11/el-arte-del-cuento-flannery-oconnor.html

Pennac, D. (1993). Como una novela. Barcelona: Anagrama.

Pérez Galdós, B. (2001). Marianela. Madrid: Anaya.

Rodari, G. (2002). Gramática de la fantasía. Madrid: Del Bronce.

Sánchez Calleja, L. y Sánchez Román, A. (2015). La educación emocional. Cuadernos de Pedagogía, (452), 86-91.

Servén Díez, C. (2008). Canon literario, educación y escritura femenina. OCNOS, (4), 7-20.

Published

2018-04-30

How to Cite

Hernández Quintana, B. (2018). Literary education: a didactic experience of reading motivation promoted by students. Investigaci´ón En La Escuela, (94), 16–30. https://doi.org/10.12795/IE.2018.i94.02

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2018-10-25
Accepted 2018-10-25
Published 2018-04-30
Views
  • Abstract 395
  • PDF (Español (España)) 411