Literary education: a didactic experience of reading motivation promoted by students
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2018.i94.02Keywords:
Literary education, Reading motivation, Didactics, Interdisciplinary project, LiteratureAbstract
This article describes a classroom experience promoted by students themselves. This reading motivation proposal, which involves primary and secondary school. is based on a collaborative learning. The project is developed from Spanish Language and Literature subject including Plastic Education, Music and Computer Science areas. Project activities and schedule are included in the article and it is concluded that an interdisciplinary and collaborative approach forges reading habits among students.
Downloads
References
Abarca Alpízar, F. (2016). La metodología participativa para la intervención social: Reflexiones desde la práctica. Ensayos pedagógicos, 11 (1). Disponible en:
http://www.revistas.una.ac.cr/index.php/ensayospedagogicos/article/view/8470/9650
Acaso, M. (2014). Reduvolution. Hacer la revolución en la educación. Barcelona: Paidós.
Aguilar, L. (2008). Orejas de Mariposa. Madrid: Kalandraka.
Barthes, R. (2002). Variaciones sobre la literatura. Barcelona: Paidós.
Bécquer, G. A. (2006). Rimas. Madrid: Cátedra.
Real Decreto 1105/2014, de 26 de diciembre, por el que se establece el currículo básico de la Educación Secundaria Obligatoria y del Bachillerato. Boletín Oficial del Estado, núm. 3, de 3 de enero de 2015, pp. 169-546. Recuperada de https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOEA-2015-37
Broitman, A. I. (2015). La Estética de la Recepción. Bases teóricas para el análisis de las prácticas lectoras y otros consumos culturales. En I. Casanovas, M.G. Gómez, y E.J. Rico (eds.). Actas de la III Jornadas de investigación en edición, Cultura y Comunicación. Facultad de Filosofía y Letras de la Universidad de Buenos Aires, Buenos Aires.
Cole, B. (1990). La Princesa Listilla. Madrid: Destino.
Colomer, T. (2010). La didáctica de la literatura: temas y líneas de investigación e Innovación. Alicante: Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. Disponible en:
http://www.cervantesvirtual.com/nd/ark:/59851/bmcpv725
Darío, R. (2002). Prosas Profanas y otros poemas. Barcelona: Espasa libros.
Dautremer, R. (2014). Enamorados. Madrid: Kokinos.
Eagleton, T. (2016). Cómo leer literatura. Barcelona: Península.
Enkvist, I. (2011). La buena y la mala educación. Madrid: Encuentro.
Mendoza Fillola, A. (2004). La educación literaria. Bases para la formación de la competencia lecto-literaria. Alicante: Biblioteca virtual Miguel de Cervantes. Disponible en:
Millás, J. J. (2016). Leer novelas fortalece el Aparato Imaginario. El País Digital. Disponible en: https://elpais.com/cultura/2016/08/22/actualidad/1471886325_438016.html?id_externo_rsoc=TW_CC
O´Connor, F. (2016). Para escribir cuentos [Mensaje en un blog]. Disponible en: http://textosblog2013blogspot.com.es/2013/11/el-arte-del-cuento-flannery-oconnor.html
Pennac, D. (1993). Como una novela. Barcelona: Anagrama.
Pérez Galdós, B. (2001). Marianela. Madrid: Anaya.
Rodari, G. (2002). Gramática de la fantasía. Madrid: Del Bronce.
Sánchez Calleja, L. y Sánchez Román, A. (2015). La educación emocional. Cuadernos de Pedagogía, (452), 86-91.
Servén Díez, C. (2008). Canon literario, educación y escritura femenina. OCNOS, (4), 7-20.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-10-25
Published 2018-04-30
- Abstract 395
- PDF (Español (España)) 411