Architectural education for critical education
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2018.i94.01Keywords:
Innovation, Architectural education, School architecture, Critical competence, Teacher trainingAbstract
Given the enormous influence of school architecture in educational processes, impels to develop awareness in the uses of the space -and their implications- for students and teachers. This article highlights: school architecture, architectural education and critical competence, the latest as a key factor of innovative experiences. We present two educational projects developed in Elementary School that share the goals of training theoretically about architecture and develop critical transformations in the school context. We conclude with a discussion of the valorization of interdisciplinary projects that embrace critically the architectural education, his inclusion in the initial training of teachers and the updating of school design regulations.Downloads
References
Apple, M. W. (1982). Cultural and Economic Reproduction in Education: Essays on Class, Ideology, and the State. Boston: Routlede & Kegan Paul.
Aubert, A., Flecha, A., García, C., Flecha, R., y Racionero, S. (2010). Aprendizaje dialógico en la sociedad de la información. Barcelona: Hipatia.
Barquín, A. (2015). El váter de la escuela. Una reflexión sobre género, arquitectura y educación. Athenea Digital. Revista de pensamiento e investigación social, 15 (1), 303-315.
Bauman, Z. (2005). Liquid life. Cambridge: Polity press.
Bourdieu, P., y Passeron, J. C. (1970). La reproduction. Madrid: Taurus.
Carr, W., y Kemmis, S. (1974). Teoría crítica de la enseñanza. La investigación-acción en la formación del profesorado. Barcelona: Martínez Roca.
Castrillón, H. Q. (2011). Espacio, arquitectura y escuela. Revista Educación y pedagogía, 21 (54), 11-27.
Comisión Europea, EACEA y Eurydice (2012). El desarrollo de las competencias clave en el contexto escolar en Europa: desafíos y oportunidades para la política en la materia. Informe de Eurydice. Luxemburgo: Oficina de Publicaciones de la Unión Europea.
Conclusiones del Consejo (2007/C 311/07), del 24 de mayo de 2007, sobre la contribución de los sectores cultural y creativo a la realización de los objetivos de Lisboa.
Conclusiones del Consejo (2008/C 319/05), del 13 de diciembre de 2008, relativas a la arquitectura, contribución de la cultura al desarrollo sostenible. Diario Oficial de la Unión Europea núm. 1725-244X (2008).
Del Pozo, J. M. (2008). El concepto de Ciudad Educadora, hoy. En E. Bosch (Ed.), Educación y vida urbana: 20 años de Ciudades Educadoras (pp. 25-36). Barcelona: Santillana.
Directiva del Parlamento Europeo y del Consejo 2005/36/CE, del 7 de septiembre de 2005, relativa al reconocimiento de cualificaciones profesionales.
Dumont, H., Istance, D., y Benavides, F. (2010). The Nature of Learning: Using Research to Inspire Practice. París: OECD Publishing.
Foucault, M. (1986). Vigilar y castigar. Madrid: Siglo XXI Editores.
Fougea, B., y Champenier, S. S. (productores), Plisson, P. (director). (2013). Camino a la escuela [documental]. Francia: Winds y Herodiade Films.
Freire, P. (1972). Cultural action for freedom. Londres: Penguin education.
Giroux, H. (1999). Pedagogía crítica como proyecto de profecía ejemplar: cultura y política en el nuevo milenio. En F. Imbernón (Coord.), La educación en el siglo XXI. Los retos del futuro inmediato (pp. 53-62). Barcelona: Graó.
Habermas, J. (1974). Theory and Practice. Londres: Heinemann.
Hernández, F. (2000). Los proyectos de trabajo: la necesidad de nuevas competencias para nuevas formas de racionalidad. Educar, 26, 39-51.
Higgins, S., Hall, E., Wall, K., Woolner, P., y McCaughey, C. (2005). The impact of school environments: A literature review. London: Design Council.
Istance, D. (2009). Education Today. The OECD Perspective. París: OECD Publishing.
Laaksonen, E., y Räsänen, J. (eds) (2006). Playce: Architecture Education for Children and Young People. Helsinki: Alvar Alto Academy.
Ley 12/2017, de 6 de julio, de la arquitectura. Diari Oficial de la Generalitat de Catalunya, núm. 7411, de 13 de julio de 2017, pp. 1-15. Recuperada de https://www.boe.es/buscar/pdf/2017/BOE-A-2017-9366-consolidado.pdf
Malaguzzi, L. (2001). La educación infantil en Reggio Emilia. Barcelona: Octaedro.
Muntañola, J. (1973). La arquitectura como lugar. Barcelona: Edicions UPC.
Muntañola, J. (1984). El niño y la arquitectura. Manual introductorio sobre la enseñanza de la arquitectura y del urbanismo en las escuelas. Barcelona: Oikos-Tau.
Muntañola, J., y Muntañola, D. (2011). La sociología del espacio al encuentro de una arquitectura oculta en la educación. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación, 4 (2), 133-151.
OECD (2013). PISA 2012 Results: What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices
(Volume IV). París: OECD Publishing.
Ortega y Gasset, J. (1914). Meditaciones del Quijote. Madrid: Residencia de estudiantes.
Pineda, R. (2017). El procés d'adquisició de la noció de VOLUM. Una recerca basada en la pràctica sobre les capacitats espacials i el pensament tridimensional, per al seu desenvolupament a l'Educació Primària. Universitat de Barcelona, Catalunya.
Preciado, B. (2006). Basura y género. Mear/cagar. Masculino/femenino. Consultado desde http://www.hartza.com/basura
Resolución del Consejo Europeo (2001/C 73/04), del 12 de febrero de 2001, de la calidad
arquitectónica en el entorno urbano y rural.
Romañá, T. (2015). Educación y arquitectura: un monográfico para un campo emergente. Bordón.Revista de Pedagogía, 68 (1), 27-39.
Rosenthal, R., y Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom. The Urban Review, 3 (1), 16-20. New York: Springer.
Schabmann, A., Popper, V., Schmidt, B. M., Kühn, C., Pitro, U., y Spiel, C. (2016). The relevance of innovative school architecture for school principals. School Leadership and Management, 36 (2), 184-203.
Tonucci, F. (1996). La ciudad de los niños. Un nuevo modo de pensar la ciudad. Buenos Aires: Losada.
Uline, C., y Tschannen-Moran, M. (2008). The walls speak: The interplay of quality facilities, school climate, and student achievement. Journal of Educational Administration, 46 (1), 55-73.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-10-25
Published 2018-04-30
- Abstract 283
- PDF (Español (España)) 269