Characteristics of the teaching function in public non-university centers Subtitle: The difficulties of the work performance of teaching in the city of Melilla and improvement strategies

Authors

  • Irene Orellana Román

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2018.i95.04

Keywords:

Teacher training, Initiation to teaching, New teacher, Experienced teacher, Teaching problems, Improvement strategy

Abstract

Academic training that a teacher undergoes influences his professional development and his daily function and his skill on problem solving will depend on it. The discussion diverges between that preparation and the labor activity to which a teacher deals with. This work (project) has as main aim to collect information about teacher training and their professional development through the opinion of the subjects themselves. In order to do that 160 opinions of Autonomous City of Melilla teachers about the main aspects that affect their work and the required training to affront then were collected. The questionnaire given by Cardona was used as an instrument of date collection and it was applied to 160 teachers from Melilla which didn´t have a degree level. The results show significant differences between the different educational levels and years of teaching experience, which shows that, on the one hand, depending on the educational stage in which they teach, the problems that teachers have to face varies. On the other hand, the chosen strategies to minimize or eliminate the problems of teacher performance alter according to the years of experience of teacher. The conclusion reached is that a necessary change in teacher formation so that it resembles the reality of school.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arias, W.L. y Jiménez, N.A (2013). Síndrome de burnout en docentes de Educación Básica Regular de Arequipa. Educación, 22(42), 53-76.

Arteaga, B. y García, M. (2008). La formación de competencias docentes para incorporar estrategias adaptativas en el aula. Revista Complutense de Educación, 19(2), 253-274.

Cardona, J. (2008a). Formación y desarrollo profesional del docente en la sociedad del conocimiento. Madrid: Universitas.

Cardona, J. (2008b). Cuestiones en torno a la formación y desarrollo profesional de los profesores. Madrid: Sanz y Torres.

Castejón , J.L. (2010). Diferencias de género y curso en metas académicas en alumnos de Educación Secundaria Obligatoria. Revista española de pedagogía, 68(245), 67-84.

Diker, G. y Terigi, F. (1997). La formación de maestros y profesores: hoja de ruta. Buenos Aires: Paidós.

Epelde, A. (2012). Problemática de los alumnos de magisterio durante el prácticum: Estudio en la Facultad de Educación y Humanidades de Melilla. Publicaciones de la Facultad de Educación y Humanidades del Campus de Melilla, (42), 107-120.

Feliz, T.M, y Ricoy, M.C. (2008). La formación inicial de los maestros. En J. Cardona, Cuestiones en torno a la formación y desarrollo profesional de los profesores, (pp. 3-38). Madrid: Sanz y Torres.

García-Cabero, M. (2000). Proyecto docente de la asignatura Psicología de la Instrucción. León: Universidad de León.

Gil, J.A. (2011). Metodología cuantitativa en educación. Madrid: UNED.

González, B. (1999). Los estereotipos como factor de socialización en el género. Comunicar, 12, 79-88.

Imbernón (1998). La formación y el desarrollo profesional del profesorado. España: Biblioteca de Aula.

Infante, M. (2010). Desafíos a la formación docente: inclusión educativa. Estudios Pedagógicos, 36(1), 287-297.

López, E. y Pérez, E. (2013). Formación permanente del profesorado y práctica docente

intercultural: contenidos actitudinales y complementariedad competencial. Espiral. Cuadernos del Profesorado, 6(12), 32-42. Recuperado de http://www.cepcuevasolula.es/espiral

Márquez, A.C. (2009). La formación inicial para el nuevo perfil del docente de Secundaria. Relación entre la teoría y la práctica. (Tesis Doctoral). Universidad de Málaga, Málaga, España.

Mckinsey & Company (2007). Women Matter. Gender diversity, a corporate performance driver. Mckinsey & Company.

Medina, A. (Coord.) (2015). Innovación de la educación y de la docencia. Madrid: Ramón Areces.

Mérida, R. (2009). Necesidades actuales en la formación inicial de las maestras y maestros. Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 12(2), 39-47.

Moral, C. (2000). Formación para la profesión docente. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 37, 171-186.

Osorio, J. A., Herrer, L. y Quiles, O. (2016). Competencias docentes de los profesores en formación según opinión de los docentes formadores. Diálogos, 17, 35-51.

Pérez, M.S.T. (2016). An exploratory inquiry study of Guam teachers’ perceptions in managing disruptive behaviors. (Tesis Doctoral). Universidad de Fénix, Arizona. Recuperado de

https://search.proquest.com/openview/c402333ec4a64bab95e7bfb93252b8e4/1?pqorigsite=gscholar&cbl=18750&diss=y

Ramírez, S., Sánchez, C.A., García, A. y Latorre, M.J. (2011). El Prácticum en Educación Infantil, Primaria y Máster de Secundaria. REDU: Revista de Docencia Universitaria, 9(2), 257-259.

Rebolledo, T. (2015). La formación inicial del profesorado de educación primaria y Secundaria en Alemania, España, Finlandia Francia y Reino Unido. Estudio comparado. Revista Española de Educación Comparada, 25, 129-148.

Regan, H.B., Anctil, M., Dubea, C., Hofmann, J. y Vaillancourt, R. (2002). El profesor una nueva definición…y un nuevo modelo de evaluación y actualización profesional. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces.

Rico, A.M. (2006). La importancia de la práctica docente en la didáctica de la Lengua Española como asignatura troncal de los estudios de Magisterio. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 9(1), 1-18.

Rojas, N.; Carrillo, J. y Flores, P. (2012). Características para identificar a profesores de matemáticas expertos. En A. Estepa, A. Contreras, J. Deulofeu, M.C. Penalva, F.J. García, y L. Ordónez, (Eds.), Investigación en Educación Matemática XVI, (pp. 479-485). Jaén: Sociedad Española de Investigación en Educación Matemática.

SATE (2013). Riesgo de fragmentación social en Melilla y Ceuta. Revista Escuela Pública, (57).

Tiana, A. (2013). Los cambios recientes en la formación inicial del profesorado en España: una reforma incompleta. Revista Española de Educación Comparada, 22, 39-58.

Rodríguez, H. y Torrego, L. (2013). Educación inclusiva, equidad y derecho a la diferencia: transformando la escuela. Madrid: Wolters Kluwer España

Valverde, J., Garrido, M.C. y Fernández, R. (2010). Enseñar y aprender con tecnologías: un modelo teórico para las buenas prácticas con TIC. Teoría de la Educación. Educación y Cultura en la Sociedad de la Información, 11(1), 203-229.

Vázquez, G., Sarramona, J. y Touriñan, J. M. (2010). La escuela en crisis. En J. V. Peña y Mª C, Fernández (Coords.), La escuela en crisis, (pp. 17-78). Barcelona: Octaedro.

Veenman, S. (1984). Perceived problems of beginning teachers. En J. Cardona, (2008b), Cuestiones en torno a la formación y desarrollo profesional de los profesores. Madrid: Sanz y Torres.

Published

2018-10-01

How to Cite

Orellana Román, I. (2018). Characteristics of the teaching function in public non-university centers Subtitle: The difficulties of the work performance of teaching in the city of Melilla and improvement strategies. Investigaci´ón En La Escuela, (95), 43–62. https://doi.org/10.12795/IE.2018.i95.04

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2018-10-24
Accepted 2018-10-24
Published 2018-10-01
Views
  • Abstract 318
  • PDF (Español (España)) 400