Technological homeschooling experiences in the Mexican context

Authors

  • Brenda Lorena González Pérez Universidad de Guadalajara
  • María Teresa Prieto Quezada

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2023.i106.08

Keywords:

Out of school education, educational technology, family education, learning pace, self-management, information and communication technologies

Abstract

In Mexico, homeschooling began to be practiced in the last part of the 20th century, and still does not have a legal framework for its existence, so there is a great lack of knowledge about the methods and resources used. In this article, the main theoretical foundations of deschooling and the execution of this socio-educational phenomenon in the country are exposed, showing a brief synthesis of the academic literature that addresses the intersection of home education and the use of technology. The information is contrasted with the data recovered in this study carried out in 2019-2020, with surveys applied to 92 homeschooling families from 12 states of the Republic, and interviews with five of the main educators. The results show a dual use of technological tools: while parents hold a critical stance towards technology, in practice they act as avid users who have found in the various devices and virtual services the possibility of making time/space more flexible of learning, and the opportunity to provide their children with a more personalized and self-managed education. To conclude, the role of technologies in educating children and adolescents at home in Mexico, its scope, and limitations in a context in which it has been shown that the classroom is no longer anchored to the school, is discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abraham, S. (2016). Experiencias y significados del homeschooling en México: La voz de los padres de familia. (Tesis de Licenciatura). Universidad Autónoma Nacional de México. https://bit.ly/36S8yoP

Alvarado, D., Montemayor, A., & Rosales, A. (2018). La educación en casa (homeschooling) en familias cristianas del noreste de México. Revista Axón, 38-48. https://bit.ly/340KC1m

Alvarado, F. & Cerón, A. (2015). Currículum, Educación de Masas y el Modelo de la Homeschooling. Ponencia. Congreso Internacional de Educación y Currículum. https://bit.ly/35Ct6Bd

Andrade, A. (2008). An Exploratory Study of the Role of Technology in the Rise of Homeschooling. Tesis Doctoral inédita. Facultad del Colegio de Educación de la Universidad de Ohio, Estados Unidos. https://bit.ly/3Hqh0rP

Apple, M. (2007). Who Needs Teacher Education? Gender, Technology, and the Work of Home Schooling, Teacher Education Quarterly, 34(2), 111-130. https://bit.ly/3thWk0n

Bullock, K. (2011). Home Schooling and Technology: What is the Connection? A Collective Case Study in Southeast Ohio. Tesis Doctoral inédita. Colegio de Educación y Servicios Humanos, Universidad de Ohio, Estados Unidos. https://bit.ly/3vpd5cA

Farris, M., & Woodruff, S. (2000). The Future of Home Schooling. Peabody Journal of Education, 75(1-2), 233-255. https://www.jstor.org/stable/1493097

Gaither, M. (2017). The Wiley Handbook of Home Education. Wiley Blackwell.

García, C. (2011). El hogar por escuela. Tendencias de un proyecto educativo. Tesis de maestría. Universidad Autónoma de Querétaro, México.

García, C. (2014). Pensamiento dogmático y privatización de la educación: una aproximación a la educación en el hogar en evangélicos mexicanos. Morelos, México. Revista Cultura y Religión, 8(1), 11-29. https://bit.ly/35nKqKa

González Pérez, B.L. (2021). Homeschooling en México: un acercamiento a su pedagogía ligera y digital. En J. Silva, M. Luna (Coord.), Metodologías para la Enseñanza con una Visión Tecno-pedagógica. Estudios de Casos (pp. 11-28). Universidad de Guadalajara. ISBN: 978-607-571-319-9

Hanna, L. (2012). Homeschool education: Longitudinal study of methods, materials, and curricula. Education and Urban Society, 44(5), 609-631. https://doi.org/10.1177/0013124511404886

Holt, J. (1976). Instead of Education. Ways to Help People do Things Better. [2da. Ed.]. Sentient Publications.

Holt, J. (2016). Growing Without Schooling Volume 1 (GWS: The Complete Collection) Vol. 1, 1977 to 1981. Farenga, P. & Ricci, C. (Eds). HoltGWS LLC.

HSLDA (2019). Legal status and resources on homeschooling in Mexico. https://hslda.org/post/mexico

Igelmo, J., & Laudo, X. (2017). Las teorías de la desescolarización y su continuidad en la pedagogía líquida del siglo XXI. Educación XX1, 20 (1), 37-56. https://doi.org/10.5944/educxx1.17490

Illich, I. (2006). Obras reunidas, Volumen I. Valentina Borremans y Javier Sicilia [Rev.]. Fondo de Cultura Económica.

Leal, S. (2007) Diferencias en las habilidades sociales de los niños comparados en dos entornos educativos: el homeschool y la escuela y su relación con el perfil de familia. Tesis Doctoral inédita. Tecnológico de Monterrey, México. https://bit.ly/3ssMGZx

Ley General de la Educación (1993). Nueva Ley Publicada en el Diario Oficial de la Federación el 13 de julio de 1993. TEXTO VIGENTE, última reforma publicada DOF 19-01-2018.

Mann, B. (2017). Homeschooling 2.0: An Overview of Online Learning in K–12 Education across the United States. En M. Gaither (Ed.), The Wiley Handbook of Home Education (pp. 246-267). Wiley Blackwell. https://doi.org/10.1002/9781118926895.ch11

Meighan, R. (2007). John Holt. Estados Unidos: Bloomsbury Library of Educational Thought.

Navarro-Arredondo, A., & Gómez-Macfarland, C. (2020). El homeschooling en México: su regulación y perspectivas de aplicación. Revista Legislativa de Estudios Sociales y de Opinión Pública, 13(28), 77-98. https://bit.ly/3K30waN

Patton, M. (1990). Qualitative evaluation and research methods. Sage.

Pesci, A. (2015). Prevención del bullying en México: El caso de los niños y adolescentes sobredotados, Revista de El Colegio de San Luis, 5(10), 104-133. https://doi.org/10.21696/rcsl5102015625

Pineda, A. (2016). El uso de las tecnologías de la información y la comunicación en la educación en casa: Una aproximación desde la teoría fundamentada. Tesis de Maestría. Universidad de la Sabana, Colombia. https://bit.ly/3titpcn

Poblete, V. (2016). Uso de las tecnologías de la información y la comunicación en el Homeschooling desde las significaciones socioculturales de los padres: Un estudio interpretativo en el contexto de la educación básica. Tesis de Maestría. Universidad de Chile. https://bit.ly/3svDK5K

Ramírez-Vera, L. Veytia, M. & English, R. (2020) Plataformas educativas de nivel básico usadas en homeschooling en México. Edähi Boletín Científico de Ciencias Sociales y Humanidades del ICSHu, 8(16), 65-70. https://bit.ly/3pqbr6u

Sánchez, K. (2016) Análisis descriptivo del Homeschool en México. Tesis de licenciatura. Universidad Pedagógica Nacional, México. https://bit.ly/3K2arO3

Sotés, M., Urpí, C., & Molinos, M. (2012), Diversidad, participación y calidad educativas: necesidades y posibilidades del Homeschooling. Estudios sobre Educación, 22, 55-72. https://bit.ly/3vrU2OF

Teddlie, C., & Tashakkori, A. (2009). Foundations of Mixed Methods Research. Integrating Quantitative and Qualitative Approaches. Sage.

Walters, L. (2015). Relationships of Parental Homeschooling Approaches Including Technology Integration. Resumen de Tesis Doctoral. University of Southern Mississippi, Estados Unidos. https://bit.ly/3vspyw0

Published

2023-07-17

How to Cite

González Pérez, B. L., & Prieto Quezada , M. T. (2023). Technological homeschooling experiences in the Mexican context. Investigaci´ón En La Escuela, (106), 96–106. https://doi.org/10.12795/IE.2023.i106.08
Received 2022-03-01
Accepted 2022-12-05
Published 2023-07-17
Views
  • Abstract 393
  • PDF (Español (España)) 164