The Second World War in the school textbooks of Navarra: a critical análisis of four texts of History of the CSE
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2023.i106.09Keywords:
Compulsory secondary education, history, history teaching, second world war, textbookAbstract
In this article we analyze how the Second World Wari s treated in four textbooks corresponding to the fourth year of the Compulsory Secondary Education that has been used in a School Center of Navarra, where we have taught, with different years of edition. A critical analysis of the existing contents in the books analyzed is carried out reflecting on the historical knowledge poured into each of them as well as it´s correspondence or not with the historiographical advances of recent decades. The results of the analysis carried out show a profoundly Eurocentrist ant westernist visión, where myths about certain events are maintained while certain historical facts are understimated or silenced. Through the analysis carried out, it´s verified how the teaching of history in the analyzed manuals has a very marked political and ideological bias and that ignores the critical analysis as well as the historiographical knowledege produced in different countries.
Downloads
References
Achkasov, V. (1985). La victoria en extremo oriente. En VV.AA., La Gran Guerra Patria del pueblo soviético y la contemporaneidad (págs. 185-192). Academia de Ciencias de la URSS.
Alexiévich, S. (2017). La guerra no tiene rostro de mujer. DeBolsillo.
Artola, M. y Pérez Ledesma, M. (2005). Contemporánea. La historia desde 1776. Alianza Editorial.
Bambery, C. (2015). Historia marxista de la Segunda Guerra Mundial. Pasado y Presente.
Braga Blanco, G. y Belver Domínguez, J. L. (2016). El análisis de libros de texto: Una estrategia metodológica en la formación de los profesionales de la educación. Revista Complutense de Educación, 27(1), 199-218. 10.5209/rev_RCED.2016.v27.n1.45688
Braithwaite, R. (2006). Moscú 1941. Una ciudad y su pueblo en guerra. Crítica.
Brandi Fernández, A. (2012). Historia 4º ESO. Santillana.
Bravo Díaz, D. (2015). La II Guerra Mundial a través de la televisión: formatos, contenidos y dimensión social. Universidad de Valladolid.
Burgos Alonso, M., Muñoz-Delgado y Mérida, M. (2016). Geografia eta Historia. DBH 4. Anaya.
Cabaleiro Pérez, A. (2013). Análisis y mejora de la práctica docente: La Segunda Guerra Mundial en 4º curso de ESO. Un estudio de caso. Clío, 39, 30.
Chant, C. (1979). World War II: Land, sea and air battles 1939-1945. Sundial.
Cuellar Sambony, W. E. (2018). ¿Método tradicional o alternativo? hacia la consolidación de una estrategia didáctica para el aprendizaje del tema segunda guerra mundial acorde a las necesidades educativas actuales. INNOVA Research Journal, 3(12), 67-77.
De Dios Jiménez Valladares, J. (2000). El análisis de los libros de texto. En F. J. Perales Palacios y P. Cañal de León, Didáctica de las ciencias experimentales: teoría y práctica de la enseñanza de las ciencias (págs. 307-322). Editorial Marfil.
Fernández Palop, M. P. y Caballero García, P. Á. (2017). El libro de texto como objeto de estudio y recurso didáctico para el aprendizaje: fortalezas y debilidades. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(1), 201-217. 10.6018/reifop/20.1.229641
Fontana, J. (2017). El siglo de la revolución. Una historia del mundo desde 1914. Crítica.
Funke, M. (1978). Hitler, Deutschland und die Mächte. Materialien zur Außenpolitik des Dritten Reiches. Droste Verlag.
García Pascual, E. (1998). Algunos indicadores para el análisis de libros de texto. En L. García Aretio, El material impreso en la enseñanza a distancia (págs. 277-288). UNED.
García Sebastián, M., Gatell Arimont, C. y Riesco Roche, S. (2016). Geografía eta Historia 4. Vicens Vives.
Geografía e Historia. El siglo XX: 1914-1989. El Mundo Actual. España, siglo XX. Curso 4º ESO. (1995). Santillana.
Harrison, M. (1988). Resource mobilization for World War II: the U.S.A., U.K., U.S.S.R., and Germany, 1938-1945. The Economic History Review, 41:2, 171-192.
Hernández Sánchez, G. (2020). Didáctica de las violencias del siglo XX: Enzo Traverso y el concepto de Guerra civil europea. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 39, 31-46. 10.7203/DCES.39.15665
Hobsbawn, E. (1998). Historia del siglo XX. Crítica.
Johnsen, E. B. (1996). Libros de texto en el calidoscopio. Estudio crítico de la literatura y la investigación sobre los textos escolares. Pomares-Corredor.
Kershaw, I. (1996). Nazisme et stalinisme. Limites d´une comparasion. Le Dèbat, 89, 177-190.
La Segunda Guerra Mundial: Cómo se enseña a los escolares de diferentes países. (11 de 05 de 2019). Sputnik.
López García, A. (2018). Un programa didáctico mediado por TIC para la enseñanza y el aprendizaje. En G. de la Cruz Flores, Experiencias educativas en el aula de Infantil, Primaria y Secundaria (págs. 168-178). Adaya Press.
López-García, A. y Miralles Martínez, P. (2018). La Segunda Guerra Mundial en el cine. Clasificación y transposición didáctica. En E. López Torres, C. García Ruíz y M. Sánchez Agustí, Buscando formas de enseñar: investigar para innovar en Didáctica de las Ciencias Sociales (págs. 565-574). Universidad de Valladolid.
Lowe, K. (2014). Continente salvaje. Europa después de la Segunda Guerra Mundial. Galaxia Gutenberg.
Martínez Malagón, A. (1999). Justificación de una guía de análisis para libros de texto. Studium Ovetense: Revista del Instituto Superior de Estudios Teológicos del Seminario Metropolitano de Oviedo, 27, 143-170.
Mass Rivera, A. G. (2017). La Segunda Guerra Mundial: uso de las TIC y redes sociales en la planificación de una Unidad Didáctica. Alcalibe, 17, 102-131.
Mazower, M. (2017). La Europa negra. Barlin Libros.
Negrín, M. (2009). Los manuales escolares como objeto de investigación. Educación, Lenguaje y Sociedad, 6, 187-208.
Pabón Serrano, Ó. (2013). Los sistemas autoritarios en el contexto de la Guerra Fría: Ensayo sobre la “era de las catástrofes” y el poder concentrado. Revista Temas: Departamento de Humanidades Universidad Santo Tomás Bucaramanga,, 89-109.
Pereira Castro, X. (06 de 06 de 2019). La URSS fue quien ganó la Segunda Guerra Mundial. Público.
Prats, J. (2003). Líneas de investigación en didáctica de las ciencias sociales. Historia y Ensino. Revista do Laboratorio de Ensino de Historia, 9, 133-155. 10.5433/2238-3018.2003v9n0p133
Prats, J. (2011). Criterios para la elección del libro de texto de historia. Íber: Didáctica de las Ciencias, 18(70), 7-13. http://www.ub.edu/histodidactica/index.php%3Foption%3Dcom_content%26view%3Darticl
Rodríguez Pérez, R. A. y Solé, G. (2018). Los manuales escolares de Historia en España y Portugal. Reflexiones sobre su uso en Educación Primaria y Secundaria. Arbor, 194(788). 10.3989/arbor.2018.788n2004
Saenz del Castillo Velasco, A. (2017). ¿Y Hitler que piensa sobre la guerra? Desarrollo y evaluación de una experiencia didáctica interactiva en el aprendizaje de la Segunda Guerra Mundial. CLIO. History and History teaching, 43, 177-193.
Santillana-Secundaria. (1995). Geografía e Historia. Curso 4º ESO. Santillana.
Strobl, I. (2015). Partisanas. La mujer en la resistencia armada contra el fascismo y la ocupación alemana (1936-1945). Virus.
Taibo, C. (2010). Historia de la Unión Soviética 1917-1991. Alianza Editorial.
Traverso, E. (2001). El totalitarismo. Historia de un debate. Eudeba.
Traverso, E. (2005). El totalitarismo: Usos y abusos de un concepto. En A. Sabio Alcutén y C. Forcadell Álvarez, Las escalas del pasado: IV Congreso de Historia Local de Aragón (págs. 99-110). UNED.
Trepper, L. (1977). El gran juego. Memorias del jefe del espionaje soviético en la Alemania nazi. Ariel.
Valls Montés, R. (2001a). Los estudios sobre los manuales escolares de historia y sus nuevas perspectivas. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 15, 23-36. https://ojs.uv.es/index.php/dces/article/view/2915/2487
Valls Montés, R. (2001b). Los nuevos retos de las investigaciones sobre los manuales escolares de historia: entre textos y contextos. Revista de Teoría y Didáctica de las Ciencias Sociales. http://www.saber.ula.ve/bitstream/handle/123456789/23960/rafael_valls.pdf;jsessionid=C6FA1C84C973D12D17BC2B9C4AAC1ABA?sequence=1
Van Mourik, W. (1978). Bilanz des Krieges. Rotterdam.
Yakushevski, A. (1985). Verdad y falsedad sobre la guerra. En VV.AA., La Gran Guerra Patria del pueblo soviético y la contemporaneidad (págs. 218-238). Academia de Ciencias de la URSS.
Zhukov, G. (1990). Memorias y reflexiones. Progreso.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2022-01-04
Published 2023-07-17
- Abstract 632
- PDF (Español (España)) 424