Case study and educational innovation: a necessary meeting for educational improvement

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2021.i105.01

Keywords:

innovation, case study, education, school improvement, education research, market

Abstract

Educational innovation, its meaning and its need is a complex task where its definition and its practice are determined by the approach adopted, by the meaning and purposes that we give to education. In an attempt to facilitate this task, two positions of (educational) innovation stand out. On one hand, a simplistic, narrow and mercantilist perspective that responds to the law of supply and demand. On another hand, critical, ethical, and equitable perspective; briefly, an innovation with a humanist vision. From this perspective, educational innovation refers to changes that educational practices undergo to meet the special and complex student's needs. These socio-cultural transformations lived by the students must be understood from the principles of justice and equity. Nevertheless, educational innovation is part also of the neoliberal and technocratic discourse, which it defines as replicable products and methods. Therefore, and after all that said, we understand educational innovation as a proposal based on research and, specifically, on case studies as a way of doing situated research. These offer the possibility to reach a comprehensive and deep knowledge of the particular educational problems. These offer the possibility to reach a comprehensive and deep knowledge of the particular educational problems, but without forgetting the common ones, to carry out an educational innovation: transforming, emancipating and professionalizing; contextual and original; communitarian and collaborative; processual, impacting and relevant; of quality and rigorous.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Rosa Vázquez Recio, Universidad de Cádiz

Depertamento de Didáctica, Área de Didáctica y Organización Escolar. 

Responsable del Grupo de Investigación PEP-JS HUM109.

Coordinadora del Máster en Investigación Educativa para el Desarrollo Profesional del Docente

References

Angulo, J. F., Betanzo, M. J., y López, M. (2005). Viviendo los contenidos: una experiencia en el uso de tecnologías móviles en los procesos de Enseñanza y Aprendizaje. Quaderns Digitals, 37. https://bit.ly/3sNh4OY

Bauman, Z. (1999). Modernidad Líquida. Fondo de Cultura Económica.

Biesta, G. (2007). Why “what works” won’t work: evidence‐based practice and the democratic deficit in educational research. Educational Theory, 57(1), 1-22. https://doi.org/10.1111/j.1741-5446.2006.00241.x

Campbell, D.T. y Stanley, J.C. (1995). Diseños Experimentales y Cuasi-experimentales en la Investigación Social. Amorrortu.

Canabal, C., García, M. y Margalef, L. (2018). La reflexión dialógica en la formación inicial del profesorado. Construyendo un marco conceptual. Perspectiva Educacional, 56(2), 28-50. https//doi.org/10.4151/07189729-Vol.56-Iss.2-Art.496

Cañal, P. (1987). Un enfoque curricular basado en la investigación. Investigación en la Escuela, 1, 43-50. https://bit.ly/3dUkkjv

Elliot, J. (2001). Making evidence-based practice educational. British Educational Research Journal, 27(5), 555–574. https://doi.org/10.1080/01411920120095735

Flick, U. (2014). La gestión de la calidad en investigación cualitativa. Morata.

García Gómez, R. J. (2006). Innovación, cultura y poder en las instituciones educativas. CIDE.

Giroux, H. A. (2013). La pedagogía crítica en tiempos oscuros. Praxis Educativa, 17(2), 13-26.

Hammersley, M. (2001). On 'Systematic' Reviews of Research Literatures: A 'narrative' response to Evans & Benefield. British Educational Research Journal, 27(5), 543-554. https://doi.org/10.1080/01411920120095726

Hammersley, M. y Atkinson, P. (1994). Etnografía. Métodos de investigación. Paidós.

Harris, J. (2007). Enhancing Evolution: The Ethical Case for Making Better People. Princeton University Press.

Iglesias Martínez, M. J., Lozano Cabezas, I., y Roldán Soler, I. (2018). La calidad e innovación educativa en la formación continua docente: un estudio cualitativo en dos centros educativos. Revista Iberoamericana de Educación, 77(1), 13-34. https://doi.org/10.35362/rie7713090

Losada Iglesias, D., Correa Gorospe, J. M. y Fernández Olaskoaga, L. (2017). El impacto del modelo «un ordenador por niño» en la Educación Primaria: Un estudio de caso. Educación XX1, 20(1), 339-361, https://doi.org/10.5944/educXX1.11888

López-Gil, M. y Bernal Bravo, C. (2016). La cultura digital en la escuela pública. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 30(1),103-110. https://bit.ly/3eB7fuB

Martínez Bonafé, J. (2021, 13 de abril). A propósito del cambio curricular que propone Ministerio. El Diario de la Educación. https://bit.ly/3aL5l9s

Mills, A. J., Durepos, G. & Wiebe, E. (eds.) (2009). Encyclopedia of Case Study Research (Vols. 1 y 2). SAGE Publications.

Oliver, M. & Conole, Gr. (2003). Evidence‐based practice and e‐learning in Higher Education: can we and should we? Research Papers in Education, 18(4), 385-397. http://dx.doi.org/10.1080/0267152032000176873

Ragin, C. & Becker, H. (eds.) (1992). What is a Case: Exploring the Foundations of Social Enquiry. Cambridge University Press.

Rodríguez Martínez, C. y Vázquez Recio, R. (2002). Viaje a la escuela rural de Bolonia. En M. Muñoz-Repiso Izaguirre y F. Javier Murillo (Coords.), La mejora de la escuela: un cambio de mirada (pp. 263-289). Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Secretaría General Técnica/Octaedro.

Santos, B. S. (2009). Una epistemología del sur: la reinvención del conocimiento y la emancipación social. Siglo XXI Editores.

Santos, B. S. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Ediciones Trilce.

Santos, B. S. (2019). Justicia entre Saberes. Epistemologías del Sur contra el epistemicidio. Morata.

Sego, K., Granados Romero, J. M., Lázaro, M., y Fernández-Larragueta, S. (2017). La formación del profesorado para un uso innovador de las TIC: un estudio de caso en la Educación Obligatoria en la provincia de Almería. Profesorado. Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 21(4), 241-258. https://bit.ly/3gROYMa

Simons, H. (1996). El enfoque de estudio de casos en el proyecto sobre la enseñanza de ciencias, matemáticas y tecnología (SMTE) de la OCDE. Revista de Educación, 310, 173-185. https://bit.ly/3eCQVJR

Simons, H. (2011). El estudio de caso: teoría y práctica. Morata.

Stake, R. (1998). Investigación con estudio de casos. Morata.

Stake, R. (2006). Multiple Case Study Analysis. Guilford Press.

Stenhouse, L. (1978). Case Study and case records: toward a contemporary history of education. British Educational Research Journal, 4(2), 21-39. https://doi.org/10.1080/0141192780040202

Stenhouse, L. (1984). Investigación y desarrollo del currículum. Morata.

Stoecker, R. (1991). Evaluating and Rethinking the Case Study. The Sociological Review, 39(1), 88–112. https://doi.org/10.1111/j.1467-954X.1991.tb02970.x

Travers, M. (2006). Qualitative Research Through Case Studies. SAGE Publications.

Vázquez Recio, R. (2011). Enseñanza para la comprensión: El caso de la escuela rural de Bolonia (Cádiz, España). Revista Iberoamericana de Educación, 52(1), 183-202. https://doi.org/10.35362/rie570492

Vázquez Recio, R. y Angulo Rasco, J. F. (2003). Introducción a los estudios de casos: los primeros contactos con la investigación etnográfica. Ediciones Aljibe.

Walker, R. (1983). La realización de estudios de casos en educación. Ética, teoría y procedimientos. En W.B. Dockrell y D. Hamilton (comps.), Nuevas reflexiones sobre la investigación educativa (pp. 42-82). Narcea.

Walker, R. (1989). Métodos de Investigación para el Profesorado. Morata.

Williamson, B. (2019, 1 de febrero). Education for the robot economy. Code acts in education. https://bit.ly/3eAHs5U

Yin, R. K. (2004). The Case Study Anthology. SAGE Publications.

Yin, R. K. (2011). Applications of Case Study Research. SAGE Publications.

Yin, R. K. (2018). Case study research and applications: design and methods. SAGE Publications.

Zeichner, K. (1993). El maestro como profesional reflexivo. Cuadernos de pedagogía, 220, 44-49.

Zeichner, K. y Flessner, R. (2009). Educating teachers for critical education. En M. Apple, W. Au y L. Gandin, (eds.), The Routledge International handbook of critical education (pp. 296-311). Routledge.

Published

2021-12-31

How to Cite

Vázquez Recio, R., Picazo Gutiérrez, M., & López-Gil, M. (2021). Case study and educational innovation: a necessary meeting for educational improvement. Investigaci´ón En La Escuela, (105). https://doi.org/10.12795/IE.2021.i105.01
Received 2021-04-28
Accepted 2021-12-20
Published 2021-12-31
Views
  • Abstract 1319
  • PDF (Español (España)) 1358