The school garden from an Inquiry-Based Learning approach: studying worms

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.06

Keywords:

Science education, Primary education, School garden, Learn in context, Interdisciplinary approach, Environmental awareness

Abstract

The present work is an investigation based on an education experience carried out with 21 students in a school of Seville (Spain). As a result of the observation of some worms in the school garden, this experience is developed from an Inquiry-Based Learning approach. The educational opportunities of this resource for the teaching of science and its formative impact on students are exposed as results. For the collection and analysis of data, an observation checklist has been designed composed of five categories (scientific skills, positive attitudes towards science, behaviour and respectful use of materials and instruments, healthy habits and environmental awareness) based on the recommendations of the curriculum of Andalusian and the literature review. In the results, the initial situation (pre-experience) is qualitatively contrasted with the learning achieved at the end of the experience (post-experience) where we check how they have improved in the observed categories. Finally, this work highlights the use of this resource from an interdisciplinary approach to teaching to improve not only scientific knowledge and skills, but also to promote habits of respect and environmental awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abril-López, D., Morón-Monge, H., Morón-Monge, M. D. C., & López Carrillo, M. D. (2021). The Learning to Learn Competence in Early Childhood Preservice Teachers: An Outdoor and e/m-Learning Experience in the Museum. Future Internet, 13(2), 25.

Aguilera, D. (2018). La salida de campo como recurso didáctico para enseñar ciencias. Una revisión sistemática. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(3) 3103-3103. 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i3.3103

Amórtegui, E., Mayoral, O. y Gavidia., V. (2017). Aportaciones de las Prácticas de Campo en la formación del profesorado de Biología: un problema de investigación y una revisión documental. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, (32), 153-170. http://hdl.handle.net/10550/63122

Bisquerra, R. (2009). Metodología de la Investigación Educativa (2nd ed.). La Muralla.

Carballido, JL. (2020). ¿Cómo trabajar la ciencia en el huerto escolar? [Producción videográfica]. Coordinadora del proyecto Daza-Navarro, P. y col (Departamentos: Biología Celular y Didáctica de las Ciencias Experimentales). Producido por el SAV, Secretaría técnica de Recursos y Audiovisuales de la Universidad de Sevilla. https://tv.us.es/como-trabajar-la-ciencia-en-el-huerto-escolar/

Ceballos, M. (2017). Aprovechamiento didáctico de los huertos escolares en centros de Sevilla. Enseñanza de las ciencias, (Extra), 0787-792. https://www.raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/334757

Contreras, S.A. (2016). Pensamiento Pedagógico en la Enseñanza de las Ciencias: Análisis de las Creencias Curriculares y sus Implicancias para la Formación de Profesores de Enseñanza Media. Formación Universitaria, 9(1), 15-24. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-50062016000100003

COSCE (2011). Informe ENCIENDE. Enseñanza de las Ciencias en la Didáctica Escolar para edades tempranas en España. Ministerio de Ciencias e Innovación. COSCE. Recuperado de http://www.cosce.org/pdf/Informe_ENCIENDE.pdf

Costillo, E., Borrachero, A. B., Villalobos, A. M., Mellado, V., y Sánchez, J. (2014). Utilización de la modelización para trabajar salidas al medio natural en profesores en formación de educación secundaria. Biografía Escritos sobre la biología y su enseñanza, 7(13), 165-175. 10.17227/20271034.vol.7num.13bio-grafia165.175

Daza, M.., Morón-Monge, H., y Daza-Navarro, P. (2020). El trabajo por proyectos en Educación Secundaria Obligatoria. Una experiencia desde el Departamento de Inglés: My Experience Abroad. Revista Andina de Educación, 3(2), 32-40. https://doi.org/10.32719/26312816.2020.2.3.5

Denzin, N.K. & Lincoln, Y.S. (2012). Strategies of Qualitative Inquiry (4th ed.). Sage.

Dillon, J., Rickinson, M., Teamey, K., Morris, M., Choi, M. Y., Sanders, D. & Benefield, P. (2006). The value of outdoor learning: evidence from research in the UK and elsewhere. School science review, 87(320), 107.

Dring, C. C., Lee, S. Y. & Rideout, C. A. (2020). Public school teachers’ perceptions of what promotes or hinders their use of outdoor learning spaces. Learning Environments Research, 23(3), 369-378.

Eugenio-Gozalbo, M., Pérez-López, R. y Tójar-Hurtado, J. C. (2020). Identifying key issues for university practitioners of garden-based learning in Spain. The Journal of Environmental Education, 51, 246-255. https://doi.org/10.1080/00958964.2019.1687407

Eugenio-Gozalbo, M., Ramos, G. y Vallés, C. (2019). Huertos universitarios: dimensiones de aprendizaje percibidas por los futuros maestros, Enseñanza de las ciencias, 37(3), 111-127. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2657

Fernández-Arroyo, J., Puig, M. y Rodríguez-Marín, F. (2013). El uso del huerto escolar en la formación del profesorado de magisterio a través de la práctica educativa. In M. A., Ballesterios-Moscopios y F., Ries (Eds), International Conference Re-conceptualizing the professional identity of the European teacher. Sharing Experiences (pp. 699-716). Copiarte. http://hdl.handle.net/11441/56705

Ferrés Gurt, C., Marbà Tallada, A. y Sanmartí Puig, N. (2014). Trabajos de indagación de los alumnos: instrumentos de evaluación e identificación de dificultades. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(1), 22-37. http://hdl.handle.net/10498/16922

Franco Mariscal, A. J., Blanco López, Á. y España Ramos, E. (2017). Diseño de actividades para el desarrollo de competencias científicas. Utilización del marco de PISA en un contexto relacionado con la salud. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 14(1), 38-53.

Fuertes Camacho, M. T. (2011). La observación de las prácticas educativas como elemento de evaluación y de mejora de la calidad en la formación inicial y continua del profesorado. Revista de docencia universitaria, 9(3), 237-258

Gelter, H. (2000). Friluftsliv: The Scandinavian philosophy of outdoor life. Canadian Journal of Environmental Education (CJEE), 5(1), 77-92.

Gibson, J.J. (1979). The ecological approach to visual perception. Houghton-Mifflin.

Godoy, A. V., Segrra, C. I. y Di Mauro, M. F. (2014). Una experiencia de formación docente en el área de Ciencias Naturales basada en la indagación escolar. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 11(3), 381-397.

Harris, I. (1999). Outdoor Education in Secondary Schools: What Future? Horizons, 4, 5-8.

Hodson, D. (2014). Becoming part of the solution: Learning about activism, learning through activism, learning from activism. In J. L. Bencze y S. Alsop (Eds.), Activist science and technology education (pp. 67-98). Springer.

Klemmer, C. D., Waliczek, T. M. & Zajicek, J. M. (2005). Development of a science achievement evaluation instrument for a school garden program. HortTechnology, 15(3), 433-438. https://doi.org/10.21273/HORTTECH.15.3.0433

Ley Orgánica 8/2013, 9 diciembre, para la mejora de la calidad educativa (LOMCE); Ministerio de la Presidencia (Boletín Oficial del Estado, 295): Madrid, Spain, 2013; pp. 97858–97921; Disponible: https://www.boe.es/boe/ dias/2013/12/10/pdfs/BOE-A-2013-12886.pdf

Maldonado, S., Ospino, L., Martínez, J., Salguedo, G., Salcedo, L. y Ospino, D. (2018). Implementación de una huerta escolar como herramienta estratégica para fomentar la investigación. Cultura. Educación y Sociedad, 9(3), 335-342. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.38

Monsalves, A. Y. y Pérez, E. M., (2012). El diario pedagógico como herramienta para la investigación. Itinerario educativo, 26(60), 117-128.

Morales, A. J., Caurín, C., Sendra, C. y Parra, M. (2014). Aprendiendo a plantear problemas en el medio. Análisis de una experiencia con estudiantes del Máster de Investigación en Didácticas específicas. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, (28), 65-81. https://doi.org/10.7203/DCES.28.3848.

Morgan, P. J., Warren, J. M., Lubans, D. R., Saunders, K. L., Quick, G. I. & Collins, C. E. (2010). The impact of nutrition education with and without a school garden on knowledge, vegetable intake and preferences and quality of school life among primary-school students. Public health nutrition, 13(11), 1931-1940. https://doi.org/10.1017/s1368980010000959

Morón-Monge, H., Morón-Monge, M. D. C., Abril-López, D., & Daza Navarro, M. P. (2020). An Approach to Prospective Primary School Teachers’ Concept of Environment and Biodiversity through their Design of Educational Itineraries: Validation of an Evaluation Rubric. Sustainability, 12(14), 5553.

Nicolás, A. M. B., Soler, A. H. y Doménech, J. C. (2014). Las competencias básicas a través del huerto escolar: una propuesta de proyecto de innovación. Investigación e innovación en formación del profesorado, 173-182.

OCDE (2005). Informe PISA 2003. Aprender para el mundo de mañana. Santillana.

Orden 17 marzo 2015, por la que se Desarrolla el Currículo Correspondiente a la Educación Primaria en Andalucía; Consejería de Educación de la Junta de Andalucía (Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, 60): Sevilla, España, 2015; pp. 9–696; Disponible: https://www.juntadeandalucia.es/boja/2015/60/1

Pedrinaci, E., Caamaño A., Cañal P. y de Pro A., (2012). 11 ideas clave: el desarrollo de la competencia científica. Grao.

Porlán, R. y Martín, J., (2000). El diario del Profesor. Un recurso para la investigación en el aula. Diada Editora.

Ratcliffe, M. M., Merrigan, K. A., Rogers, B. L. & Goldberg, J. P. (2011). The effects of school garden experiences on middle school-aged students’ knowledge, attitudes, and behaviors associated with vegetable consumption. Health promotion practice, 12(1), 36-43. https://doi.org/10.1177/1524839909349182

Rekalde, I., Vizcarra, M. T. y Macazaga, A. M. (2014). La observación como estrategia de investigación para construir contextos de aprendizaje y fomentar procesos participativos. Educación XX1, 17(1), 201-220.

Robinson, C. W. & Zajicek, J. M. (2005). Growing minds: The effects of a one-year school garden program on six constructs of life skills of elementary school children. HortTechnology, 15(3), 453-457. https://doi.org/10.21273/HORTTECH.15.3.0453

Rocard, M., Csermely, P., Jorde, D., Lenzen, D., Walberg-Henriksson, H., & Hemmo, V (2007). Science Education NOW: A renewed Pedagogy for the Future of Europe. European Commission.

Rodríguez-Marín, F., Fernández-Arroyo, J. y García Díaz, J. E. (2015). El huerto escolar ecológico como herramienta para la educación en y para el decrecimiento. Investigación en la Escuela, (86), 35-48. https://doi.org/10.12795/IE.2015.i86.03

Ruiz-Gallardo, J., Verde, A. y Valdes, A. (2013). Garden-based learning: an experience with “at risk” secondary education students. The Journal of Environmental Education, 44, 252-270. https://doi.org/10.1080/00958964.2013.786669

Sadler, T. D. (2004). Moral and ethical dimensions of socioscientific decision-making as integral components of scientific literacy. Science Education, 13, 39-48.

Sáez Bondía, M. J., Lucha López, P., Claver Giménez, A. M., Arasanz Broto, Á. y Iráizoz Esteban, R. (2017). Del dicho al hecho en una propuesta sobre ecosistemas contextualizada en el huerto escolar. Apice, 1(2), 47-57.

Sanz, J., Zuazagoitia, D., Pérez, M. Lizaso, E. (2021). Análisis de la potencialidad de los espacios al aire libre para trabajar la competencia científica a través del alumnado en formación. En Ápice y Universidad de Córdoba (Eds), 29 Encuentros Didáctica de las Ciencias experimentales (pp. 1427-1434). Córdoba: Universidad de Córdoba.

Tal, R. T. & Morag, O. (2009). Reflective practice as a means for preparing to teach outdoors in ecological garden. Journal of Science Teacher education, 20(39), 245-262. https://doi.org/10.1007/s10972-009-9131-1

Vílchez, J. E. y Escobar, T. (2014). Uso de laboratorio, huerto escolar y visitas a centros de naturaleza en Primaria: Percepción de los futuros maestros durante sus prácticas docentes. Revista Electrónica de Enseñanza de las Ciencias, 13(2), 222-241.

Vílchez, J. E., Escobar, T. y Ceballos, M. (2012). Prioridad y asociaciones en el uso de materiales para la enseñanza de las ciencias en centros escolares de Primaria. En J.M., Domínguez (Ed), XXV Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 1321-1328). Santiago de Compostela: Universidad de Santiago de Compostela.

Waite, S. (2011). Teaching and learning outside the classroom: Personal values, alternative pedagogies and standards. Education 3–13, 39(1), 65-82. https://doi.org/10.1080/03004270903206141

Zamalloa, T., Sanz, J., Maguregi, G., Echevarría, I., Fernández, L. (2014) Acercar la geodiversidad a través de las salidas de campo en la ESO. Una investigación con el profesorado de ciencias de Bizkaia. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 32(3), 443-467. 10.5565/rev/ensciencias.1282

Zambrano-Quintero, Y., Rocha-Roja, C., Flórez-Vanegas, G., Nieto-Montaño, L., Jiménez-Jiménez, J. y Núñez-Samnández, L. (2018). La huerta escolar como estrategia pedagógica para fortalecer el aprendizaje. Cultura. Educación y Sociedad, 9(3), 457-464. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.9.3.2018.53

Zeidler, D. L., Sadler T. D., Simmons. M. L., y Howes, E.V. (2005). Beyond STS: A research-based framework for socioscientific issues education. Science Education, 89(3), 357-377. https://doi.org/10.1002/sce.20048

Published

2021-04-28

How to Cite

Morón Monge, H., Carballido Morejón, J. L., & Daza Navarro, M. P. (2021). The school garden from an Inquiry-Based Learning approach: studying worms. Investigaci´ón En La Escuela, (103), 75–93. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.06
Received 2021-02-28
Accepted 2021-04-22
Published 2021-04-28
Views
  • Abstract 1658
  • PDF (Español (España)) 2035