Can we cultivate this soil? A teaching-learning sequence for pre-service teachers contextualized at the garden
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.03Keywords:
Initial teacher training, Citizen science, Scientific literacy, Context based science education, Organic learning gardens, SoilAbstract
In this study, we describe the design of a Teaching-Learning Sequence (TLS) contextualized at an Organic Learning Garden (OLG), and focused on improving the understanding of the scientific model of soil in pre-service teachers of Pre- and Primary School. The TLS follows a constructivist orientation that combines an approach of conceptual change and a strategy of inquiry-based science teaching. It is structured in three phases, and a diagnosis of soils’ health is conducted by students by following a protocol of citizen science at the university garden. Such protocol has been integrated into the TLS in order to promote the realization of scientific practices in the process of reconstruction of mental model of soil. Its design is theoretically underpinned on the epistemological analysis and learning demands, among others. A prospective analysis (n=54) of the initial and final soil conceptions held by students is presented. It is observed that: (1) initially, students hold static models and a utilitarian vision of soil, (2) learning progresses occur, particularly in terms of understanding soil components, and (3) there is a need to promote an ecosystemic model and a view of soil as a non- renewable resource. This study highlights the importance of using real contexts and significant situations in science teaching, such as OLGs.Downloads
References
Alcalde, S. (2015). Impulso y difusión de la Ciencia del Suelo en el 2015. Año Internacional de los Suelos (AIS2015). Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, 23(3), 330-330. Recuperado de: https://bit.ly/3q0jPag
Aragón, L., & Cruz Lorite, I. M. (2016). ¿Cómo es el suelo de nuestro huerto? El Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia en Educación Ambiental. Una experiencia desde el Grado de Maestro/a en Educación Infantil. DOI: 10.7203/DCES.30.6475
Blanco, Á., España, E., Rodríguez, F. (2012). Contexto y enseñanza de la competencia científica. Alambique, 70, 9-18.
Bonney, R., Cooper, C. B., Dickinson, J., Kelling, S., Phillips, T., Rosenberg, K. V., & Shirk, J. (2009). Citizen science: a developing tool for expanding science knowledge and scientific literacy. BioScience, 59(11), 977-984. DOI: 10.1525 / bio.2009.59.11.9
Brevik, E. C., & Arnold, R. W. (2015). Is the traditional pedologic definition of soil meaningful in the modern context? Soil Horizons, 56(3), 1-8. https://doi.org/10.2136/sh15-01-0002
Caamaño, A. (2011). Enseñar química mediante la contextualización, la indagación y la modelización. Alambique, 69, 21-34.
CEA. (2021). Centro de Estudios Ambientales: Programas de ciencia ciudadana. [dossier]. Recuperado de http://bit.ly/3pXbgwX
Chevallard, Y. (1991). La transposición didáctica. Del saber sabio al saber enseñado, 3.. Editorial AIQUE.
Devictor, V., Whittaker, R. J., & Beltrame, C. (2010). Beyond scarcity: Citizen science programmes as useful tools for conservation biogeography. Diversity and Distributions, 16, 354–362. https://doi.org/10.1111/j.1472-4642.2009.00615.x
Duschl, R., Maeng, S., & Sezen, A. (2011). Learning progressions and teaching sequences: A review and analysis. Studies in Science Education, 47(2), 123-182.
Eugenio M. y Aragón L. (2016). Aproximaciones metodológicas al uso de huertos ecológicos como recurso didáctico y contexto educativo en la formación inicial de maestros/as. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 13(3), 667-679. DOI: 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2016.v13.i3.11
Eugenio, M., Zuazagoitia, D. y Ruiz-González, A. (2018). Huertos EcoDidácticos y Educación para la Sostenibilidad. Experiencias educativas para el desarrollo de competencias del profesorado en formación inicial. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 15(1), 1501. https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2018.v15.i1.1501
Eugenio-Gozalbo, M., Ramos Truchero, G. y Vallés Rapp, C. (2019). Aprendizaje de las ciencias naturales basado en el uso de huertos ecológicos: identificación de las dimensiones percibidas por futuros maestros. Enseñanza de las Ciencias, 37(3), 111-127. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.2657
Eugenio-Gozalbo, M., Ramos-Truchero, G y Suárez-López (2021). University gardens for sustainable citizenship: assessing the impacts of garden-based learning on environmental and food education at Spanish Higher Education. International Journal of Sustainability in Higher Education. https://doi.org/10.1108/IJSHE-06-2020-0208
FAO y GTIS. 2015. Estado Mundial del Recurso Suelo (EMRS) – Resumen Técnico. Organización de las Naciones Unidas para la Alimentación y Agricultura y Grupo Técnico Intergubernamental del Suelo, Roma, Italia. Recuperado de: https://bit.ly/3aYVSfB
FAO (2015). Año internacional de los suelos. FAO: ¿Cuánto sabes sobre los suelos? [cuestionario] Recuperado de: http://bit.ly/2ZYmAhQ
Fernández, A., Sesto, V., García-Rodeja, I., (2017). Modelos mentales de los estudiantes de secundaria sobre el suelo. Enseñanza de las Ciencias, 35.2, pp. 127-145. http://hdl.handle.net/10347/15482
Furió, C., Furió, C. y Guisasola, J. (2020). Evaluación de una secuencia de enseñanza de termoquímica para la formación de profesores. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 38, 133-152. DOI: 10.7203/DCES.38.15577
Gilbert, J.K, Bulte, A.M.W. y Pilot, A. (2010). Concept development and transfer in context-science education». International Journal of Science Education, 33(6), 817-837. https://doi.org/10.1080/09500693.2010.493185
Giné, N. y Parcerissa, A. (2003). Fases de la secuencia formativa. En N. Giné y A. Parcerisa (Coords.), Planificación y análisis de la práctica educativa, pp. 35-45. Barcelona: Graó.
Guisasola J., Oliva J.M. (2020). Nueva sección especial de REurEDC sobre investigación basada en el diseño de secuencias de enseñanza. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 17(3), 3001. Recuperado de: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2020.v17.i3.3001
Guisasola, J., Zuza, C., Ametller, J. y Gutierrez-Berraondo, J. (2017). Evaluating and redesigning teaching learning sequences at the introductory physics level. Physics Review Physics Education Research, 13, 020139. DOI: 10.1103/PhysRevPhysEducRes.13.020139
Hayhoe, D. (2013). Surprising facts about soils, students and teachers! A survey of educational research and resources. In Sustainable agriculture reviews (pp. 1-40). Springer, Dordrecht.
Jiménez Aleixandre, M.P. 2010. Competencias en argumentación y uso de pruebas. Barcelona: Graó.
Kelemen-Finan, J., Scheuch, M., & Winter, S. (2018). Contributions from citizen science to science education: an examination of a biodiversity citizen science project with schools in Central Europe. International Journal of Science Education, 40(17), 2078-2098. Recuperado de: https://bit.ly/3aXqwpq
Kopnina, H. (2011). Revisiting Education for Sustainable Development (ESD): Examining Anthropocentric Bias Through the Transition of Environmental Education to ESD. Sustainable Development, 22(2), 73-83. https://doi.org/10.1002/sd.529
Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo (BOE del 4 de mayo), de educación (LOE).
Marchán Carvajal, I. y Sanmartí, N. (2015). Criterios para el diseño de unidades didácticas contextualizadas: aplicación al aprendizaje de un modelo teórico para la estructura atómica. Educación Química, 26(4), 267-274. Recuperado de: https://bit.ly/37OFegw
Martínez Peña, Mª B; Gil Quílez, MªJ; de la Gándara, M. (2016). Aportación de las experiencias a la construcción de modelos: el suelo como sistema. Enseñanza de las Ciencias de la Tierra, Vol. 24, Núm. 2, p. 182-9, Recuperado de: https://bit.ly/3b0Nagw
Marton, F. (1988). Phenomenography: A research approach to investigating different understandings of reality. Qualitative research in education: Focus and methods, 21, 143-161. DOI: 10.1177/104973299129121794
Marton, F. (2015). Necessary conditions of learning. New York, NY: Routledge.
Gardini, A.M. (Coord.). (2017). Libro Blanco sobre el tratamiento del suelo en los libros de texto de Enseñanza secundaria Obligatoria y de Bachillerato en España. Sociedad Española de la Ciencia del Suelo. Recuperado de: http://bit.ly/3rczRiI
Bell, P. (2004) On the theoretical breadth of design-based research in education, Educ. Psychol. 39, 243. DOI:10.1207/s15326985ep3904_6
Pedrinaci, E. (2012). La noción de competencia científica proporciona criterios para seleccionar, enseñar y evaluar los conocimientos básicos, pp.15-37. En: E. Pedrinaci (coord..), 11 ideas clave. El desarrollo de la competencia científica. Barcelona: Graó.
Pigrau y Sanmarti. (2013). Tresor de recursos: Rúbrica general de la competencia científica. [rúbrica]. Recuperado de: http://bit.ly/2Mts8xK
Prieto, T., España, E., y Martín, C. (2012). Algunas cuestiones relevantes en la enseñanza de las ciencias desde una perspectiva Ciencia-Tecnología- Sociedad. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias 9(1), 71-77, 2012. DOI: 10498/14625
Pro, A., y Rodríguez, J. (2010). Aprender competencias en una propuesta para la enseñanza de los circuitos eléctricos en la educación primaria. Enseñanza de las Ciencias, 28(3), 385-404. Recuperado de: https://bit.ly/3aYV5uT
Psillos D. y Kariotoglou P. (2016). Iterative desing of teaching-learning sequences. Springer.
Rebollo, M., Prieto, T. y Brero, V. (2005). Aproximación a la historia y epistemología del concepto de suelo: implicaciones didácticas. Enseñanza de las Ciencias, (Extra), 1-5.
Reyes-Sánchez, L.B. (2012). Enseñanza de la ciencia del suelo: estrategia y garantía de futuro. Spanish journal of soil science 2(1), 87-99. DOI: 10.3232/SJSS.2012.V2.N1.07
Sáez Bondía, M.J., Martínez Peña, Mª.B., y Gil Quílez, Mª.J. (2020). La vida en los suelos. Procesos desconocidos que sustentan los ecosistemas. Alambique: Didáctica de las Ciencias Experimentales, Nº 99, pp.28-34.
Van Es, H. (2017). A new definition of soil. Crops, Soils, Agronomy News, 62(10), 20-21.
Vila Calzado, V., Vílchez-González, J.M., & Carrillo-Rosúa, J. (2017). Análisis del contenido “suelo” en libros de texto de 3. º ciclo de E. Primaria en España. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, (Extra), 497-502. Recuperado de: http://bit.ly/3kvb7jb
Yus, R. y Rebollo, M. (1993). Aproximación a los problemas de aprendizaje de la estructura y formación del suelo en el alumnado de 12 a 17 años. Enseñanza de las Ciencias, vol. 11, 3, pp. 265-280. Recuperado de: https://bit.ly/3qZC4hH
Zabala, A. y Arnau, L. y (2007). Los métodos para la enseñanza de las competencias deben tener un enfoque globalizador. En A. Zabala y L. Arnau (Coords.), 11 Ideas clave. Cómo aprender y enseñar competencias, pp. 163-191. Barcelona: Graó.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-04-22
Published 2021-04-28
- Abstract 712
- PDF (Español (España)) 1491