Emotions in the university. A study in a subject linked to the final degree project

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.11

Keywords:

Emotions, Students, University, Bachelor degree, Research project, Writing

Abstract

In recent years, the need to consider emotional aspects as important in learning has begun to be recognized. The general objective of the article aims to expand the knowledge about emotions in the university educational context and to propose some lines of action. We worked with a group of advanced students from a university career, who took the subject Workshop to Support the Final Degree Project during 2018. We analyzed the responses provided by the group of an ad hoc questionnaire, developed to learn more about the emotions that the students experienced in relation to various activities proposed in the context of the workshop. The results are presented in two axes: firstly, we comment on the emotions that the participants admit to experience in relation to project development activities and secondly, we describe the emotions about the general carried out process and the future projections. Finally, in the discussion and conclusions, we summarize the most relevant results and propose lines of action related to teaching and research, so that both areas consider the emotions that students experience in academic contexts.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Arabela Beatriz Vaja, Universidad Nacional de Villa María.

Dra. en Psicología, Universidad Nacional de San Luis. Licenciada en Psicopedagogía, Universidad Nacional de Río Cuarto.

References

Andino, F. y Varela, R. S. (2017). Escritura de las prácticas: gestión de la materialidad y los saberes en el aula. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 2, 1-14. https://bit.ly/2HJYXUw

Caballero Carrasco, A., Guerrero Barona, E. y Blanco Nieto, L. J. (2007). Las actitudes y emociones ante las Matemáticas de los estudiantes para Maestros de la Facultad de Educación de la Universidad de Extremadura. Investigación en Educación Matemática. Comunicaciones de los grupos de investigación. XI Simposio de la SEIEM, 45-52. https://bit.ly/382Pfpz

Caballero Carrasco, A., Guerrero Barona, E., Blanco Nieto, L. J. y Piedehierro, A. (2009). Resolución de problemas de Matemáticas y control emocional. En M.J. González, M.T. González y J. Murillo (Eds.), Investigación en Educación Matemática XIII (pp. 151-160). SEIEM. https://bit.ly/3mhrJKK

Consejo Directivo del Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de Villa María (2016, 10 de noviembre). Res. Nº 156/2016 del Reglamento de Trabajo Final de Grado.

Costillo Borrego, E., Borrachero Cortés, A. B., Brígido Mero, M. y Mellado Jiménez, V. (2013). Las emociones sobre la enseñanza-aprendizaje de las ciencias y las matemáticas de futuros profesores de Secundaria. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10(Núm. Extraordinario), 514-532. https://doi.org/10.25267/rev_eureka_ensen_divulg_cienc.2013.v10.iextra.03

Delory-Momberger, C. (2014). Experiencia y formación: Biografización, biograficidad y heterobiografía. Revista mexicana de investigación educativa, 19(62), 695-710. https://bit.ly/3n3DyFQ

Goetz, T., Frenzel, A., Pekrun, R. y Hall, N. (2006). The domain Specificity of academic emotional experiences. The Journal of Experimental Education, 75(1), 5-29. https://doi.org/10.3200/JEXE.75.1.5-29

Gómez-Ortiz, O., Romera, E. y Ortega-Ruiz, R. (2017). La competencia para gestionar las emociones y la vida social y su relación con el fenómeno del acoso y la convivencia escolar. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 88(31.1), 27-38. https://bit.ly/30ofKmC

Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C. y Baptista Lucio, P. (2010). Metodología de la Investigación. 5º. ed. McGraw-Hill. https://bit.ly/3ikKdbc

Lave, J. y Wenger, E. (1991). Situated Learning: Legitimate Peripheral Participation (M. Espíndola y C. Alfaro, trad.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511815355

Marcos-Merino, J. M., Esteban-Gallego, R., Ochoa de Alda, J. A. G. y Mellado, V. (2020). Efecto de la enseñanza práctica en las emociones de los maestros en formación hacia la Biología: análisis de la influencia del género. Revista Internacional de Pesquisa em Didáctica das Ciências e Matemática, 1, 1-22. https://bit.ly/2KqwioB

Melgar, M. F. y Elisondo, R. C. (2017). Museos como lugares de experiencias. Innovaciones en la Universidad. En M. F. Melgar y R. C. Elisondo (Comps.), Museos y Educación. Buscando musas (pp. 175-204). Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social. https://bit.ly/3n7fQZi

Mendzheritskaya, J. y Hansen, M. (2019). The role of emotions in higher education teaching and learning processes. Studies in Higher Education, 44(10), 1709-1711. https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1665306

Moreto, G., González Blasco, P. y Piñero, A. (2018). Reflexiones sobre la deshumanización de la educación médica: empatía, emociones y posibles recursos pedagógicos para la educación afectiva del estudiante de Medicina. Revista Educación Médica, 19(3), 172-177. https://doi.org/10.1016/j.edumed.2016.12.013

Paoloni, P. V. y Rinaudo, M. C. (2014). Los procesos de feedback desde una perspectiva multidimensional. Un estudio orientado a promover autorregulación en estudiantes universitarios. En P. V. Paoloni, M. C. Rinaudo y A. González Fernández (Comps.), Cuestiones en Psicología Educacional. Perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp. 287-323). Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social. https://bit.ly/3l1q1Nc

Pekrun, R. (2000). A social cognitive, control-value theory of achievement emotions. En J. Heckhausen (Ed.), Motivational psychology of human development (pp. 143-163). Elsevier Science. https://doi.org/10.1016/s0166-4115(00)80010-2

Pekrun, R. (2005). Progress and open problems in educational emotion research. Learning and Instruction, 15(5), 497-506. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2005.07.014

Pekrun, R. (2006). The Control-Value Theory of achievement emotions: assumptions, corollaries, and implications for Educational Research and practice. Educational Psychology Review, 18, 315-341. https://doi.org/10.1007/s10648-006-9029-9

Pekrun, R., Frenzel, A. C., Goetz, T. y Perry, R. (2007). The Control-Value Theory of achievement emotions: an integrative approach to emotions in education. En P. Schutz y R. Pekrun (Eds.), Emotion in Education (pp. 13-36). Academic Press. https://doi.org/10.1016/b978-012372545-5/50003-4

Pekrun, R., Goetz, T. y Perry R. (2005). Achievement Emotions Questionnaire. User’s Manual. University of Munich.

Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P. y Perry, R. (2011). Measuring emotions in students: learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2010.10.002

Retana-Alvarado, D. A., de las Heras Pérez, M. Á., Vázquez-Bernal, B. y Jiménez-Pérez, R. (2019). ¿Cómo cambian las emociones en docentes en formación inicial al participar en un proyecto de indagación de aula? Ápice. Revista de Educación Científica, 3(2), 55-6 https://doi.org/10.17979/arec.2019.3.2.4629

Rinaudo, M. C. (2014). Estudios sobre los contextos de aprendizaje: arenas y fronteras. En P. V. Paoloni, M. C. Rinaudo y A. González Fernández. (Comps.), Cuestiones en Psicología Educacional. Perspectivas teóricas, metodológicas y estudios de campo (pp. 163-205). Sociedad Latinoamericana de Comunicación Social. https://bit.ly/3l1q1Nc

Sardi, V. (2017). Escribir la práctica, inscribir la experiencia. Saberes Y prácticas. Revista De Filosofía Y Educación, 2, 1-14. https://bit.ly/3l1eRIw

Schutz, P., Cross, D., Hong, J. y Osbon, J. (2007). Teachers identity, beliefs and goals related to emotions in the Classroom. En P. Schutz y R. Pekrun, Emotion in Education (pp. 223-241). Academic Press. https://doi.org/10.1016/b978-012372545-5/50014-9

Schutz, P. y Lee, M. (2015). Teacher emotion, emotional labor and teacher identity. Utrecht Studies in Language and Communication, 27(1), 169-186. https://doi.org/10.1163/9789401210485_011

Simons, H. (2011). El estudio de caso: Teoría y práctica. Morata.

Stake, J. (1998). Investigación con estudios de caso. Morata. https://bit.ly/3n4Pbg0

Stephan, M., Markus, S. y Gläser-Zikuda, M. (2019). Students’ achievement emotions and online learning in teacher education. Frontiers In Education, 4, 1-12. Frontiers. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00109

Suárez, D. H. (2016). Escribir, leer y conversar entre docentes en torno de relatos de experiencia. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 1(3), 480-497. https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2016.v1.n3.p480-497

Published

2021-04-28

How to Cite

Vaja, A. B., & Manavella, A. M. . (2021). Emotions in the university. A study in a subject linked to the final degree project. Investigaci´ón En La Escuela, (103), 153–165. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i103.11
Received 2021-01-27
Accepted 2021-03-12
Published 2021-04-28
Views
  • Abstract 251
  • PDF (Español (España)) 713