Emotional Intelligence in Early Childhood Education teacher training
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.01Keywords:
emotional intelligence, Emotional education, emotions, teacher training, early childhood education, classroom climateAbstract
Emotions are part of our lives from the moment we are born, playing a fundamental role in the construction of our personality and the way we relate to others. This study aims to analyze the training and awareness of Early Childhood Education teachers to work on emotional education with their students. For this purpose, a qualitative research has been carried out through a case study using different sources of information such as interviews, classroom observations and review of the training document offered by the CEP (Teacher Training Center). The results are relevant insofar as they show certain limitations in the training currently offered to teachers; demand for a more practical and focused training at this stage; specifically, they consider that Emotional Intelligence is one of the fundamental aspects to improve the coexistence of the center and the academic status of the students. Some of the conclusions reveal that in spite of the sensitization and awareness of teachers about the importance of emotional education, and being the most aware of teachers who have suffered some episode that has generated pain in their lives, there are still gaps in their training.
Downloads
References
Barrientos-Fernández, A., Pericacho-Gómez, F.J., Sánchez-Cabrero, R. (2020). Competencias sociales y emocionales del profesorado de Educación Infantil y su relación con la gestión del clima de aula. Estudios sobre Educación, 38, 59-78. doi:10.15581/004.38.59-78
Bisquerra, R., Pérez, J.C. y García, E. (2015). Inteligencia emocional en educación. Síntesis.
Boja Junta Andalucía 69/2008, de 26 de agosto, por la que se desarrolla el currículo correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía, Boletín Oficial de la Junta de Andalucía (BOJA). 26 de agosto de 2008.
Burchinal, M., Boster, T.J., Garber, K., Bratsch-Hines, M., Blair, C. & Vernon-Feagans, L. (2020). School-entry skills predicting school-age academic and school-age academic and social-emotional trajectories. Early Chilhood Research Quarterly, 51, 67-80. doi.org/10.1016/j.ecresq.2019.08.004
Cabello-Salguero, M.J. (2011). Importancia de la Inteligencia emocional como contribución al desarrollo integral de los/as niños/as en Educación Infantil. Pedagogía Magna, 10, 178-188. Recuperado de https://bit.ly/3kwmEhl
Cabello, R. y Fernández, P. (2019). Emociones que educan. Programa INTEMO +. Cuadernos de pedagogía, 499, 112-118.
Campos, G. y Lule, N.E. (2012). La observación, un método para el estudio de la realidad. Revista Xihmai, 12(13), 46-60. Recuperado de https://bit.ly/3tHz4Z0
Canet-Juric, L., García-Coni, A., Andrés, M. L., Vernucci, S., Aydmune, Y., Stelzer, F. y Richard’s, M. (2020). Intervención sobre autorregulación cognitiva, conductual y emocional en niños: Una revisión de enfoques basados en procesos y en el currículo escolar. Revista Argentina de Ciencias del Comportamiento, 12(1), 1-25. doi: 10.32348/1852.4206.v12.n1.24999
Carbonell Bernal, N., Cerezo, F., Sánchez Esteban, S., Méndez Mateo, I. y Ruíz Esteban, C. (2019). Programa de convivencia e Inteligencia Emocional en Educación Secundaria. Creatividad y sociedad. Revista de la Asociación para la creatividad, 29, 62-82. Recuperado de https://bit.ly/32uqHV6
Caso Fuertes, A., Blanco Fernández, A., García Mata, M., Rebaque Gómez, A. y García Pascual, R. (2019). Inteligencia emocional, motivación y rendimiento académico en Educación Infantil. Psicología de la Educación y Saberes Originarios, 3(1), 283-291. Recuperado de https://bit.ly/3rEOs6m
Cejudo, J. y López-Delgado, Mª. L. (2017). Importancia de la inteligencia emocional en la práctica docente: un estudio con maestros. Psicología educativa, 23(1), 29- 36. doi: 10.1016/j.pse.2016.11.001
De Damas González, M. y Gomariz, M.A. (2020). La verbalización de las emociones en Educación Infantil. Evaluación de un Programa de Conciencia Emocional. Estudios sobre educación, 38, 279-302. doi: 10.15581/004.38.279-302
De la Cueva, M. y Montero, I. (2018). El papel de las competencias emocionales en la Educación Infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 93(32.3), 31-46.
Escolar Llamazares, M.C., De la Torre, T., Huelmo García, J., Palmero Cámara, C. (2017). Educación emocional en los profesores de Educación Infantil. Contextos educativos: Revista de educación, 20, 113-125.
Finders, F.K., McClelland, M.M., Geldhof, G.J., Rothwell, D.W., Hatfield, B.E. (2021). Explaining achievement gaps in kindergarten and third grade: The role of self-regulation and executive function skills. Early Childhood Research Quarterly, 54, 72-85. doi: 10.1016/j.ecresq.2020.07.008
Gajardo, J. y Tilleria, J.L. (2019). Inteligencia emocional: una clave para el éxito académico. Revista Reflexión e Investigación Educacional, 2(1), 93-106. Recuperado de https://bit.ly/2FnhdCs
Gómez, L. (2010). Un espacio para la revisión documental. Revista Vanguardia Psicológica, 1(2), 226-233.
Guillén, J. (2019). Cerebro y emoción en el aprendizaje y en la educación. Cuadernos de Pedagogía, 499, 123-124.
Kvale, S. (2011). Las entrevistas en investigación cualitativa. Morata Editorial.
Lincoln, Y. S. y Guba, E. G. (1985). Naturalistic inquiry. Sage Publications.
López-Cassá, E. (2005). La educación emocional en la educación infantil. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 19(3), 153-167. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2126770
Mayer, J. D., Caruso, D. R. & Salovey, P. (2016). The ability model of emotional intelligence: Principles and updates. Emotion Review, 8(4), 290-300. doi: 10.1177/1754073916639667
Moscoso, M. (2019). Hacia una integración de mindfulness e inteligencia emocional en psicología y educación. Liberabit, 25(1), 107-117. doi: 10.24265/liberabit.2019.v25n1.09.
Pellicer, C. (2019). Gestionando las emociones. Cuadernos de Pedagogía, 499, 3-5.
Phair, R. (2019). Inteligencia emocional. Cuadernos de pedagogía, 499, 15-17.
Pulido-Acosta, F. y Herrera-Clavero, F. (2019). Prediciendo el Rendimiento Académico Infantil a través de la Inteligencia Emocional. Psicología Evolutiva, 25(1), 23-30. doi: 5093/psed2018a16
Quecedo, M.R. y Castaño, C.M. (2002). Introducción a la metodología de investigación cualitativa. Revista de psicodidáctica, (14), 5-40. Recuperado de https://bit.ly/375cPT5
Reyes, M.R., Brackett, M.A., Rivers, S.E, White, M. y Salovey, P. (2012). Clima emocional en el aula, participación de los estudiantes y logros académicos. Revista de psicología de la educación, 104(3), 700–712. doi: 10.1037/a0027268
Romera, M. (2019). Educación emocional y emocionante. Cuadernos de Pedagogía, 499, 80-84.
Sáenz-López, P., Fernández-Ozcorta, E.J., Almagro, B.J., y de las Heras, M.A. (2019). Formación del profesorado y estrategias para desarrollar la inteligencia Intra e Inter personal en las aulas. Revista de Ciencias del Deporte, 15(1), 79-90. Recuperado de https://bit.ly/2Rztq9f
Taylor, S. J. y Bogdan, R. (2009). Introducción a los métodos cualitativos. Book Print.
Valenzuela Santoyo, A.D.C y Portillo Peñuelas, S.A. (2018). La inteligencia emocional en educación primaria y su relación con el éxito académico. Revista electrónica Educare, 22(3), 1-15. doi: 10.15359/ree.22-3.11
Downloads
Published
Versions
- 2021-07-29 (2)
- 2021-07-29 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Investigación en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-01-28
Published 2021-07-29
- Abstract 4779
- PDF (Español (España)) 3060