Art, heritage and emotional awareness in Pre-school education. A case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.10

Keywords:

Pre-school education, Heritage education, Artistic education, Emotional awareness, Children's conceptions, Educational research

Abstract

Considering that the visual arts, cultural heritage and the development of emotional competence must be present from the first educational levels, a study is made of these fields of knowledge and the possibility of integrating them into a teaching proposal. Based on the analysis, a teaching unit is designed, the application of the design is investigated and the conceptions of the Infant Education students before and after the experience is investigated. To this end, three instruments are developed: a pre-post questionnaire to find out the children's ideas, an evaluation section to assess the learning results and an estimation scale for teaching intervention. The work of the painter Bartolomé Esteban Murillo (1618-1682) was chosen as the centre of interest and the results of the study show the development of aesthetic and heritage skills and sensibilities, the expression of emotional awareness and the increase of creativity through work with the painter's works chosen by the schoolchildren. We conclude with a reflection on the educational potential of this integrative experience, whose purpose is to offer it as an example of a project for teachers in this educational stage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olga María Duarte Piña, Universidad de Sevilla

Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales. Profesor Ayudante Doctor.

Irene Díaz de Mayorga Ramos, Universidad de Sevilla

Graduada en Educación Infantil por la Universidad de Sevilla y estudiante en la actualidad del Máster Universitario en Psicología de la Educación, Avances en Intervención Psicoeducativa y Necesidades Educativas Especiales, cursado en la Universidad de Sevilla.

Durante su participación como alumna interna en el Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales de la Universidad de Sevilla, ha desarrollado investigaciones en torno al diseño y el desarrollo de proyectos educativos sobre el patrimonio cultural para la etapa de Educación Infantil.

References

Abelleira Bardanca, A. y Abelleira Bardanca, I. (2020). El latido de un aula infantil. Elogio de la cotidianidad. Octaedro

Ávila Ruiz, R.Mª. y Duarte Piña, O. (2017). Las unidades didácticas como eje de integración del conocimiento práctico profesional en la educación patrimonial. Cambios epistemológicos del profesorado en formación. En R. Martínez Medina, R. García-Moris y C.R. García Ruiz (Eds.), Investigación en didáctica de las ciencias sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación (pp. 25-33). Publicaciones de la Universidad de Córdoba y Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.

Bisquerra, R. (2016). 10 ideas claves: Educación emocional. Graó.

Calaf, R. y Fontal, O. (2010). Cómo enseñar arte en la escuela. Síntesis.

Calaf, R. y Suárez, MA. (2011). Aprender en museos y espacios de patrimonio. Patrimonio y Educación, 5, 109-120.

Cuenca, J.Mª. y Estepa, J. (2017). Educación patrimonial para la inteligencia territorial y emocional de la ciudadanía. MIDAS, 8, 1-10. https://doi.org/10.4000/midas.1173

Cuenca, J.Mª. (2011). Concepciones del alumnado en Educación Infantil para la comprensión del medio sociocultural. Papel de las experiencias y el aprendizaje lúdico. En P. Rivero (Coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil (pp. 49-63). Mira editores.

Díaz de Mayorga Ramos, I. (2018). Emociónate con Murillo: proyecto educativo patrimonial y para el desarrollo de la conciencia emocional [trabajo de fin de grado, Universidad de Sevilla]. [Trabajo inédito].

Duarte Piña, O. (2019a). Poesía, patrimonio, arte: aprender creando. Matéria-Prima, 7(3), 32-42.

Duarte Piña, O. (2019b). Aproximaciones a la didáctica del patrimonio cultural y a la educación artística en la Educación Infantil. Matéria-Prima, 7(1), 54-61.

Duarte Piña, O. y López Carrasco, C. (2018). «Pintamos nuestro patrimonio»: un proyecto de educación artística y patrimonial para Educación Infantil. Matéria-Prima, 5(3), 32-42.

Deleuze, G. y Guattari, F. (2010). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pretextos.

Estepa, J. y Cuenca, J.Mª. (2006). La mirada de los maestros, profesores y gestores del patrimonio. Investigación sobre concepciones acerca del patrimonio y su didáctica. En R. Calaf y O. Fontal (Eds.), Miradas al patrimonio (pp. 51-71). Trea.

Estepa, J., Domínguez, C. y Cuenca, JM (1998). La enseñanza de valores a través del patrimonio. En VV.AA. Los valores y la didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 327-336). Universidad de Lleida.

Fernández Salinas, V. (2005). Finalidades del patrimonio en educación. Investigación en la Escuela, 56, 7-18.

Finkel, D. (2008). Dar clases con la boca cerrada. Servei de Publicacions de la Universitat de Valencia.

Fontal-Merillas, O. y Marín-Cepeda, S. (2018). Nudos Patrimoniales. Análisis de los vínculos de las personas con el patrimonio personal. Arte, Individuo y Sociedad, 30(3), 483-500. https://doi.org/10.5209/ARIS.57754

Fontal, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Trea.

García, J.E. y García, F.F. (1993). Aprender investigando: una propuesta metodológica basada en la investigación. Díada.

Hernández-Hernández, Fernando (2013). Modos de mediación sociocultural en las relaciones entre los niños y jóvenes con manifestaciones de arte contemporáneo en la escuela. Trama interdisciplinar, 4(1), 35-52.

Llenas, A. (2016). El monstruo de colores. Flamboyant.

Martínez Bonafé, J. (1988). El estudio de caso en la investigación educativa. Investigación en la Escuela, 6, 41-50.

Mendioroz-Lacambra, A. M. (2013). Empleo de la Historia del Arte para la adquisición de nociones estructurantes del área de Conocimiento del Entorno en Educación Infantil: espacio y tiempo. Arte, Individuo y Sociedad, 25(3) 392-405. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5135/513551289003

Miralles, P. y Rivero, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 81-90. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2170/217024398006

Orden de 5 de agosto de 2008, por la que se desarrolla el Currículo correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, nº 169, de 26 de agosto. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2008/169/3

Pellicer, C. (2017). La evaluación del aprendizaje en Educación Infantil. Anaya.

Porlán, R. (Coord.) (2017). Enseñanza universitaria: cómo mejorarla. Morata.

Proyecto IRES (Investigación y Renovación Escolar) (1991). El modelo didáctico de investigación en la escuela (vol. I). Díada.

Puig Gutiérrez, M. y Rodríguez Marín, F. (Coords.) (2018). La enseñanza del entorno en Educación Infantil. Proyectos y rincones. Pirámide.

Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, nº 4 de 4 de enero. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-185

Ribes, R., Bisquerra, R., Agulló, M.J., Filella, G. y Soldevila, A. (2005). Una propuesta de currículum emocional en educación infantil (3-6 años). Cultura y educación, 17(1), 5-17. https://doi.org/10.1174/1135640053603337

Santacana, J. y Martínez, T. (2018). El patrimonio cultural y el sistema emocional: un estado de la cuestión desde la didáctica. Arbor, 194(788), 1-9. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2006

Sotto, O. (2018). Educação, Arte e Património IV. Mosteiro da Batalha. Direção Geral do Património Cultural.

Stenhouse, L. (2010 [1ª ed en español 1984]). Investigación y desarrollo del currículo. Morata.

Žižek, S. (2014). Acontecimiento. Sexto Piso.

Published

2020-12-24

How to Cite

Duarte Piña, O. M., & Díaz de Mayorga Ramos, I. (2020). Art, heritage and emotional awareness in Pre-school education. A case study. Investigaci´ón En La Escuela, (102), 140–153. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.10

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2020-07-02
Accepted 2020-09-22
Published 2020-12-24
Views
  • Abstract 645
  • PDF (Español (España)) 442