Art, heritage and emotional awareness in Pre-school education. A case study
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.10Keywords:
Pre-school education, Heritage education, Artistic education, Emotional awareness, Children's conceptions, Educational researchAbstract
Considering that the visual arts, cultural heritage and the development of emotional competence must be present from the first educational levels, a study is made of these fields of knowledge and the possibility of integrating them into a teaching proposal. Based on the analysis, a teaching unit is designed, the application of the design is investigated and the conceptions of the Infant Education students before and after the experience is investigated. To this end, three instruments are developed: a pre-post questionnaire to find out the children's ideas, an evaluation section to assess the learning results and an estimation scale for teaching intervention. The work of the painter Bartolomé Esteban Murillo (1618-1682) was chosen as the centre of interest and the results of the study show the development of aesthetic and heritage skills and sensibilities, the expression of emotional awareness and the increase of creativity through work with the painter's works chosen by the schoolchildren. We conclude with a reflection on the educational potential of this integrative experience, whose purpose is to offer it as an example of a project for teachers in this educational stage.Downloads
References
Abelleira Bardanca, A. y Abelleira Bardanca, I. (2020). El latido de un aula infantil. Elogio de la cotidianidad. Octaedro
Ávila Ruiz, R.Mª. y Duarte Piña, O. (2017). Las unidades didácticas como eje de integración del conocimiento práctico profesional en la educación patrimonial. Cambios epistemológicos del profesorado en formación. En R. Martínez Medina, R. García-Moris y C.R. García Ruiz (Eds.), Investigación en didáctica de las ciencias sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación (pp. 25-33). Publicaciones de la Universidad de Córdoba y Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales.
Bisquerra, R. (2016). 10 ideas claves: Educación emocional. Graó.
Calaf, R. y Fontal, O. (2010). Cómo enseñar arte en la escuela. Síntesis.
Calaf, R. y Suárez, MA. (2011). Aprender en museos y espacios de patrimonio. Patrimonio y Educación, 5, 109-120.
Cuenca, J.Mª. y Estepa, J. (2017). Educación patrimonial para la inteligencia territorial y emocional de la ciudadanía. MIDAS, 8, 1-10. https://doi.org/10.4000/midas.1173
Cuenca, J.Mª. (2011). Concepciones del alumnado en Educación Infantil para la comprensión del medio sociocultural. Papel de las experiencias y el aprendizaje lúdico. En P. Rivero (Coord.), Didáctica de las Ciencias Sociales para Educación Infantil (pp. 49-63). Mira editores.
Díaz de Mayorga Ramos, I. (2018). Emociónate con Murillo: proyecto educativo patrimonial y para el desarrollo de la conciencia emocional [trabajo de fin de grado, Universidad de Sevilla]. [Trabajo inédito].
Duarte Piña, O. (2019a). Poesía, patrimonio, arte: aprender creando. Matéria-Prima, 7(3), 32-42.
Duarte Piña, O. (2019b). Aproximaciones a la didáctica del patrimonio cultural y a la educación artística en la Educación Infantil. Matéria-Prima, 7(1), 54-61.
Duarte Piña, O. y López Carrasco, C. (2018). «Pintamos nuestro patrimonio»: un proyecto de educación artística y patrimonial para Educación Infantil. Matéria-Prima, 5(3), 32-42.
Deleuze, G. y Guattari, F. (2010). Mil mesetas. Capitalismo y esquizofrenia. Pretextos.
Estepa, J. y Cuenca, J.Mª. (2006). La mirada de los maestros, profesores y gestores del patrimonio. Investigación sobre concepciones acerca del patrimonio y su didáctica. En R. Calaf y O. Fontal (Eds.), Miradas al patrimonio (pp. 51-71). Trea.
Estepa, J., Domínguez, C. y Cuenca, JM (1998). La enseñanza de valores a través del patrimonio. En VV.AA. Los valores y la didáctica de las Ciencias Sociales (pp. 327-336). Universidad de Lleida.
Fernández Salinas, V. (2005). Finalidades del patrimonio en educación. Investigación en la Escuela, 56, 7-18.
Finkel, D. (2008). Dar clases con la boca cerrada. Servei de Publicacions de la Universitat de Valencia.
Fontal-Merillas, O. y Marín-Cepeda, S. (2018). Nudos Patrimoniales. Análisis de los vínculos de las personas con el patrimonio personal. Arte, Individuo y Sociedad, 30(3), 483-500. https://doi.org/10.5209/ARIS.57754
Fontal, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Trea.
García, J.E. y García, F.F. (1993). Aprender investigando: una propuesta metodológica basada en la investigación. Díada.
Hernández-Hernández, Fernando (2013). Modos de mediación sociocultural en las relaciones entre los niños y jóvenes con manifestaciones de arte contemporáneo en la escuela. Trama interdisciplinar, 4(1), 35-52.
Llenas, A. (2016). El monstruo de colores. Flamboyant.
Martínez Bonafé, J. (1988). El estudio de caso en la investigación educativa. Investigación en la Escuela, 6, 41-50.
Mendioroz-Lacambra, A. M. (2013). Empleo de la Historia del Arte para la adquisición de nociones estructurantes del área de Conocimiento del Entorno en Educación Infantil: espacio y tiempo. Arte, Individuo y Sociedad, 25(3) 392-405. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5135/513551289003
Miralles, P. y Rivero, P. (2012). Propuestas de innovación para la enseñanza de la historia en Educación Infantil. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 15(1), 81-90. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=2170/217024398006
Orden de 5 de agosto de 2008, por la que se desarrolla el Currículo correspondiente a la Educación Infantil en Andalucía. Boletín Oficial de la Junta de Andalucía, nº 169, de 26 de agosto. https://www.juntadeandalucia.es/boja/2008/169/3
Pellicer, C. (2017). La evaluación del aprendizaje en Educación Infantil. Anaya.
Porlán, R. (Coord.) (2017). Enseñanza universitaria: cómo mejorarla. Morata.
Proyecto IRES (Investigación y Renovación Escolar) (1991). El modelo didáctico de investigación en la escuela (vol. I). Díada.
Puig Gutiérrez, M. y Rodríguez Marín, F. (Coords.) (2018). La enseñanza del entorno en Educación Infantil. Proyectos y rincones. Pirámide.
Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, nº 4 de 4 de enero. https://www.boe.es/buscar/doc.php?id=BOE-A-2007-185
Ribes, R., Bisquerra, R., Agulló, M.J., Filella, G. y Soldevila, A. (2005). Una propuesta de currículum emocional en educación infantil (3-6 años). Cultura y educación, 17(1), 5-17. https://doi.org/10.1174/1135640053603337
Santacana, J. y Martínez, T. (2018). El patrimonio cultural y el sistema emocional: un estado de la cuestión desde la didáctica. Arbor, 194(788), 1-9. https://doi.org/10.3989/arbor.2018.788n2006
Sotto, O. (2018). Educação, Arte e Património IV. Mosteiro da Batalha. Direção Geral do Património Cultural.
Stenhouse, L. (2010 [1ª ed en español 1984]). Investigación y desarrollo del currículo. Morata.
Žižek, S. (2014). Acontecimiento. Sexto Piso.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2020-09-22
Published 2020-12-24
- Abstract 708
- PDF (Español (España)) 479