Weaving senses and learning in the initial formation with the Lesson Study. A case study
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.08Keywords:
Lesson Study, Practicum, Practical thinking, Tutoring, Initial training education, Cooperation, ReflectionAbstract
Initial training requires a profound transformation of the teaching and learning processes if we want to stimulate the reconstruction of the practical knowledge of future teachers. The Lesson Study (LS), as numerous investigations show, can become a privileged setting for reflection and cooperative action to simulate the practical thinking of active teachers. In the field of initial teacher training, although with fewer studies and evidence, this research model also sheds light on interesting findings. In this article we present the results of a case study on an experience that incorporates LS into initial teacher training through the Practicum and Final Degree Project. The main findings of this study point to the LS, through its different phases, as key factor for the reconstruction of the practical knowledge of investigated case. Specifically, the emphasis on focusing on children, cooperation, the continuous relationship between theory and practice, and tutoring as facilitation appear as the most significant influences.Downloads
References
Alsina, A. y Batllori, R. (2015). Hacia una formación del profesorado basada en la integración entre la práctica y la teoría. Una experiencia en el Practicum desde el modelo realista. Investigación en la Escuela, 85, 5-18.
Argyris, C. (1993). Conocimiento para la acción. Granica.
Blakemore, S. y Frith, U. (2005). Cómo aprende nuestro cerebro. Las claves de la educación. Planeta.
Blanco, N. (1999) Aprender a ser profesor/a: el papel del practicum en la formación inicial. En A. Pérez Gómez, J. Barquín Ruiz y J. F. Angulo Rasco (Eds.), Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica (pp. 398-379). Akal.
Borges, J. L. (2005). El libro de arena. Emece.
Bueno i Torrens, D. (2017). Neurociencia para educadores. Octaedro.
Chassels, C. & Melville, W. (2009). Collaborative, Reflective and Iterative Japanese Lesson Study in an Initial Teacher Education Program: Benefits and Challenges. Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l’éducation, 32, 734-763. https://doi.org/10.2307/canajeducrevucan.32.4.734
Cladinin, J. & Husu, J. (2017). The Sage handbook of Research on teacher education. Sage.
Damasio, A. (2003). En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos. Destino.
Darling-Hammond, L. & Oakes, M. (2019). Preparing Teachers for Deeper Learning. Harvard Education Press..
Elliot, J. (1999). La relación entre comprender y desarrollar el pensaminto de los docentes. En A. Pérez Gómez, J. Barquín Ruiz y J. F. Angulo Rasco (Eds.), Desarrollo profesional del docente. Política, investiación y práctica (pp. 364-378). Akal.
Elliot, J. (2015). Lesson y learning Study y la idea del docente como investigador. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 84(29.3), 29-46.
Elliot, J. (2016). Significant themes in developing the theory and practice of lesson study. International Journal for Lesson and Learning Studies, 5(4), 274-280. https://doi.org/10.1108/IJLLS-08-2016-0022
Orden ECI/3854/2007, de 27 de diciembre, competencias Maestro en Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, 29 diciembre de 2007. Recuperada de https://www.boe.es/eli/es/o/2007/12/27/eci3854
Gallardo, M., Guillén, F., Mayorga, M. J. y Sepúlveda, P. (2020). Identificación de factores que afectan la satisfacción del alumnado de educación sobre la tutorización en su formación práctica. Un estudio con ANOVA. Formación Universitaria 13(3), 147-156.
Gil Flores, J. y Perera Rodríguez, V. H. (2001). Análisis informatizado de datos cualitativos: introducción al uso del programa NUD.IST-5. Kronos.
Grossman, P., Hammerness, K. & McDonald, M. (2009). Redefining teacher: re-imagining teacher education. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15(2), 273-290.
Hagger, H. & Hazel, H. (2006). Learning Teaching from Teachers: Realising the Potential of School-Based Teacher Education. Open University Press.
Khaneman, D. (2015). Pensar rápido, pensar despacio. Debate.
Korthagen, F. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 83–101.
Lamb, P., Kathleen, L., & Aldous, D. E (2012). Enhancong the spaces of reflection: A buddy peer-review process within physical education initial teacher education. European Physical Education Review, 19(1), 21-38.
Martin, D. & Clerc-Georgy, A. (2015). Use of theoretical concepts in lesson study: an example from teacher training. International Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 261–273. https://doi.org/10.1108/IJLLS-10-2014-0039
Norwich, B., Dudley, P. & Ylonen, A. (2014). Using Lesson Study to assess pupils’ learning difficulties. International Journal for Lesson and Learning Studies, 3(2), 192-207. https://doi.org/10.1108/IJLLS-12-2013-0059
Pérez Gómez, A. I. (1999). El practicum de enseñanza y la socialización profesional de los futuros docentes. En A. Pérez Gómez, J. Barquín Ruiz y J. F. Angulo Rasco (Eds.), Desarrollo profesional docente. Política, investigación y práctica (pp. 636-660). Akal.
Pérez Gómez, A.I (2012). Educarse en la era digital. Morata.
Pérez Gómez, A.I., Soto, E. y Serván, M.J. (2015). Lesson Study; re-pensar y re-crear el conocimiento práctico en cooperación. Revista Interuniversitaria del Profesorado, 84(29.3), 81-101.
Po Yuk, K. (2011). Critical conditions for pre‐service teachers’ learning through inquiry. International Journal for Lesson and Learning Studies, 1(1), 49-64. https://doi.org/10.1108/20468251211179704
Prieto, A. y Giménez, X. (2020). La enseñanza universitaria basada en la actividad del estudiante: evidencias de su validez. En N. De-Alba-Fernández y R. Porlán (Eds.), Docentes universitarios. Una formación centrada en la práctica (pp. 23-55). Morata.
Punset, E. (2014). El mundo en tus manos. Destino.
Soto, E., Pérez Gómez, A.I & Rodríguez, C. (2020) Aprender a enseñar en la universidad: de la investigación Acción a la Lesson Study. En N. De-Alba-Fernández y R. Porlán (Eds.), Docentes universitarios una formación centrada en la práctica (pp. 55-83). Morata.
Soto, E., Serván, M.J. & Caparrós, R. (2016). Learning to teach with Lesson Study: The practicum and the degree essay as the scenario for reflective and cooperative creation. International Journal for Lesson and Learning Studies, 5(2), 116-129. https://doi.org/10.1108/IJLLS-12-2015-0042
Soto, E., Serván, M.J. Peña, N. & Pérez Gómez (2019) Action research through lesson study for the reconstruction of teachers practical knowledge. A review of research at Málaga University (Spain), Educational Action Research, 27(4), 527-542. https://doi,org/10.1080/09650792.2019.1610020.
Xu, H. & Pedder, D. (2015). Lesson Study: an international review of research in Teacher Education. In P- Dudley, Lesson Study. Professional learning for our time (pp. 29–59). Routledge.
Zeichner, K. (2010). Nuevas epistemologías en formación del profesorado. Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24.2), 123–151.
Zeichner, K. & Gore, J. (1990). Teacher socialization. In W. Houston, (Ed.), Handbook of research on teacher education (pp. 329-348). McMillan.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2020-07-24
Published 2020-12-24
- Abstract 640
- PDF (Español (España)) 420