Weaving senses and learning in the initial formation with the Lesson Study. A case study

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.08

Keywords:

Lesson Study, Practicum, Practical thinking, Tutoring, Initial training education, Cooperation, Reflection

Abstract

Initial training requires a profound transformation of the teaching and learning processes if we want to stimulate the reconstruction of the practical knowledge of future teachers. The Lesson Study (LS), as numerous investigations show, can become a privileged setting for reflection and cooperative action to simulate the practical thinking of active teachers. In the field of initial teacher training, although with fewer studies and evidence, this research model also sheds light on interesting findings. In this article we present the results of a case study on an experience that incorporates LS into initial teacher training through the Practicum and Final Degree Project. The main findings of this study point to the LS, through its different phases, as key factor for the reconstruction of the practical knowledge of investigated case. Specifically, the emphasis on focusing on children, cooperation, the continuous relationship between theory and practice, and tutoring as facilitation appear as the most significant influences.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristina Rodríguez Robles, Universidad de Málaga

Maestra de Educación Infantil y Licenciada en Bellas Artes. Doctoranda en la Universidad de Málaga (Programa de Formación de Profesroado Universitario) con el desarrollo de la tesis "La virtualidad de pedagógica de la Lesson Study para la formación inicial de docentes. Dos estudios de caso" .Investigadora del grupo "Repensar la Educación Docente"

Encarnación Soto Gómez, Universidad de Málaga

Doctora en Educación y Profesora  Ttular de la Universidad de Málaga del área de Didáctica y Organización Escolar. Investigadora en proyectos I+D Europeos y Nacionales relacionados con la innvación, la evaluación educativa y la formación docente. Desde el grupo de investigación Repensar la Educación Docente ha introducido en España, junto a ángel I Pérez Gómez, la Lesson Study como estrategia de mejora educativa en la escuela y la universidad.

References

Alsina, A. y Batllori, R. (2015). Hacia una formación del profesorado basada en la integración entre la práctica y la teoría. Una experiencia en el Practicum desde el modelo realista. Investigación en la Escuela, 85, 5-18.

Argyris, C. (1993). Conocimiento para la acción. Granica.

Blakemore, S. y Frith, U. (2005). Cómo aprende nuestro cerebro. Las claves de la educación. Planeta.

Blanco, N. (1999) Aprender a ser profesor/a: el papel del practicum en la formación inicial. En A. Pérez Gómez, J. Barquín Ruiz y J. F. Angulo Rasco (Eds.), Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica (pp. 398-379). Akal.

Borges, J. L. (2005). El libro de arena. Emece.

Bueno i Torrens, D. (2017). Neurociencia para educadores. Octaedro.

Chassels, C. & Melville, W. (2009). Collaborative, Reflective and Iterative Japanese Lesson Study in an Initial Teacher Education Program: Benefits and Challenges. Canadian Journal of Education / Revue canadienne de l’éducation, 32, 734-763. https://doi.org/10.2307/canajeducrevucan.32.4.734

Cladinin, J. & Husu, J. (2017). The Sage handbook of Research on teacher education. Sage.

Damasio, A. (2003). En busca de Spinoza. Neurobiología de la emoción y los sentimientos. Destino.

Darling-Hammond, L. & Oakes, M. (2019). Preparing Teachers for Deeper Learning. Harvard Education Press..

Elliot, J. (1999). La relación entre comprender y desarrollar el pensaminto de los docentes. En A. Pérez Gómez, J. Barquín Ruiz y J. F. Angulo Rasco (Eds.), Desarrollo profesional del docente. Política, investiación y práctica (pp. 364-378). Akal.

Elliot, J. (2015). Lesson y learning Study y la idea del docente como investigador. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 84(29.3), 29-46.

Elliot, J. (2016). Significant themes in developing the theory and practice of lesson study. International Journal for Lesson and Learning Studies, 5(4), 274-280. https://doi.org/10.1108/IJLLS-08-2016-0022

Orden ECI/3854/2007, de 27 de diciembre, competencias Maestro en Educación Infantil. Boletín Oficial del Estado, 29 diciembre de 2007. Recuperada de https://www.boe.es/eli/es/o/2007/12/27/eci3854

Gallardo, M., Guillén, F., Mayorga, M. J. y Sepúlveda, P. (2020). Identificación de factores que afectan la satisfacción del alumnado de educación sobre la tutorización en su formación práctica. Un estudio con ANOVA. Formación Universitaria 13(3), 147-156.

Gil Flores, J. y Perera Rodríguez, V. H. (2001). Análisis informatizado de datos cualitativos: introducción al uso del programa NUD.IST-5. Kronos.

Grossman, P., Hammerness, K. & McDonald, M. (2009). Redefining teacher: re-imagining teacher education. Teachers and Teaching: Theory and Practice, 15(2), 273-290.

Hagger, H. & Hazel, H. (2006). Learning Teaching from Teachers: Realising the Potential of School-Based Teacher Education. Open University Press.

Khaneman, D. (2015). Pensar rápido, pensar despacio. Debate.

Korthagen, F. (2010). La práctica, la teoría y la persona en la formación del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(2), 83–101.

Lamb, P., Kathleen, L., & Aldous, D. E (2012). Enhancong the spaces of reflection: A buddy peer-review process within physical education initial teacher education. European Physical Education Review, 19(1), 21-38.

Martin, D. & Clerc-Georgy, A. (2015). Use of theoretical concepts in lesson study: an example from teacher training. International Journal for Lesson and Learning Studies, 4(3), 261–273. https://doi.org/10.1108/IJLLS-10-2014-0039

Norwich, B., Dudley, P. & Ylonen, A. (2014). Using Lesson Study to assess pupils’ learning difficulties. International Journal for Lesson and Learning Studies, 3(2), 192-207. https://doi.org/10.1108/IJLLS-12-2013-0059

Pérez Gómez, A. I. (1999). El practicum de enseñanza y la socialización profesional de los futuros docentes. En A. Pérez Gómez, J. Barquín Ruiz y J. F. Angulo Rasco (Eds.), Desarrollo profesional docente. Política, investigación y práctica (pp. 636-660). Akal.

Pérez Gómez, A.I (2012). Educarse en la era digital. Morata.

Pérez Gómez, A.I., Soto, E. y Serván, M.J. (2015). Lesson Study; re-pensar y re-crear el conocimiento práctico en cooperación. Revista Interuniversitaria del Profesorado, 84(29.3), 81-101.

Po Yuk, K. (2011). Critical conditions for pre‐service teachers’ learning through inquiry. International Journal for Lesson and Learning Studies, 1(1), 49-64. https://doi.org/10.1108/20468251211179704

Prieto, A. y Giménez, X. (2020). La enseñanza universitaria basada en la actividad del estudiante: evidencias de su validez. En N. De-Alba-Fernández y R. Porlán (Eds.), Docentes universitarios. Una formación centrada en la práctica (pp. 23-55). Morata.

Punset, E. (2014). El mundo en tus manos. Destino.

Soto, E., Pérez Gómez, A.I & Rodríguez, C. (2020) Aprender a enseñar en la universidad: de la investigación Acción a la Lesson Study. En N. De-Alba-Fernández y R. Porlán (Eds.), Docentes universitarios una formación centrada en la práctica (pp. 55-83). Morata.

Soto, E., Serván, M.J. & Caparrós, R. (2016). Learning to teach with Lesson Study: The practicum and the degree essay as the scenario for reflective and cooperative creation. International Journal for Lesson and Learning Studies, 5(2), 116-129. https://doi.org/10.1108/IJLLS-12-2015-0042

Soto, E., Serván, M.J. Peña, N. & Pérez Gómez (2019) Action research through lesson study for the reconstruction of teachers practical knowledge. A review of research at Málaga University (Spain), Educational Action Research, 27(4), 527-542. https://doi,org/10.1080/09650792.2019.1610020.

Xu, H. & Pedder, D. (2015). Lesson Study: an international review of research in Teacher Education. In P- Dudley, Lesson Study. Professional learning for our time (pp. 29–59). Routledge.

Zeichner, K. (2010). Nuevas epistemologías en formación del profesorado. Repensando las conexiones entre las asignaturas del campus y las experiencias prácticas en la formación del profesorado en la universidad. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24.2), 123–151.

Zeichner, K. & Gore, J. (1990). Teacher socialization. In W. Houston, (Ed.), Handbook of research on teacher education (pp. 329-348). McMillan.

Published

2020-12-24

How to Cite

Rodríguez Robles, C., & Soto Gómez, E. (2020). Weaving senses and learning in the initial formation with the Lesson Study. A case study. Investigaci´ón En La Escuela, (102), 109–121. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.08

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2020-06-02
Accepted 2020-07-24
Published 2020-12-24
Views
  • Abstract 640
  • PDF (Español (España)) 420