Reflective writing as a mediation in teacher education. Thinking about teaching, enrolling experience

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.09

Keywords:

Teacher education, Writing, Teaching practice, Teaching experience, Teaching, Teacher, Case study, Research

Abstract

In teachers’ education, writing can be a valuable mediation to promote a thinking relationship with one’s practice and to develop professional knowledge linked to one’s personal experience. This article explores a proposal developed with student teachers, in which writing has an essential place in relation to teaching practice and one’s formative experience. We present the concepts underlying this proposal, some narrative resources that compose it and also analyze texts produced by students in this context. We found that reflective writing creates a space of inquiry about oneself as student teacher and promotes a narrative relationship, linking the experience of being a student teacher to one’s personal history and to the building of professional identity and knowledge.

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Author Biographies

Silvia Laura Muñoz, Universidad Nacional de San Luis

Profesora Adjunta en el Departamento de Educación y Formación Docente, Facultad de Ciencias Humanas, Universidad Nacional de San Luis. He participado en proyectos de investigación sobre la práctica docente y la formación inicial, interesándome en particular por los saberes de oficio, la experiencia formativa y la indagación narrativa. Actualmente realizo estudios de doctorado en educación en la misma Facultad, investigando la relación con el saber en la formación inicial.

Laura Pañagua Domínguez, Universidad de Málaga

Actualmente curso el Programa de Doctorado en el departamento de Didáctica y Organización Escolar de la Universidad de Málaga con beca FPU. Interesada en la formación inicial del profesorado y los saberes docentes.Participo en un proyecto de investigación financiado en convocatoria competitiva nacional. Los resultados de esta actividad investigadora se concretan en una publicación en revista y en la publicación de cuatro comunicaciones en congresos internacionales.

Nieves Blanco García, Universidad de Málaga

Catedrática en el Departamento de Didáctica y Organización Escolar en la Universidad de Málaga. He participado en proyectos de investigación y realizado publicaciones en el ámbito del curriculum y la formación del profesorado: me he interesado por los contenidos escolares y sus implicaciones en la enseñanza y el aprendizaje; y he profundizado en la comprensión del oficio educativo, con énfasis en los saberes docentes y su relación con la formación inicial de docentes.

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Published

2020-07-30

How to Cite

Muñoz, S. L., Pañagua Domínguez, L., & Blanco García, N. (2020). Reflective writing as a mediation in teacher education. Thinking about teaching, enrolling experience. Investigaci´ón En La Escuela, (101), 109–117. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.09
Received 2020-05-02
Accepted 2020-06-22
Published 2020-07-30
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