30 years of research on science at the classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i100.03

Keywords:

Ethnography, Science at the classroom, Students, Discursive interaction, Argumentation, Peer interaction

Abstract

This article is a historical review of part of my ethnographic research, emphasizing some contributions and theoretical topics that turn out to be very productive in order to understand the social construction of science knowledge at the classrooms, specially at basic education in Mexico. Those topics include argumentation, reasoning and explaining that are developed among the discursive interaction of teachers and students. Consensus construction and the power students develop through the discursive interaction at the classroom complement this work. Within more recent studies the articulation of the ethnographic perspective with the analytical tools provide by a conversational analysis approach allowed me to show the students’ as active participants developing an identity as knowledgeable and communicatively competent collaborators to social knowledge construction at the educational practices. Contributions of recent research topics as peer interaction in undergraduate students of physics are also described. A final reflection about actual international educational orientations and their negative impact on school education is state.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antonia Candela, Centro de Investigación y de Estudios Avanzados del IPN, México

Investigadora Titular 3C

Departamento de Investigaciones Educativas

Resumen CURRICULUM VITAE

2019

 

Antonia Candela

 

Investigadora con carrera universitaria de Física en la UNAM y maestría y doctorado en Investigaciones educativas en el Cinvestav donde labora como investigadora titular desde 1977. Ha trabajado durante más en etnografía y estudios socio-culturales de la interacción en el aula, análisis del discurso y argumentación de la ciencia en el aula así como en didáctica y desarrollo curricular para la enseñanza de las ciencias. Actualmente también trabaja en estudios sobre educación intercultural de la ciencia y etnografía de la enseñanza universitaria de Física.

 

Investigadora Nacional nivel II.

 

Ha sido miembro de más de 10 comités editoriales de revistas internacionales y miembro de 13 organizaciones de investigación educativa, la mayoría de nivel internacional.

 

Ha publicado tres libros de investigación:

Candela, A. (1999) Ciencia en el aula: Los alumnos entre la argumentación y el consenso.México, Buenos Aires, Barcelona: Paidós.

Candela, A. (1997) La Necesidad de Entender, Explicar y Argumentar: Los Alumnos de Primaria en la Actividad Experimental. CINVESTAV/SEP. México.

Candela, Antonia, María de la Riva, Gabriela Naranjo (2014) ¿Qué crees que va a pasar? Las actividades experimentales en clases de Ciencias. México: Ediciones SM-Cinvestav. Colección Somos maestros, Serie Enseñar y Aprender. ISBN: 978-607-24-1180-7.

 

También ha publicado 34 artículos de investigación en revistas internacionales arbitradas entre los más relevantes y recientes:

 

Candela, A.; E. Rockwell y C. Coll (2004) ¿What in the world happens in classrooms?   Qualitative Classroom Research” In: European Educational Research Journal, 3 (3) 692-713.

Candela, A. (2010) “Time and Space: Undergraduate Mexican Physics in Motion” En: Cultural Studies of Science Education, 5: 701-727 http://www.springerlink.com/content/t703003671077480/?p=f0c7abdb0ab64f30acd445bd543f3548&pi=10

Candela, A. (2013) “Dialogue between cultures in Tzeltal teachers´cultural discourse: co-constrution on an inter cultural proposal for science education. En: Journal of Multcultural Discourses en línea: http://dx.doi.org/10.1080/17447143.2012.756492

Candela, A. (2019) “Peer organized study groups: Successful learning interactions in Mexican undergraduate physics”. Learning, Culture and Social Interaction, Pags. 11-21  https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.03.007

Y 34 capítulos de libro sobre investigación, como:

 

Candela, A. (2005) “Local Power Construction in a School of Socially Marginalized Students” En: McCarty, T. L. (Ed.) Language, Literacy, and Power in Schooling, London-Mahwah-NJ: Lawrence Erlbaum A.P. pp. 189-209.  ISBN0.8058-4646-8.

Candela, A. & J. Rey, (2017), “Interacciones dialógicas de sistemas de conocimiento indígenas y afrodescendientes en clases de ciencias de educación básica” En: Mario, Quintanilla  (Coord.), Multiculturalidad y diversidad en la enseñanza de las ciencias. Hacia una educación inclusiva y liberadora, CONICYT, BellaTerra, Grecia, Pontificia Universidad Católica de Chile y Red Latinoamericana, Santiago de Chile pp.82-98. ISBN: 978-956-09033-1-0

 

A lo largo de su carrera ha sido autora de 5 proyectos de desarrollo curricular y 36 libros de texto de uso nacional y obligatorio en México para educación básica y media superior, articulando la investigación en las aulas con el diseño curricular:

 

- Libros de texto oficiales y programas para la enseñanza de las ciencias en primaria (1971-1996)

- “Dialogar y Descubrir”, Textos para los instructores y para los niños de Cursos Comunitarios. La   parte de ciencias  (1989 a la fecha).

- Textos de ciencias para Primaria Intensiva para alumnos extraedad (1982 a 2010)

- Plan de Apoyo Cultural a la Educación Primaria (material de ciencias)

- Programa de Física para el Modelo Educativo del Bachillerato Intercultural.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

References

Atkinson J.M. & Heritage, J. (1984). Structures of Social Action: Studies on Conversation Analysis. Cambridge: Cambridge University Press.

Billig, M. (1987). Arguing and Thinking: A Rethorical Approach to Social Psychology. Cambridge: Cambridge University Press.

Bruner, J. (1963). El proceso de la Educación. México: UTEHA.

Candela, A. (1990). Investigación etnográfica en el aula: El razonamiento de los alumnos en una clase de Ciencias Naturales en la escuela primaria. Investigación en la Escuela, 11,13-23.

Candela, A. (1991). Argumentación y conocimiento científico escolar. Infancia y Aprendizaje, 55, 13-28.

Candela, A. (1997). Demonstrations and problem-solving exercises in school science: Their transformation within the Mexican elementary school classroom. Science Education, 81, 497-513.

Candela, A. (2010). Time and Space: Undergraduate Mexican Physics in Motion. Cultural Studies of Science Education 5, 701-727. Disponible en: http://www.springerlink.com/content/t703003671077480/?p=f0c7abdb0ab64f30acd445bd543f3548&pi=10

Candela, A. (2013). Dialogue between cultures in Tzeltal teachers´ cultural discourse: co-construction on an intercultural proposal for science education. Journal of Multcultural Discourses. http://dx.doi.org/10.1080/17447143.2012.756492

Candela, A. (2018). Peer organized study groups: Successful learning interactions in Mexican undergraduate physics. Learning, Culture and Social Interaction, 11-21 https://doi.org/10.1016/j.lcsi.2018.03.007

Candela, A. (2018). Impacto de la fallida reforma educativa en el Sistema de educación básica de México: Alternativas. En C. Navarro (Coord.), Reforma sin Futuro y Resistencia magisterial y popular (pp. 323-355). Horizontes Educativos: Universidad Pedagógica Nacional.

Candela, A., Naranjo, G. y De la Riva, M. (2014). ¿Qué crees que va a pasar? Las actividades experimentales en clases de Ciencias. México: Ediciones SM-Cinvestav. Colección Somos maestros, Serie Enseñar y Aprender.

Candela, A., Rockwell, E. & Coll, C. (2004). What in the world happens in classrooms? Qualitative Classroom Research. European Educational Research Journal, 3(3) 692-713.

Cañal, P. y Porlán, R. (1987). Investigando la realidad próxima. Un módueo didáctico alternativo. Enseñanza de la Ciencias, 5(2), 89-96.

Cazden, C. (2001). Classroom discourse. The language of teaching and learning. USA: Heinemann.

Cicourel, A. (1974). Language Use and School Performance. Chicago: AcademicPress.

Chevallard, I. (1984). La trasposition didactique. Paris: La Pensée Sauvage.

Diamond, J. (1996). Status and power in verbal interaction. Amsterdam, Philadelphia, PA: John Benjamins.

Edwards, D. & Potter, J. (1992). Discursive Psychology. London: Sage.

Erickson, F. (1982). Classroom discourse as improvisation: Relationship between Academic Task Structure and Social Participation in lessons. In L.C. Wilkinson (Comp.), Communicating in Classroom (pp. 153-181). New York: Academic Press.

Erickson, F. (2004). Talk and Social Theory: Ecologies of speaking and listening in everyday life. Cambridge: Cambridge University Press.

Jiménez-Aleixandre, M.P & Puig, B. J. (2012). Argumentation, Evidence Evaluation and Critical Thinking. In B. Fraser, K. Tobin & C. McRobbie (Eds), Second International Handbook of Science Education (Vol. 2, pp. 1001-1015). Dordrecht: Springer.

Latour, B. (1988). Science in action. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Macias, J. (1992). The social nature of instruction in Mexican school. Implications for U.S. classroom practice. The Journal of Educational Issues of Language Monirity Students, 10, 13-25.

Mercer, N. (2001). Palabras y mentes: Cómo usamos el lenguaje para pensar juntos. Barcelona, Buenos Aires, México: Paidós.

Nespor, J. (1994). Knowledge in motion: Space, time and curriculum in undergraduate physics and management. London and New York: Routledge Falmer.

Ravitck, D. (2010). The Death and Life of the Great American School System: How Testing and Choice are Undermining Education. New York: Basic Books.

Rockwell, E. (2009). La experiencia etnográfica: Historia y cultura en los procesos educativos. Buenos Aires: Paidós.

Paradise, R. & Rogoff, B. (2009). Side by Side: Learning by Observing and Pitching In. Ethos: Journal of the Society for Psychological Anthropology, 39(1), 102-138. https://doi.org/10.1111/j.1548-1352.2009.01033.x

Sinclair, J.M. & Coulthard, M. (1975). Towards an analysis of discourse: The English used by teachers and pupils. London: Oxford University Press.

Tobin, K. (2009). Tuning into others’ voices: radical listening, learning from difference, and escaping oppression. Cultural Studies of Science Education, 4, 505- 511. DOI: 10.1007/s11422 009-9181-x

Topping, K. (2005). Trends in peer learning. Educational Psychology, 25(6), 631-641.

Vygotsky, L. (1984). Aprendizaje y desarrollo intelectual en la edad escolar. Infancia y Aprendizaje, 27-28, 105-116.

Wells, G. (1993). Reevaluating the IRF sequence: A proposal for the articulation of theories of activity and discourse for the analysis of teaching and learning in the classroom. Linguistics and Education 5, 1-37.

Yager, R. E. & Penich, J. E. (1983). Analysis of the current problems with school science in the USA. European Journal of Science Education, 5(4), 463-469.

Published

2020-04-30

How to Cite

Candela, A. (2020). 30 years of research on science at the classroom. Investigaci´ón En La Escuela, (100), 23–36. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i100.03

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2020-04-09
Accepted 2020-04-28
Published 2020-04-30
Views
  • Abstract 717
  • PDF (Español (España)) 319