Investigating in the science classroom: how the methods used by teachers are progressing. A case study
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2019.i99.02Keywords:
Teacher training, Inquiry, Modelling, ArgumentationAbstract
This article presents a proposal of the possible stages in a process of teacher change, obtained empirically, in relation to the application of inquiry processes in the classroom, based on a continuous teacher professional development program implemented in a school in Barcelona. It is intended that teachers promote an inquiry scientific activity that gives importance to argumentation and modelling by applying inquiry processes. Although the project covers all teachers, from early years up to high school in a school of four lines, in this paper we focus on the fifth year of primary school. For the study of its evolution, information has been triangulated based on the design of the activities carried out by the teachers, the productions made by the students, and the data collected in the field notebook where questions, answers and reflections of the teachers are recorded. Different associated subprocesses have been identified, how progress is being made in each of them and the difficulties of consolidating this methodology.Downloads
References
Brown, J.S., Collins, A., Duguid, P. (1989). Situated Cognition and the Culture of Learning. Educational Researcher; 18 (1), 32-42.
Capps, D., Crawford, B. & Constas, M. (2012). A Review of Empirical Literature on Inquiry Professional Development: Alignment with Best Practices and a Critique of the Findings. Journal of Science Teacher Education, 23(3), 291–318.
Chinn, A. C. & Malhotra, A. B. (2003). Epistemologically authentic inquiry in schools. A theoretical framework for evaluating Inquiry task. Science Education, 86, 175-218.
Coll, C. (1994). Psicología y Currículum. Una aproximación psicopedagógica a la elaboración del currículum escolar. Paidós, Barcelona.
Copello, M.I. y Sanmartí, N. (2001). Fundamentos de un modelo de formación permanente del profesorado de ciencias centrado en la reflexión dialógica sobre las concepciones y las prácticas. Enseñanza de las Ciencias, 19(2), 269-283.
Couso, D. (2014). De la moda de “aprender indagando” a la indagación para modelizar: una reflexión crítica. XXVI Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales (Huelva).
Esteve, O. (2013). Entre la práctica y la teoría. Comprender para actuar, Ikastaria, 19, 13-36.
Gómez, A., Márquez, C., Pujol, R.M. y Sardá, A. (2004). La construcción de modelos explicativos complejos mediante preguntas mediadoras. Investigación en la escuela, 53, 71-82.
Hargreaves, A. (1999). Hacia una geografía social de la profesión docente. En A. Pérez Gómez, J. Barquín y J. F. Angulo (Eds.), Desarrollo profesional del docente: Política, investigación y práctica (119-145). Madrid: Akal.
Hinojosa, J. y Sanmartí, N. (2015). La autorregulación metacognitiva como medio para facilitar la transferencia en mecánica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 12(2), 249-263.
Hinojosa, J. y Sanmartí, N. (2016). Indagando en el aula de ciencias: primeros pasos, en “Ciencias para comprender el mundo: Investigación e innovación en didáctica de las ciencias experimentales”, 119-128. Editores: Jesús Sánchez Martín y Florentina Cañada Cañada. Entimema.
Imbernón, F. (2007). La formación permanente del profesorado. Nuevas ideas para formar en la innovación y el cambio. 10 ideas clave. Barcelona: Graó.
Jiménez, N., Aragón, L. y Oliva, J. M. (2017) “Progresión en las visiones epistemológicas de estudiantes de especialidades de ciencias del máster en profesorado de secundaria”. Enseñanza de las ciencias, Núm. Extra (2017), 2307-2312.
Jimenez-Aleixandre, M.P. (2000). Modelos didácticos. En J. Perales y P. Cañal. (Eds.). Didáctica de las Ciencias: Teoría y Práctica de la Enseñanza de las Ciencias. Alcoi: Marfil.
King, D. (2012): New perspectives on context-based chemistry education: using a dialectical sociocultural approach to view teaching and learning, Studies in Science Education, 48(1), 51-87.
Mellado, V., Ruiz, C., Bermejo, M. L. & Jiménez-Pérez, R. (2006). Contributions from the philosophy of science to the education of science teachers. Science & Education, 15(5), 419-445.
Osborne, J. (2014). Teaching scientific Practices: Meeting the Challenge of Change. Journal of Science Teacher Education, 25(2), 177-196.
Porlán, R.; Martín del Pozo, R.; Rivero, A.; Harres, J.; Azcárate, P.; Pizzato, M. (2010). El cambio del profesorado de ciencias I: marco teórico y formativo. Enseñanza de las Ciencias, 28 (1), 31-46.
Porlán, R., Rivero, A. y Solís, E. (2011). Un modelo de formación para el cambio del profesorado de ciències. Ponencia en las Primeras Jornadas de Innovación Docente de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla, 1-9.
Porlán, R. (2016). Un programa para la formación docente del profesorado universitario en activo basado en los “ciclos de mejora”. Mesa redonda en XXVII Encuentro de Didáctica de las Ciencias Experimentales, Badajoz.
Rosa, C. W. y Alves Filho, J. P. (2014). Estudo da viabilidade de uma proposta didática metacognitiva para as atividades experimentais em física. Ciência & Educação (Bauru), 20(1), 61-81.
Simarro, C., Couso, D. y Pintó, R. (2013). Indagació basada en la modelització : un marc per al treball pràctic. Ciències, 25, 35-43.
Sanmartí, N. (2002): Didáctica de las ciencias en la educación secundaria obligatoria. Síntesis Educación.
Schraw, G., Crippen, K.J. & Hartley, K. (2006). Promoting Self-Regulation in Science Education: Metacognition as Part of a Broader Perspective on Learning. Research in Science Education, 36, 111-139.
Schwarz, C., Reiser, B, Davis, B., Kenyon, L, Acher, A., Fortus, D., Hug, B. & Krajcik, J. (2009). Designing a learning progression of scientific modeling: Making scientific modeling accessible and meaningful for learners. Journal of Research in Science Teaching, 46(6), 632-654.
Solís, E., Martín del Pozo, R., Rivero, A. y Porlán, . (2013). Expectativas y concepciones de los estudiantes del MAES en la especialidad de Ciencias. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 10, 496-513.
Valcárcel, M.V. y Sánchez, G. (2000). La formación del profesorado en ejercicio. En F. J. Perales, y P. Cañal. (Eds.). Didáctica de las Ciencias: Teoría y Práctica de la Enseñanza de las Ciencias. Alcoi: Marfil.
Vázquez, B; Jiménez, R.; Mellado, V. (2007). El desarrollo profesional del profesorado de ciencias como integración de la reflexión y la práctica. La hipótesis de la complejidad Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(3), 372-393.
Vázquez, B., Mellado, V., Jiménez, R. y Martos, M. (2013). La evaluación como objeto de investigación. El caso de una profesora de química de enseñanza secundaria. Educación Química, 24 (3), 335-342.
Windschitl, M., Thompson, J. & Braaten, M. (2008). Beyond the scientific method: model-based inquiry as a new paradigm of preference for school science investigations. Science Education, 92, 941-967.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-12-11
Published 2019-12-30
- Abstract 1345
- PDF (Español (España)) 338