Investigating in the science classroom: how the methods used by teachers are progressing. A case study

Authors

  • Julià Hinojosa Lobato Grupo LiEC.Universidad Autónoma de Barcelona
  • Neus Sanmartí i Puig Grupo LiEC. Universidad Autónoma de Barcelona

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2019.i99.02

Keywords:

Teacher training, Inquiry, Modelling, Argumentation

Abstract

This article presents a proposal of the possible stages in a process of teacher change, obtained empirically, in relation to the application of inquiry processes in the classroom, based on a continuous teacher professional development program implemented in a school in Barcelona. It is intended that teachers promote an inquiry scientific activity that gives importance to argumentation and modelling by applying inquiry processes. Although the project covers all teachers, from early years up to high school in a school of four lines, in this paper we focus on the fifth year of primary school. For the study of its evolution, information has been triangulated based on the design of the activities carried out by the teachers, the productions made by the students, and the data collected in the field notebook where questions, answers and reflections of the teachers are recorded. Different associated subprocesses have been identified, how progress is being made in each of them and the difficulties of consolidating this methodology.

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Author Biographies

Julià Hinojosa Lobato, Grupo LiEC.Universidad Autónoma de Barcelona

Licenciado en Ciencias Físicas por la Universidad de Barcelona (UB), 1991. Doctor en Ciencias Físicas por la UB, 2001. Desde 1992 hasta 2005 contratado y investigando para el Departamento de Medio Ambiente de la Generalitat de Catalunya a través de la UB. En este período de tiempo realice estudios de caracterización/predicción de fenómenos meteorológicos de la capa fronteriza atmosférica mediante la explotación y desarrollo de los datos subministrados por un equipo SODAR-DOPPLER. Al mismo tiempo ejercía como Profesor y Jefe del Departamento de Ciencias Experimentales en secundaria impartiendo clases de física, matemáticas i tecnología. Desde 2003 formo parte del grupo de Investigación Consolidado LiEC (Lenguaje y Enseñanza de las Ciencias) de la Universidad Autónoma de Barcelona (UAB). Desde 2012 formo parte del Consejo de Redacción, como editor de sección, de la revista Enseñanza de las Ciencias, indexada en el JCR. Mi investigación, actual, se centra prioritariamente en la implementación de la indagación y sus metodologías en el proceso de enseñanza-aprendizaje de las ciencias en general y de la física en particular y de la implicación de la autorregulación por parte de los alumnos en este proceso. Asimismo ejerzo como jefe de proyectos y asesor de la formación de los docentes sobre trabajos de indagación. Actualmente, también, ejerzo de Profesor Asociado en Didáctica de la Materia, la Energía y las Interacciones en el doble grado de magisterio de primaria e infantil en la Universidad de Barcelona (UB). ORCID: 0000-0001-6596-1564

Neus Sanmartí i Puig, Grupo LiEC. Universidad Autónoma de Barcelona

Doctora en Didáctica de las Ciencias, investigadora (catedrática emérita), Departamento de Didáctica de les Matemáticas y las Ciencias Experimentales, Universidad Autónoma de Barcelona, España (UAB), Grupo de Investigación: Lenguaje y Enseñanza de las Ciencias (LiEC).ORCID: 0000-0002-9229-563X.

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Published

2019-12-30

How to Cite

Hinojosa Lobato, J., & Sanmartí i Puig, N. (2019). Investigating in the science classroom: how the methods used by teachers are progressing. A case study. Investigaci´ón En La Escuela, (99), 15–30. https://doi.org/10.12795/IE.2019.i99.02

Issue

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Miscelaneous
Received 2019-07-26
Accepted 2019-12-11
Published 2019-12-30
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