How We Have Changed! Half a century of school in Spain (1970-2020)

Authors

  • Ramón López Martín

DOI:

https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.06

Keywords:

school, primary education, education, learning, teacher training, teachers

Abstract

On the eve of a new educational reform, we are commemorating the anniversary of the General Law of Education, a historic moment that marked a break with the previous scholar tradition. The objective of this work is to review the changes that the school has experienced in the last fifty years. Being aware of the impossibility of draining the subject, we focus on the fundamental aspects of each change that school models bring about and the various teaching styles that support them.

We address  the “school of critical rationality” of the 70s and 80s, based on the principles of “comprehensive pedagogy” and the search for educational performance, provided by the General Law of Education (LGE); the “school of transversality” of the 90s, under the approach of teaching models focused on student learning and the “cognitive pedagogy of constructivism” of the Law of General Organization of the Educational System (LOGSE); the “school of competences”, from the second half of the first decade of the century, linked to more alternative pedagogical theories and the approaches of the Organic Law of Education (LOE): and, in a prospective analysis of the future, the “digital school” that emerges over  the horizon, with the inexcusable preeminence of virtuality as a pedagogical resource in the teaching-learning processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Ramón López Martín

Universitat de València (España)

References

Beltrán Llavador, F. (1991). Política y Reformas Curriculares. Universitat de València.

Beltrán Llavador, F. (1992). La reforma del currículo. Revista de Educación, nº extraordinario sobre la Ley General de Educación, pp. 193-209. https://bit.ly/2SI8rBM

Blat Gimeno, J. (1992). Apuntes sobre la elaboración y aplicación de la reforma educativa de 1968-1970, Revista de Educación, nº extraordinario sobre la Ley General de Educación, 289-296. https://bit.ly/34TbqNI

Bolívar, A. (1996). Límites y problemas de la transversalidad. Revista de Educación, 309, 23-65. https://bit.ly/34KEzu9

Bolívar, A. (2008). Competencias básicas y ciudadanía. Caleidoscopio 1, 4-32. https://bit.ly/39gU0hH

Bolívar, A. y Rodríguez Diéguez, J. L. (2002). Reformas y retóricas: la reforma educativa de la LOGSE, Ediciones Aljibe.

Coll Salvador, C. (1989). Concepción constructivista y planteamiento curricular. Cuadernos de Pedagogía, 168, 8-14.

Coll Salvador, C. (1991). Diseño Curricular Base y Proyectos Curriculares. Cuadernos de Pedagogía, 188, 8-14.

Christodoulou, D. (2014). Seven myths about education. Routledge.

De la Orden, Α. (1968). Programas, niveles y trabajo escolar, en CEDODEP. Niveles, Cuestionarios y Programas escolares (pp. 123-127). MEC.

De Puelles Benítez, M. (1992). Tecnocracia y política en la Reforma Educativa de 1970. Revista de Educación, nº extraordinario sobre la Ley General de Educación, 13-29. https://bit.ly/3luxHrA

Díaz Alcaraz, F. (2000). Evaluación del grado de aplicación de la LOGSE. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 15, 143-162. https://bit.ly/33Oke7U

Diez-Gutiérrez, E. y Gajardo-Espinoza, K. (2020). Educar y Evaluar en Tiempos de Coronavirus: la Situación en España. Multidisciplinary Journal of Educational Research, 10(2), 102-134. https://bit.ly/3iRA5H4

Escudero Muñoz, J.M. (2008). Las competencias profesionales y la formación universitaria: posibilidades y riesgos, Revista de Docencia Universitaria, 6 (2), 1-20. https://bit.ly/3iWH2He

Esteve, J. M. (1991). Los profesores ante la reforma. Cuadernos de Pedagogía, 190, 54-58.

Feito Alonso, R. (2020). ¿Qué hace una escuela como tu en un sitio como este? Catarata.

Fundación Santillana (2020). La escuela que viene. Reflexión para la acción. Fundación Santillana. https://bit.ly/3nzfOd0

Galino, Mª. A. (1970). Concepto actual de programación. Revista de Educación, 207-208, 7-13. https://bit.ly/3719SE1

Gavidia-Catalán, V.; Aguilar Moya, R. y Carratalá Beguer, A. (2011).¿Desaparecen las transversales con la aparición de las competencias?. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 25, 131-148. https://bit.ly/2GZWoNS

Gimeno Sacristán, J. (Comp.) (2008). Introducción, en Educar por competencias, ¿qué hay de nuevo? (pp. 9-14). Morata.

Gómez García, Mª. N. (2006). La infancia escolarizada: un proceso contradictorio en A. Escolano Benito (Dir.), Historia Ilustrada de la Escuela en España. Dos siglos de perspectiva histórica (pp. 331-50), Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

González Lucini, F. (1994). Temas transversales y educación en valores. Anaya.

López Martín, R. (2001). La escuela por dentro. Perspectivas de la cultura escolar en la España del siglo XX. Servicio de Publicaciones Universitat de València.

López Martín, R. (2002). Una escuela de todos y para todos. Las prácticas escolares en la Transición Democrática. Historia de la Educación, 21, 67-80. https://bit.ly/3jTEdrI

López Martín, R. (2005). Práctica escolar y Renovación pedagógica. Cambios y resistencias en la cultura escolar de la España franquista. En E. Candeias Martín (Coord.). V Encontro Ibérico de História da Educaçao. Renovaçao Pedagógica (pp. 221-266), Alma Azul,. https://bit.ly/36WVIUq

López Martín, R. (2006). El utillaje escolar en la segunda mitad del siglo XX”. En A Escolano Benito (Dir.), Historia Ilustrada de la Escuela en España. Dos siglos de perspectiva histórica (pp. 425-448), Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

López Martín, R. (2017). El maestro y la pedagogía suplantada del franquismo de la posguerra. Apuntes desde la literatura. e-CO, Revista digital de Educación y Formación del Profesorado, 14,1-21. https://bit.ly/3lB30kv

López Martín, R. (2019a). La figura del maestro y la cultura pedagógica en la España franquista. Reflejos desde la literatura. Utopía y Praxis Latinoamericana, 87 (24), 97-112. https://bit.ly/2SNHBIt

López Martín, R. (2019b). La innovación docente en la formación del profesorado. Principios y directrices de futuro. Crónica, Revista Científico Profesional de la Pedagogía y Psicopedagogía, 4, 83-94. https://bit.ly/3iPsgSt

López Martín, R. (2020). Reflexiones educativas pos-Covid19. Recordando el futuro. Revista Internacional de Educación y Justicia Social (RIEJS), 9 (3) 127-140. https://bit.ly/3lB3EhV

Lurçat, L. (2004). La destruction de l’enseignement élémentaire et ses penseurs. François Xavier de Guibert.

Luri Medrano, G. (2020). La escuela no es un parque de atracciones. Una defensa del conocimiento poderoso. Ariel.

Marchesi, A. (1992). Educational Reform in Spain. International Review of Education, 38 (6), 591-607. https://bit.ly/30ZgZce

Marchesi, A. (2001). Presente y futuro de la Reforma Educativa en España. Revista Iberoamericana de Educación, 27, 57-76. https://bit.ly/2GXmroy

Marchesi, A. (2020). La LOGSE en la educación española. Breve relato de un cambio histórico. Avances en Supervisión Educativa. Revista de la Asociación de Inspectores de Educación en España, 33, 1-34. https://bit.ly/3iJKWmA

Martínez Sánchez, Α. (2006). Materiales autoinstructivos. Fichas de enseñanza y libros programados en A. Escolano Benito, A. (Dir.). Historia Ilustrada del libro escolar en España. De la posguerra a la reforma educativa pp. 327-350, Fundación Germán Sánchez Ruipérez.

Mayordomo, A. (1998). Société et politique éducative dans l´Espagne franquiste. Histoire de l´Education, 78, 199-227. https://bit.ly/2Im2okz

MEC (1969). La educación en España. Bases para una política educativa. Secretaría General Técnica. Ministerio de Educación y Ciencia.

MEC (1989). Libro Blanco para la Reforma del Sistema Educativo. Centro de Publicaciones del Ministerio de Educación y Ciencia. https://bit.ly/30X6C8z

MEC (1992a). Materiales Curriculares Transversales de Educación Primaria. Ministerio de Educación y Ciencia. https://bit.ly/36Tf3Wf

MEC (1992b). Materiales Curriculares Transversales de Educación Secundaria Obligatoria. Ministerio de Educación y Ciencia. https://bit.ly/3dh0sFe

MEC (1993). Temas Transversales y Desarrollo Curricular. Ministerio de Educación y Ciencia.

MEC (2004). Una educación de calidad para todos y entre todos. Propuestas para el debate. Ministerio de Educación y Ciencia. https://bit.ly/2GFXb6R

Medina Rubio, R. (1970). Aspectos fundamentales de los planes y programas de estudio en la Educación General Básica. Revista de Educación, 207-208, 28-33. https://bit.ly/32JCBu7

Moreno Castillo, R. (2016). La conjura de los ignorantes. De cómo los pedagogos han destruido la enseñanza. Editorial Pasos Perdidos SL.

Navarro Sandalinas, R. (1992). La Ley Villar y la Reforma del Profesorado. Revista de Educación, nº extraordinario sobre la Ley General de Educación, 209-236. https://bit.ly/3jV896E

Palos, J. (2000). Estrategias para el desarrollo de los temas transversales del currículo. ICE-Horsori.

Pallarés, M.; Chiva, O.; López Martín, R. y Cabero, I. (2018) La escuela que llega. Tendencias y nuevos enfoques metodológicos. Octaedro.

Perrenoud, Ph. (2009). Enfoque por competencias. ¿Una respuesta al fracaso escolar?”. Revista Interuniversitaria de Pedagogía Social, 16,45-64. https://bit.ly/2IdErf6

Rodríguez Diéguez, J.L. (1990). Balance de urgencia de cuatro reformas curriculares. Bordón, 42 (3), 257-66.

Rosales López, C. (2015). Evolución y desarrollo actual de los Temas Transversales: posibilidades y límites. Foro de Educación, 13 (18), 143-160. https://bit.ly/2GTBPm0

Rubio Medina, R. (1970). La programación de estudios en el nivel de Educación General Básica. Vida Escolar, 124-125, 2-8.

Rué, J. (2008). Formar en competencias en la universidad: entre la relevancia y la banalidad. Revista de Docencia Universitaria, 6 (1) 1-19. https://bit.ly/372vCiu

Rychen, D.S. y Salganik, L.H. (2003). Key competences for successful and a well-functioning society. Hogrefe & Huber Publichers. (Trad. cast.: Las competencias claves para el bienestar personal, económico y social. Málaga. Ediciones Aljibe, 2006).

Salinas Fernández, B. (1994). La planificación de la enseñanza: ¿técnica, sentido común o saber profesional? En J.F. Angulo y N. Blanco (Coords.). Teoría y desarrollo del curriculum (pp. 135-160), Ediciones Aljibe.

Sánchez Tortosa, J. (2018). El culto pedagógico. Crítica al populismo educativo. Akal Ediciones.

Sarramona, J. (2004). Las competencias básicas en la Educación Secundaria Obligatoria. CEAC.

Sevilla Merino, D. (1999). La escuela comprensiva en España (1970-1990), en J. Ruiz., A. Bernat, M. R. Domínguez, y V.M. Juan Borroy. (Eds.). La Educación en España a examen (1898-1998) (pp. 265-277). MEC, Instituto «Fernando El Católico», vol. I. (CSIC).

Tiana Ferrer, A. (2009). Por qué hicimos la Ley Orgánica de Educación. Wolters Kluwer.

Tiana Ferrer, A. (2011). Análisis de las competencias básicas como núcleo curricular en la educación obligatoria española. Bordón. Revista de Pedagogía, 63 (1), 63-75, https://bit.ly/3iUBmgx

Trujillo, F. (2020). Aprender y enseñar en tiempos de confinamiento. Catarata.

Valle, J.M. (2019). Algunas luces y muchas sombras en la implantación de las políticas educativas supranacionales: el caso de las competencias clave en España. En A. De la Herrán Gascón, J.M. Valle López y J.L. Villena Higueras (Coords.). ¿Qué estamos haciendo mal en educación? Reflexiones pedagógicas para la investigación, la enseñanza y la formación (pp. 13-38). Octaedro.

Viñao Frago, A. (1992). La Educación General Básica entre la realidad y el mito. Revista de Educación, nº extraordinario sobre la Ley General de Educación, 47-71. https://bit.ly/33Pwh59

Viñao Frago, A. (2020). La Ley General de Educación de 1970: ¿final de una etapa? ¿comienzo de otra? En M. Ferraz Lorenzo (Ed.). Modernización educativa y socialización política. Contenidos curriculares y manuales escolares en España durante el tardofranquismo y la transición democrática (pp. 125-150). Universidad de La Laguna, Editorial Morata. https://bit.ly/36UYlWD

Yus, R (1998). Temas transversales. Hacia una nueva escuela. Graó.

Zabalza, M, A. (2012). La universidad de las competencias. Revista de Docencia Universitaria, 10 (2) 11-14. https://bit.ly/2JNDCuh

Published

2020-12-25

How to Cite

López Martín, R. . (2020). How We Have Changed! Half a century of school in Spain (1970-2020). Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(29), 76–91. https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.06