The learning of time in students of Secondary Education: results of maximum performance
DOI:
https://doi.org/10.12795/revistafuentes.2022.19893Keywords:
Historical time, social science education, Secondary Education, comparative evaluationAbstract
The learning of time is one of the great challenges that the didactics of history has faced. Many investigations have outlined the difficulties involved in their learning among students, trying to identify the most complex temporal notions and providing didactic tools for classrooms. In this line, the article collects the research entitled Time as the base nucleus of the conceptual construction of historical thought focused on analyzing the maximum performance levels presented by a sample of Secondary Education and Baccalaureate students on the understanding of temporality. To do this, the starting point was the elaboration of a conceptual test where students were urged to reflect on the basic temporal operators in relation to dating, succession, periodization, change and continuity, permanence, and sequencing, among others. The results indicate the difficulties that are outlined among the students when it comes to dimensioning certain temporal categories and correctly relating them to the historical facts of reference. The conclusions indicate the need to work on the temporal operators and categories of historical events, considered as isolated factuum, with their evolution in the narrative and causal explanation as a continuum.
Downloads
References
Assmann, A. (2019). A Creed That Has Lost its Believers? Reconfiguring the Concepts of Time and History. En M. Tammm & L. Oliver (ed.). Rethinking Historial Time. Bloomsbury
Barbosa, L. J. (2018). Representaciones del tiempo histórico en un grupo de adolescentes de una institución pública peruana. [Trabajo Final de Grao, Pontificia Universidad Católica del Perú]. Recuperado de https://cutt.ly/uIyes34
Bellatti, I. (2019). La distribución espacio/temporal de los contenidos de los libros de texto en la educación secundaria y su implicación cultural en la construcción del relato histórico. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 18, 17-33, https://raco.cat/index.php/EnsenanzaCS/article/view/363062
Bellatti, I., & Sabido-Codina, J. (2017). La multidimensionalidad espacial y temporal como concepto substantivo en la enseñanza. CIMIE17-Investigación e innovación responsable. Bilbao: AMIE. Recuperado de https://cutt.ly/ITLjS0e
Birkeland, Å. (2019). Temporal settings in kindergarten: a lens to trace historical and current cultural formation ideals?. European Early Childhood Education Research Journal, 27(1), 53-67. https://doi.org/10.1080/1350293X.2018.1556534
Blanco, A. (2008). La representación del tiempo histórico en los libros de texto de primero y segundo de la enseñanza secundaria obligatoria. Enseñanza de las Ciencias Sociales, nº7. Recuperado de https://cutt.ly/TTLj2IG
Blanco. A. (2007). La representación del tiempo histórico en los libros de texto de primero y segundo de la enseñanza secundaria obligatoria. Tesis doctoral: Universidad de Barcelona. Recuperado de https://cutt.ly/oTLkyIh
Buck, T.M. (2020). Memoria, Contuitus, Exspectatio Zur zeitlichen Erstreckung des menschlichen Geistes. Sechter Workshop des Arbeitskreises Geschichtsdidaktik theoretisch. 02-03.03.2020, Universität zu Berlin.
Carretero, M., & Montanero, M. (2008). Enseñanza y aprendizaje de la Historia: aspectos cognitivos y culturales. Cultura y educación, 20(2), 133-142. https://doi.org/10.1174/113564008784490361
De Groot-Reuvekamp, M., Ros, A., Van Boxtel, C., & Oort, F. (2017). Primary school pupils’ performances in understanding historical time. Education 3-13, 45(2), 227-242. https://doi.org/10.1080/03004279.2015.1075053
De Groot-Reuvekamp, M., Ros, A., & Van Boxtel, C. (2018). Improving elementary school students’ understanding of historical time: Effects of teaching with “Timewise”. Theory & Research in Social Education, 46(1), 35-67. https://doi.org/10.1080/00933104.2017.1357058
De la Paz, S., Montse-Sano, C., Felton, M., Croninger, R., Jackson, C., & Worland-Piantedosi, K. (2017). A Historical Writing Apprenticeship for Adolescents: Integrating Disciplinary Learning with cognitive strategies. Reading Research Quarterly, 0 (0), 1-22. https://doi.org/10.1002/RRQ.147
Díaz-Barriga, F., García, J.-A., & Toral, P. (2008). La comprensión de la noción de tiempo histórico en estudiantes mexicanos de primaria y bachillerato. Cultura y Educación, 20(2), 143–160. https://doi.org/10.1174/113564008784490352
Duquette, C. (2011). Le rapport entre la pensee historique et la conscience historique. Elaboration d’un modèle d’interaction lors de l’apprentissage de l’histoire chez les élèves de cinquième secondaire des écoles francophones du Québec. Université Laval Québec.
Hammond, K. (2014). The knowledge that 'flavours' a claim: towards building and assessing historical knowledge on three scales. Teaching History, (157), 18. Recuperado de https://cutt.ly/9TLkSvK
Jacott, L. (1995). La comprensión de la causalidad histórica. Tesis doctoral: Universidad Autónoma de Madrid.
Jordheim, H. (2019). Return to Chronology. En M. Tammm & L. Oliver (ed.). Rethinking Historial Time. Bloomsbury
Keynes, M. (2021). Engaging transitional justice in Australian history curriculum: Times, temporalities and historical thinking. Curriculum Inquiry, 51(4), 413-436. https://doi.org/10.1080/03626784.2021.1938972
Lee, P., & Shemilt, D. (2004). 'I just wish we could go back in the past and find out what really happened': Progression in understanding about historical accounts. Teaching History, (117), 25. Recuperado de https://cutt.ly/BTLk4Ts
Löfgren, K. (2017, julio 9). Nominal dichotomous yes/no data: Krippendorff aplha inter-raer reliability . [Vídeo]. Recuperado de https://www.youtube.com/watch?v=NcC99TrynKQ
López, P. L. (2004). Población muestra y muestreo. Punto cero, 9(08), 69-74. Recuperado https://cutt.ly/cTLlopS
López, A., & Llull, J. (2017). Un análisis de los recursos didácticos empleados para el aprendizaje del tiempo histórico en los libros de texto de Educación Primaria. Didáctica de las ciencias experimentales y sociales, (32), 71-92. https://doi.org/10.7203/dces.32.9620
Llusà, J. (2015). Ensenyar historia des de la contemporaneïtat estudi de cas sobre la construcción i aplicación del concepte contemporaneïtat a l’ESO. Tesis doctoral: Universidad Autònoma de Barcelona. Recuperado de https://cutt.ly/MTLlxxG
Mattozzi, I. (2004). Enseñar a escribir sobre la Historia. Enseñanza de las Ciencias Sociales, 3, 39-48. Recuperado de https://cutt.ly/hTLlKc5
Mattozzi, I. (1988). I bambini, il tempo, la storia: educazione temporale e curricolo di storia nella scuola elementale. CIDI di Firenze (dir.). Tempo e spazio, dimensioni del sapere. Dalle hipótesis teoriche alle practique didattiche. Mondadori.
Miralles, P., & Gómez, C. (2016). Sin «cronos» ni «kairós», el tiempo histórico en los exámenes de 1.º y 2.º de educación secundaria obligatoria. Enseñanza de las Ciencias Sociales. 15,15-26. DOI: 10.1344/ECCSS2016.15.2
Ost, F. (2000). El tiempo, cuarta dimensión de los derechos humanos (Falcón, M.J, trad.). Anuario de Derechos Humanos. Nueva Época, (1), 287-310. (Obra original publicada en 1999). Recuperado de https://cutt.ly/CTLzaIU
Pinto, D. C., & Pagès, J. (2020). Los ritmos del cambio en la enseñanza-aprendizaje de la periodización. Una propuesta desde la historia global. Clio & Asociados, (30), 90. Recuperado de https://cutt.ly/oTLzPSa
Sánchez-Carrión, J. J. (2012). La encuesta, herramienta cognitiva. Papers: revista de sociologia, 97(1), 0169-192. Recuperado de https://ddd.uab.cat/record/85224
Santisteban, A. (2017). Del tiempo histórico a la conciencia histórica: cambios en la enseñanza y el aprendizaje de la historia en los últimos 25 años. Diálogo andino, (53), 87-99. Recuperado de https://cutt.ly/NTLzJvq
Sáiz, J. (2011). Actividades de libros de texto de Historia, competencias básicas y destrezas cognitivas, una difícil relación: análisis de manuales de 1º y 2º de ESO. Revista Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 25, 37-64. Recuperado de https://roderic.uv.es/handle/10550/21329
Sáiz, J. (2013). Alfabetización histórica y competencias básicas en libros de texto de historia y en aprendizajes de estudiantes. Revista didáctica de las ciencias experimentales y sociales, 27, 43-66. Recuperado de https://roderic.uv.es/handle/10550/34573
Sáiz, J., & Colomer, J.C. (2014). ¿Se enseña pensamiento histórico en libros de texto de Educación Primaria?. Clio. History and History teaching, 40. Recuperado de https://cutt.ly/0E4YQZ1
Sáiz, J. & Fuster, C. (2014). Memorizar historia sin aprender pensamiento histórico: Las Pau de historia de España. Investigación en la escuela, 84, 47-58. ttp://hdl.handle.net/11441/59755.
Scharager, J., & Armijo, I. (2001) Metodología de la Investigación para las Ciencias Sociales [CD-ROM]. Escuela de Psicología, SECICO Pontificia Universidad Católica de Chile.
Solé, G. (2019). Children’s understanding of time: A study in a primary history classroom. History Education Research Journal, 16(1), 158-73. https://doi.org/10.18546/HERJ.16.1.13
Seixas, P. & Morton, T. (2012). The Big Six. Historical Thinking Concepts. Nelson, 2012.
Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa. Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada. Universidad de Antioquia. Recuperado de https://diversidadlocal.files.wordpress.com/2012/09/bases-investigacion-cualitativa.pdf
Tammm, M., & Oliver, L (ed.). Rethinking Historial Time. Bloomsbury
Trepat, C.A. (2002). El tiempo en la didáctica de las ciencias sociales. En Trepat, C.A., & Comes, P. El tiempo y el espacio en la didáctica de las ciencias sociales, 7-122. Graó.
Torres, P.A. (2001). Enseñanza del tiempo histórico. Ediciones de la Torre.
Torres, J. J., & Perera, V. H. (2010). Cálculo de la fiabilidad y concordancia entre codificadores de un sistema de categorías para el estudio del foro online en e-learning. Revista De Investigación Educativa, 27(1), 89-103. Recuperado de https://revistas.um.es/rie/article/view/94291
Wilschut, A. (2019). Historical consciousness of time and its societal uses. Journal of Curriculum Studies, 51(6), 831-849. https://doi.org/10.1080/00220272.2019.1652939
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Judit Sabido-Codina, Ilaria Bellatti, Concha Fuentes

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
Authors conserve the copyrights and cede to the journal the right for first publication, with the work registered with the attribution licence of Creative Commons, which allows third parties to use the published work as long as they mention the authorship and the first publication in this journal.
The authors may make other independent and additional contractual agreements for the non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g. include it an institutional repository or publish it in a book) as long as it clearly indicates that the work was first published in this journal.
Authors are allowed and indeed recommended to publish their work on the internet (for example on institutional or personal pages) before and during the revision and publication process, because it can lead to productive exchanges and greater and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).