The interpretation of architecture as a methodological problem

Reiew of Vladimír Dedeček, Interpretations of his Architecture: The Work of a Post War Slovak Architect.

Authors

  • Carlos Tapia Martín Universidad de Sevilla. Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Departamento de Historia, Teoría y Composición Arquitectónicas. https://orcid.org/0000-0002-4868-0178

DOI:

https://doi.org/10.12795/astragalo.2024.i35.09

Abstract

The interpretation of a work of art raises essential questions about its meaning and evolution: is only one interpretation valid or are there as many interpretations as there are observers? A single interpretation would imply the existence of corrective mechanisms and an authorial authority to impose it. On the other hand, infinite interpretations suggest that the author cannot prevail with a singular vision. Interpretation can evolve over time, enriched by the ongoing experience of critics, interpreters and users. This raises the question of whether interpretation jeopardises the essence of the work or whether it can recreate it. Throughout history, architectural interpretation has moved from functional and aesthetic approaches to symbolic, emotional and social perspectives. In recent years, after a period of rise and fall of architectural hermeneutics, its role has been reconsidered, highlighting the work of Vladimír Dedeček, an architect who combined modern functionalism with the Slovak cultural context. His legacy, analysed in the book under review by Mitášová, Zervan, Brádňanský and Halada, is organised around problems of meaning and methodology that reflect how architectural interpretations can be integrated into contemporary debates, demonstrating that the understanding of architecture goes beyond mere visual representation and encompasses complex interactions of intra-architectural meaning.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biography

Carlos Tapia Martín, Universidad de Sevilla. Escuela Técnica Superior de Arquitectura. Departamento de Historia, Teoría y Composición Arquitectónicas.

Arquitecto (1996). Doctor (2005) en arquitectura por la Universidad de Sevilla con la tesis "Capturar forma con artes prohibidas" (SOB Cum Laude), con premio extraordinario de doctorado, 2006. Miembro de la Comisión académica (coordinador adjunto) del Master Universitario 'Ciudad y Arquitectura Sostenibles'. Premio de Medio Ambiente ''Francisco de Asís”, organizado por la Academia de Ciencias Sociales y del Medio Ambiente de Andalucía 2014 en la categoría de Investigación. Ha sido responsable (puesto rotatorio) del grupo de investigación OUT_Arquías, investigación para los límites en arquitectura. Ha sido profesor invitado en distintas Universidades europeas y latinoamericanas: Italia (Milán), España (Madrid, Granada, San Sebastián, Málaga), El Salvador (San Salvador), Cuba (La Habana), Brasil (Sao Paulo, Sao Carlos, Manaos), Colombia (Bogotá y Medellín), Argentina (Santa Fe), México (Morelia). Fue arquitecto (6 meses) de la Agencia Española de Cooperación internacional en Nicaragua (1997), también ha sido responsable del Área de Bienes Inmuebles del Instituto Andaluz de Patrimonio Histórico (1998-2000), ha sido Subdirector de Innovación Docente (hasta 2007) y posteriormente Subdirector de Proyección Exterior y Actividades Culturales (hasta 2009) de la Escuela de Arquitectura de Sevilla. Por otro lado, es responsable del convenio docente e investigador entre la USE y la Universidad de São Paulo en São Carlos, Brasil (Instituto de Arquitectura y Urbanismo). Esa universidad brasileña le ha concedido en convocatoria competitiva tres meses como profesor investigador contratado (Junio a Septiembre 2017). Es investigador del Instituto Universitario de Arquitectura y Ciencias de la Construcción (IUACC) y profesor del Programa de Doctorado en Arquitectura. Es miembro fundador de la Red Internacional de Estudios Socioespaciales (RESE). Ha dirigido 8 tesis doctorales y una treintena de tesinas. Investiga los "síntomas de contemporaneidad", y en este momento desarrolla dos investigaciones emparentadas: "Crítica y Epistemología del Sueño de Ciudad Futura" y " Espacio y Negatividad" que se han concretado en los recientes proyectos de investigación: “Urbanização E Mundialização: Novos Processos De Produção Do Espaço Urbano”, São Paulo. NAPUrb programa de incentivo à pesquisa da reitoria da usp, hasta 2015 yMovilidades, Diversidad Social y Sostenibilidad. Los Retos de la Agenda Europea para el Desarrollo Rural”. Universidad de Navarra. I+D+I Fin proyecto: 2017. Publicaciones recientes: “Derivas críticas de la ciudad postmoderna: sueño colectivo y contraespacio”. En: Astrágalo. Cultura de la Arquitectura y la Ciudad, 21. 2016. Abendland. El eterno retorno del ocaso de occidente. En: GERSAU o la naturaleza comunista de las cosas. 16/dieciséis. 2016.

Published

2024-09-29

How to Cite

Tapia Martín, C. (2024). The interpretation of architecture as a methodological problem: Reiew of Vladimír Dedeček, Interpretations of his Architecture: The Work of a Post War Slovak Architect. Astragalo. Culture of Architecture and the City, 1(35), 205 a 213. https://doi.org/10.12795/astragalo.2024.i35.09
Views
  • Abstract 70
  • PDF (Español (España)) 35