Abstract
Este trabajo explora las opciones que existen para ampliar los horizontes narrativos de los mundos de ficción en las actuales series de televisión. En él se analizan, única y exclusivamente, contenidos de ficción. Teniendo en cuenta las unidades clásicas de tiempo, espacio y acción, se propone una serie de estrategias que amplían la información de la historia que se narra, añadiendo a los personajes como una importante fuente de expansión que genera gran riqueza narrativa a través de los medios. Toma como muestra para el análisis los contenidos de ficción del proyecto de la ficción audiovisual española El Ministerio del Tiempo (TVE, 2015-actualidad). Se concluye que la metodología y las estrategias de expansión propuestas son eficaces a la hora de crear este tipo de narraciones, demostrando que el concepto de la expansión narrativa es clave y es la principal característica en los proyectos transmedia.
References
- Albadalejo-Ortega, Sergio y Sánchez-Martínez, Josefina (2019). “El ecosistema mediático de la ficción contemporánea: relatos, universos y propiedades intelectuales a través de los transmedial worlds”. Icono 14, vol. 17, núm. 1, 15-38. DOI: 10.7195/ri14.v17i1.1241
- Cascajosa Virino, Concepción (2015). Dentro de El Ministerio del Tiempo. Madrid: Léeme
- Cascajosa Virino, Concepción y Molina-Cabañate, Juan Pedro (2017). “Narrativas expandidas entre la tradición y la innovación: construyendo el universo transmedial de El Ministerio del Tiempo”. Tropelías. Revista de la Teoría de la Literatura y la Literatura Comparada, núm. 27, 120-135.
- Dena, Christy (2009). Transmedia Practice: Theorising the Practice of Expressing a Fictional World across Distinct Media and Enviroments (PhD thesis). University of Sidney, Australia.
- Doležel, Lubomir (1999). Heterocósmica. Ficción y mundos posibles. Madrid: Arco.
- Establés-Heras, María-José y Rivera-Pinto, Diego (2015). “Ministéricos en Twitter y WhatsApp, o cómo el poder de los fans puede mover montañas”. En Cascajosa-Virino, Concepción (ed.), Dentro de El Ministerio del Tiempo (pp. 211-217). Alcalá́ de Henares: Léeme.
- Guerrero-Pico, María-del-Mar (2015). Historias más allá de lo filmado: Fan fiction y narrativa transmedia en series de televisión. (Tesis doctoral). Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.
- Jenkins, Henry (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Barcelona: Paidós Comunicación.
- Jenkins, Henry (2009, 12 de diciembre). The Revenge of the Origami Unicorn: Seven Principles of Transmedia Storytelling. Recuperado de http://henryjenkins.org/blog/2009/12/the_revenge_of_the_origami_uni.html
- Jung, Jason; Lee, O-Joun; You, Eun-Soon. & Nam, Myoung-Hee (2017). A computational model of transmedia ecosystem for story-based contents. Multimedia Tools and Applications, vol. 76, 10371-10388. DOI: 10.1007/s11042-016-3626-5
- Klastrup, Lisbeth y Pajares-Tosca, Susana (2014). “Game of Thrones. Transmedial Worlds, Fandom and Social Gaming”. En Ryan, M.L. y Thon, J. (Eds.). Storyworlds across media. Toward a Media-Conscious Narratology. Lincoln and London: University of Nebraska Press, pp. 295-314.
- Lugo-Rodríguez, Nohemí (2016). Diseño de narrativas transmedia para la transalfabetización (Tesis doctoral). Universitat Pompeu Fabra, Barcelona.
- Miranda-Galbe, Jorge (2017). Configuración de proyectos transmedia para la ficción televisiva en España: El caso de ‘El Ministerio del Tiempo’. (Tesis doctoral). Universidad CEU San Pablo, Madrid.
- Mitell, Jason (2014). Strategies of storytelling on transmedia television. En Ryan, Marie-Laure & Thon, Jan-Noël (Eds). Storyworlds across Media. Toward a Media-Conscious Narratology. Lincoln and London: University of Nebraska Press, pp. 253-277.
- Peris Blanes, Àlvar (2015). “El Relato Transmedia en la Ficción Histórica para Televisión”. En Francés i Domènec, Miquel; Llorca-Abad, Germán y Peris-Blanes, Àlvar. (coords.), La Televisión Conectada en el Entorno Transmedia. Pamplona: Eunsa, pp. 113-142.
- PGA New Media Council (2007, 2 de octubre). Transmedia Storytelling identikit by Jeff Gómez. Recuperado de http://pganmc.blogspot.com/2007_10_02_archive.html
- Piñeiro-Otero, María-Teresa y Costa-Sánchez, Carmen (2012). “Nuevas narrativas multiplataforma para nuevos usuarios en la era de la convergencia”. En Borreguero-Alcudia, Mario; Legorburu-Hortelano, José-María y Barceló-Ugarte, Teresa (Coord.), Convergencia de Medios: Nuevos Desafíos para una Comunicación Global. Madrid: CEU Ediciones, pp. 419-434.
- Pratten, Robert (2011). Getting Started in Transmedia Storytelling. A Practical Guide for Beginners. Disponible en https://talkingobjects.files.wordpress.com/2012/01/book-by-robert- pratten.pdf
- Rodríguez Ferrándiz, Raúl (2014). El relato por otros medios: ¿un giro transmediático?. CIC, Cuadernos de Información y Comunicación, vol. 19, 19-37.
- Rodríguez Ferrándiz, Raúl; Ortiz-Gordo, Félix y Sáez-Núñez, Virginia (2014). “Contenidos transmedia de las teleseries españolas: clasificación, análisis y panorama en 2013”. Communication & Society, vol. 27, núm. 4, 73-94.
- Rodríguez-Mansilla, Fernando (2015). “Tiempo de Pícaros, la picaresca en El Ministerio del Tiempo. Impossibilia, 10, pp.74-96. ISSN 2174-2464.
- Ryan, Marie-Laure (2013). Transmedial Storytelling and Transfictionality. Poetics Today, 34 (3), pp. 361-388. doi: 10.1215/03335372-232525.
- Sánchez-Castillo, Sebastián y Galán, Esteban (2016). Narrativa transmedia y percepción cognitiva en ‘El Ministerio del Tiempo’ (TVE). Revista Latina de Comunicación Social, 71, pp. 508-526. DOI: 10.4185/RLCS-2016-1107.
- Schaaf, Anaïs y Pascual, Javier (2016). El tiempo es el que es. Barcelona: Plaza & Janes.
- Scolari, Carlos-Ablerto (2010, 3 de abril). Identikit de las narrativas transmediáticas (según Jeff Gómez). Recuperado de https://hipermediaciones.com/2010/04/03/identikit-de-las-narrativas-transmediaticas-segun-jeff-gomez/
- Scolari, Carlos-Alberto (2013a). Narrativas Transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto.
- Scolari, Carlos-Alberto (2013b). Lostology: transmedia storytelling and expansión/compression strategies. Semiótica, 2013(195), pp.45-68. doi: 10.1515/sem-2013-0038.
- Scolari, Carlos-Alberto y Establés, María-José (2017). El ministerio transmedia: expansiones narrativas y culturas participativas. Palabra clave, 20(4), pp. 1008-1041. DOI: 10.5294/pacla.2017.20.4.7
- Sullá-Álvarez, Enric (2001). Teoría de la novela: antología de textos del siglo XX. Barcelona, España: Barcelona crítica.
- Tur-Viñes, V. & Rodríguez-Ferrándiz, Raúl (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook. Cuadernos.info, (34), pp. 115-131. doi: 10.7764/cdi.34.594
International Review Of Communication And Marketing Mix provides unrestricted access to its contents from the moment of publication in this electronic edition, and is therefore an open-access magazine. The originals published in this magazine are the property of the University of Seville and it is obligatory to cite their origin in any total or partial reproduction.' All content is distributed under a Creative Commons Attribution 4.0 (CC BY-NC-ND 4.0) license. This should be expressly stated in this way where necessary. You can consult the informative version and the legal text of the license.
The authors who publish in this journal agree to the following terms:
- The assignment of rights is made under the Creative Commons license.
- Authors may separately make additional arrangements for the non-exclusive distribution of the version of the work published in the journal (for example, placing it in an institutional repository or publishing it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to disseminate their work electronically (e.g. in institutional repositories or on their own website) before and during the submission process, as this can lead to productive exchanges, as well as earlier and more extensive citation of published work.
- The dissemination of the articles will be carried out on general social networks, ResearchGate, Mendeley, Academia.edu, Cosis, e-lis and other databases or full text repositories on the Internet with whom the journal establishes an agreement for their dissemination and visibility.
- Copyright is of two kinds: moral rights and economic rights. Moral rights are perpetual prerogatives, unrenounceable, untransferable, inalienable, unattachable and imprescriptible. Economic rights refer to the benefits obtained by the use or disclosure of the works. IROCAMM - International Review of Communication And Marketing Mix is exclusively authorized to make or authorize by any means the use, distribution, dissemination, reproduction, adaptation, translation or transformation of the work.
International Review Of Communication And Marketing Mix does not charge fees for submission of papers, nor does it charge fees for publication of its articles.
