Concepciones que sobre la velocidad de una reacción química tienen los alumnos de segundo curso de B.U.P.
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1989.i09.05Abstract
En este trabajo se ponen de manifiesto interpretaciones que hacen alumnos de 2º curso de BUP, que siguen en la asignatura de Física y Química el proyecto AcAb, sobre un proceso en el que se estudia la velocidad de reacción entre el carbonato cálcico (mármol) y el ácido clorhídrico diluido. A pesar de ser el segundo año de su curriculum donde tratan el modelo atónico de la materia, se observa que sólo número muy pequeño hace interpretaciones que incluyen ideas sobre dicho modelo. El uso de los modelos científicos en la interpretación de procesos, como el que aquí se describe, puede ayudar a la realización del cambio conceptual.
Downloads
References
BATT, R. H. (1980). A Piagetian Learning Cycle for Introductory Chemical Kinetics. Journal of Chemical Education. vol. 57, Nº 9, pp. 634-635.
BROOK, A.; BRIGGS, H. y DRIVER, (1984). Aspects of Secondary Students Understanding of the Particulate of Matter. Children Learning in Science Project, Centre for Studies in Science and Mathematics Education. University of Leeds. Leeds.
CARBONELL, F. y FURIÓ, C. J. (1987). Opiniones de los adolescentes respecto del cambio sustancial en las reacciones químicas. Enseñanza de las Ciencias, Vol. 5, Nº 1, pp. 3-9.
DRIVER, R. y ERICKSON, G. (1983). Theories-in-action: Some Theoretical and empirical issues in the of students conceptual frameworks. Studies in Science Education. vol. 10, pp. 37-60.
FURIÓ, C. J. y HERNANDEZ, J. (1987). Parallels between Adolescents Conception of Gases and the History Of Chemistry. Journal of Chemical Education. vol. 64, Nº 7, pp. 616618.
GABEL, D. L; SAMUEL, K. U. y HUNN, D. (1987). Understanding the Particulate Nature of Matter. Journal Chemical Education. Vol. 64, Nº 8, pp. 695-697.
GARCÍA-RODEJA, E.; LORENZO, F. M.; DOMINGUEZ,J. M. y DÍAZ, J. (1987). Proyecto AcAb. Química. Universidad de Santiago de Compostela, Servicio de Publicaciones e Intercambios científico. Santiago de Compostela.
GIORDAN, A. (1987). Conceptions sur l'utilisation pedagogique des conceptions. II Congreso Internacional sobre Investigación en la Didáctica de las Ciencias y de las Matemáticas. Valencia.
KLEINMAN, A. W.; GRIFFIN, H. C. y KERNER, N. K. (1987). Imagenes in Chemistry. Journal of Chemical Education. Vol. 64, Nº 9, pp. 766-770.
MEHEUT, M.; SALTIEL, E. y TIBERGHIEN, A. (1985). Pupils (11-12 year olds) conceptions of combustion. European Journal of Science Education. vol. 7, Nº 1, pp. 83-93.
NUFFIELS, (1970). Química. Curso modelo. Fase I y II. Reverté. Barcelona.
PFUNDT, H. (1981). Pre-instructional conceptions about Substances and Transformations of Substances. Proceedings of the international workshop on Problems concerning Students' Representation of Physics and Chemistry Knowledge. Pedagogische Hochshule Ludwigsburg, pp. 320-341.
POSER, G. J.; STRIKE, K A.; HEWSON, D. W. y GERTZOG, W. A. (1982). Accommodation of a Scientific Conception: Toward a Theory of Conceptual Change. Science Education. Vol. 60, Nº 2, pp. 211-227.
SHAYER, M. y ADEY, P. (1984). La Ciencia de Enseñar Ciencias. Narcea. Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-05-20
Published 2021-05-09
- Abstract 313
- PDF (Español (España)) 165