Detección de las ideas previas en cinemática utilizando la composición de movimientos
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1993.i19.08Abstract
En este trabajo se muestran los resultados de una investigación acerca de las ideas previas de los/as alumnos/as de 3º de BUP sobre algunos aspectos de la composición de movimientos, utilizando un test de respuesta múltiple con explicación de respuesta, elaborado por nosotros. Hemos analizado la aplicación o no de la ley de la inercia cuando uno de los movimientos no se da explícitamente, así como la influencia de uno de los movimientos en el otro. De las respuestas dadas por los alumnos, se desprende un esquema de razonamiento alternativo con cierto grado de coherencia, menos consistente que el modelo científico, a veces contradictorio, pero siempre influido por el contexto.
Downloads
References
ACEVEDO, J. A. (1989). Comprensión Newtoniana de la caída de cuerpos. Un estudio de su evolución en el Bachillerato. Enseñanza de las Ciencias1, 7 (3), 241-246.
BAIG. A. y AGUSTANCH, M. (1987). La revolución científica en los siglos XVI Y XVIII. Biblioteca de recursos didácticos. Alhambra.
CHAMPAGNE, A. B. KLOPFER, L. E. Y ANDERSON, J. H. (1980). Factor influencing the learning of classical mechanics. American Journal of Physics3, 1 Vol. 8, 1074-1079.
DRIVER, R. 1986 Psicología cognoscitiva y esquemas conceptuales de los alumnos, Enseñanza de las Ciencias, 14 (1), pp 3-15.
GARRETT, H. E. 1983, Estadística en Psicología y Educación, (Paidós: Barcelona).
GENTIL, C., IGLESIAS, A., OLIVA, J.M. (1989). Nivel de apropiación de la idea de la discontinuidad de la materia en alumnos de Bachillerato. Implicaciones didácticas. Enseñanza de las Ciencias3, 17 (2), 126-131.
HIERREZUELO, J. y MONTERO, A. (1989). La ciencia de los alumnos. 1 Ediciones LAIA/MEC.
McCLOSKEY, M. (1983). Intuitive Physics. Scientific American 1Vol6t1248, 122-130.
VIENNOT, 1979, Spontaneous reasoning in elementary dynamics, Eur. J. Sci. Educ.1, 1, pp 205-221.
VIENNOT, L. (1989). La didáctica de la enseñanza superior ¿para qué?. Enseñanza de las Ciencias1, 7 (1), 3-13.
WATTS, D. M. Y ZYLBERSZTAJN, A. (1981). A survey of some ideas about force. Physics Education1, Vol 16, 360-365.
WHITAKER, R. J. (1983). Aristoteles is not dead: student understanding of trajectory motion. American Journal of Physics1, Vol 51, 352-357.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-25
Published 2021-05-09
- Abstract 204
- PDF (Español (España)) 124