Feminización y profesión docente. Internalización sexista del trabajo
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1994.i22.02Abstract
En este trabajo los autores pretenden centrarse en uno de los aspectos distintivos del nivel de enseñanza primaria: la mayor presencia de profesoras en el colectivo, tratando de ofrecer algunas explicaciones. En España, al igual que en otros países, comienza a ser una tendencia en alza la presencia de la mujer trabajadora en el sector docente, junto a otra diversidad de hechos que caracterizan globalmente el empleo femenino: la subsidiaridad, los altos índices de ocupación doméstica, la dedicación a trabajos eventuales, etc.
Downloads
References
APPLE, M. W. (1987). Enseñanza y trabajo femenino. Un análisis histórico e ideológico comparado. Revista de Educación, nº 283, pp. 79-100.
BARQUIN, J. y SIERRA, JI (1992), Investigación e intervención en el ámbito sociocultural, Clave, Málaga.
BLUM, L. M. (1991), Between Feminism and Labor. University of California Press. Berkeley.
CAILLAVET, F. (1987). Trabajo u Honor. El trabajo femenino en la economía contemporánea. REIS, nº 40, pp. 113-133.
CASEY, K y APPLE, M.W. (1992). El género y las condiciones de trabajo del profesorado: el desarrollo de su explicación en América. Educación y Sociedad, nº 10, pp. 7-21.
C.I.D.E. (1992). Las desigualdades en la educación en España. MEC, Madrid.
CLANDININ, J. y CONNELLY, M.F. (1987). On narrative Method, Biography and Narrative Unities in the Study of Teaching. The Journal of Educational Thought. Vol. 21, no 3, pp. 130-139.
ENGUITA, M. (1990). La escuela a examen. Eudema. Madrid.
GARCIA YAGÜE, E. (1988). Condición social y feminización del profesorado de Educación Básica. Revista de Educación, nº 285, pp. 244-267.
GUERRERO, A. (1991). ¿Por qué el profesorado no se sindica?. El profesorado estatal no universitario, entre el profesionalismo y la sindicación. Educación y Sociedad, nº 7, pp. 29-52.
KRUSE, AEM. (1992). Single-sex settings and the development of a pedagogy for girls and a pedagogy for boys in Danish schools. Gender and Education, vol. 4, nº 1/2.
LAFRANCE, M. (1991). School for Scandal: Different educational experiences for females and males. Gender and Education Vol. 3, nº 1, pp. 3-13.
MAHER. F. A. RATHBONE, C. H. La formación del profesorado y la teoría feminista. Algunas implicaciones prácticas. Revista de Educación, nº 290, pp. 93-112.
MURILLO DE LA VEGA, S, (1990). Familia-trabajo. Un conflicto de lealtades. En P. BALLARIN & T. ORTIZ, (eds.): La mujer en Andalucía. Universidad de Granada, Granada.
ORTEGA, F. y VELASCO, A. (1991). La profesión de maestro. C.I.D.E. Madrid
SUBIRATS, M. y BRULLET. C. (1988) Rosa y Azul, La transmisión de los géneros en la escuela mixta. Instituto de la Mujer, Madrid.
ZUBIETA IRUN, J.C. y SUSINOS RADA, T. (1992). Las satisfacciones e insatisfacciones de los enseñantes. C.I.D.E., Madrid.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-12
Published 2021-05-09
- Abstract 329
- PDF (Español (España)) 141