Visión del alumnado de las TIC y sus implicaciones sociales
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2004.i54.06Abstract
En este trabajo se expone, a partir de los resultados de un cuestionario, la imagen que el alumnado tiene de las Tecnologías de la Información y la Comunicación (TIC) en la enseñanza. Asimismo, se analiza el papel que las TIC pueden jugar en la enseñanza de las ciencias sociales y naturales.
Downloads
References
ARIAS, J.M. et al, (1999) Informática, Barcelona, Casals.
ARRABAL, J.J. et al, (1999) Informática aplicada, Madrid, McGraw-Hill.
BLANCO, J. R. (1989) La nueva economía del chip, Barcelona: Editorial Mitre.
CARDWELL, D. (1994) Historia de la tecnología, Madrid, Alianza.
CASTELIS M. (1997) La era de la información vol l: La sociedad red, Madrid, Alianza.
CASTELLS, M. (2001) La galaxia Internet, Madrid: Plaza y Janés.
DE PABLOS, J. M. (2001) La red es nuestra, Barcelona: Paidós.
ECHEVARRÍA, J. y MARTIN, M. (2001) La educación y las nuevas tecnologías, en el Curso Experimental sobre el Enfoque CTS en la Enseñanza de las Ciencias, OEI.
ECHEVARRÍA, J. (2002) Ciencia y valores, Barcelona, Destino.
ECKERT, M. y SCHUBERT, (1991) Cristales, electrones, transistores, Madrid : Alianza.
GARCÍA, P.J. et al. (2000) Informática ESO, Madrid, Anaya.
GÓMEZ, M.A. (1994) Influencia de la enseñanza asistida por ordenador en el rendimiento y las ideas previas de los alumnos en electricidad, Enseñanza de las ciencias, 12 (3), 355-361.
GUITÉRREZ MARTIN, A. (1997) Educación multimedia y nuevas tecnologías, Madrid: Ediciones de la Torre.
HAN, M. Y. (1992) La vida secreta de los cuantos, Aravaca, Graw-Hill.
PETRELLA, R. (1997) El bien común, Debate, Madrid.
PONTES, A. (1999) Utilización del ordenador en la enseñanza de las ciencias, Alambique, 19, 53-65.
RAMIRO, E. (2001) Una mirada previa, en AA.VV. Jornadas Nacionales TIC y Educación, Lorca: Centro de Profesores, pp. 225-234.
ROMERO, J. (2002) Tecnologías informáticas, nuevas formas de capital cultural e innovación en la enseñanza de las ciencias sociales, Scripta Nova. Rev. Electrónica de Geo. y CCSS, nº 107, 15 pag.
SÁNCHEZ, J. (2000) Internet i el Word Wide web, Mêtode, 27, 46-50.
SÁNCHEZ RON (2000) El siglo de la ciencia, Taurus, Madrid.
SANMARTÍ, N. e IZQUIERDO, M. (2001) Cambio y conservación en la enseñanza de las ciencias ante las TIC, Alambique, 29, 71-84.
SOLBES, J. (1993) Materiales didácticos. Física, MEC, Madrid.
SOLBES, J. (2002) Les empremtes de la ciencia, Alzira: Germania.
SOLBES, J. y VILCHES, A. (1997) STS interactions and the teaching of physics and chemistry. Science Education, 81 (4), 377-386.
VALDÉS, P. yVALDÉS, R. (1994) Utilización de los ordenadores en la enseñanza de las ciencias, Enseñanza de las ciencias, 12 (3), 412-417.
VV.AA. (1995) La educación Ciencia-Tecnología-Sociedad, Alambique, no 3.
VV.AA. (2002) Internet y la enseñanza de la historia, Iber, no 31, Graó.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-01-10
Published 2021-05-05
- Abstract 121
- PDF (Español (España)) 53