The aesthetics of the school space: an axis to transform practical teaching knowledge
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2023.i106.14Keywords:
teacher training, practical knowledge, educational space, aesthetics, case studyAbstract
Does rethinking the educational space favour the professional development of teachers? This article aims to show the suggestive and hitherto unexplored relationship between the spatial design of the teaching space and the transformation of the practical knowledge of teachers. To do this, and from the framework of qualitative research, the experience lived by a group of four Early Childhood Education teachers is analyzed through a case study that includes a collection of broad and diverse information: life stories, interviews, group of discussion, documentary analysis, and prolonged immersion and observation in the context over three years. The results of this research show that, for this group of teachers, reflection on the design, modification and experience of space is a relevant axis for the transformation of their practical knowledge. On the one hand, due to its physical and tangible nature, the space allows them to make visible and generate awareness of their most automatic actions in order to begin to rethink and reconstruct them (practice theorization). In parallel, creating and inhabiting a new space generates an aesthetic experience that mobilizes them towards new responses and action scripts, conditioning a new view, posture and way of being a teacher (experimentation of the theory).
Downloads
References
Andreo León, J. (2019). La transformación estética del espacio educativo y su influencia en el proceso de enseñanza-aprendizaje. Tercio Creciente, 16, 117-143. https://doi.org/10.17561/rtc.n16.5
Arnaud, N. (1950). L'etat d'ebauche. Le Messager Boiteux.
Arnaus, R. (1999). La formación del profesorado: un encuentro comprometido con la complejidad educativa. En Á. I. Pérez Gómez, J. Barquín Ruiz y J. F. Angulo Rasco (Eds.), Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica (pp. 599-635). Akal Textos.
Bachelard, G. (2000). La poética del espacio. Fondo de Cultura Económica.
Benavides, M.O. y Gómez-Restrepo, C. (2005). Métodos en investigación cualitativa: triangulación. Revista Colombiana de Psiquiatría, 34(1), 118-124.
Barad, K. (2007). Meeting the universe halfway: Quantum physics and the entanglement of matter and meaning. Duke University Press.
Barton, K.C. (2015) Elicitation Techniques: Getting People to Talk About Ideas They Don’t Usually Talk About. Theory & Research in Social Education, 43(2), 179-205. https://doi.org/10.1080/00933104.2015.1034392
Bloom, H. (2007). Angeli caduti. Einaudi.
Cols, C. y Fernàndez, J. (2019). Patios inclusivos. Tarbiya, Revista de Investigación E Innovación Educativa, (47), 107-115. https://doi.org/10.15366/tarbiya2019.47.008
Cols, C. y Fernàndez, J. (2021). Una nova visió dels patis escolars. Temps d’Educació, (60), 33-50.
Eisner, E.W. (2006). Does Arts-Based Research Have a Future? Studies in Art Education, 48 (1), 9-18. https://doi.org/10.2307/25475802
Geertz, C. (2003). La interpretación de las culturas. Gedisa.
Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en Investigación Cualitativa. Morata.
Haapala, A. (2005). On the Aesthetics of the Everyday. Familiarity, Strangeness, and the Meaning of Place. En The Aesthetics of Everyday Life (pp. 39-55). Columbia.
Hagger, H. y Mcintyre, D. (2006). Learning Teaching from Teachers. Realising the potential of school-based teacher education. Open University Press.
Hargreaves, A. (1999). Hacia una geografía social de la formación docente. En Á.I. Pérez Gómez, J. Barquín Ruiz y J.F. Angulo Rasco (Eds.), Desarrollo profesional del docente. Política, investigación y práctica (pp. 119-145). Akal Textos.
Korthagen, F.A.J. y Nuijten, E.E. (2018). Core reflection: Nurturing the human potential in students and teachers. En J.P. Miller, K. Nigh, M.J. Binder, B. Novak, y S. Crowell (coords.), International Handbook of Holistic Education (pp. 89-99). Routledge.
Kremer-Hayon, L. y Zuzovsky, R. (1995). Themes, Processes and Trends in the Professional Development of Teacher Educators. En T. Russell y F. Korthagen (Eds.), Teachers Who Teach Teachers: Reflections on Teacher Education (pp. 155-171). Falmer.
Lash, S. (1990). Sociology of Postmodernism. Routledge.
López, S. (2021). Esencia. Diseño de espacios educativos. Aprendizaje y Creatividad. Ediciones Khaf.
Maldonado-Ruiz, G. (2022). Refracción. La documentación pedagógica como un enfoque para el desarrollo del pensamiento práctico de docentes en formación inicial. Un camino indagatorio [Tesis doctoral]. Universidad de Málaga.
Márquez-Román, A. y Soto Gómez, E. (2021a). Repensar el diseño estético del espacio escolar. Una “pregunta infinita” con eco en el desarrollo profesional docente. Praxis educativa, 25(3), 1-24. https://dx.doi.org/10.19137/praxiseducativa-2021-2503
Márquez-Román, A. y Soto Gómez, E. (2021b). Espacios escolares para una sociedad consciente. En F. Ventura Blanch y N. Salas Martín (Eds.), Niños y universidad. Arquitectura, infancia, cuidados y conciliación familiar (pp. 37-51). Recolectores Urbanos (RU Books).
McNeil, J. y Borg, M. (2018). Learning spaces and pedagogy: Towards the development of a shared understanding. Innovations in Education and Teaching International, 55(2), 228-238. https://doi.org/10.1080/14703297.2017.1333917
Morelli, U. (2010). Mente e bellezza. Arte, creatività e innovazione. Allemandi.
Pallasmaa, J. (2006). Los ojos de la piel. La arquitectura y los sentidos. Gustavo Gili.
Pérez Gómez, Á.I. (2010). Nuevas exigencias y escenarios para la profesión docente en la era de la información y de la incertidumbre. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 68(24,2), 17-36.
Pérez Gómez, Á.I. (2012). Educarse en la era digital. Morata.
Pérez Gómez, Á.I. (2017). Pedagogías para tiempos de perplejidad. De la información a la sabiduría. Homo Sapiens.
Pérez Gómez, Á.I., Soto Gómez, E. y Serván Núñez, M.J. (2015). Lesson Studies: re-pensar y re-crear el conocimiento práctico en cooperación. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 29.3(84), 81-101.
Pérez Gómez, Á.I. y Soto Gómez, E. (2021). Aprender Juntos a Vivir y Explorar la Complejidad. Nuevos Marcos Pedagógicos de Interpretación y Acción. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 19(4), 13-29. https://doi.org/10.15366/reice2021.19.4.001
Pérez Gómez, Á.I. (2022). Del conocimiento al pensamiento práctico. La compleja construcción de la subjetividad profesional del profesorado. En Á.I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez (Coords.), Lesson Study: Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 67-88). Morata.
Punset, E. (2014). El mundo en tus manos. No es magia, es inteligencia social. Ediciones Destino.
Richard V.M. y Lahman, M.K.E. (2015). Photo-elicitation: reflexivity on method, analysis, and graphic portraits. International Journal of Research & Method in Education, 38(1), 3-22. http://dx.doi.org/10.1080/1743727X.2013.843073
Riera Jaume, M.A. (2005). El espacio-ambiente en las escuelas de Reggio Emilia. Indivisa, Boletin de Estudios e Investigación, 3, 27-36.
Rodríguez Arocho, W.C. (1999). El legado de Vygotski y de Piaget a la educación. Revista Latinoamericana de Psicología, 31(3), 477-489.
Schön, D.A. (1992). La formación de profesionales reflexivos. Hacia un nuevo diseño de la enseñanza y el aprendizaje en las profesiones. Paidós Ibérica.
Smart, B. (1992). Modern Conditions. Postmodern Controversies. Routledge.
Soto Gómez, E. (2022). Lesson Study: teorizar la práctica y experimentar la teoría como bucle infinito. En Á.I. Pérez Gómez y E. Soto Gómez (Coords.), Lesson Study. Aprender a enseñar para enseñar a aprender (pp. 113-138). Morata.
Tejedor, F.J. (2017). Investigación (cualitativa) para mejorar la acción educativa. En A. P. Costa, M. C. Sánchez-Gómez y M. V. Martín Cilleros (Coords.), La Práctica de la investigación cualitativa: ejemplificación de estudios (pp. 5-11). Ludomedia.
Veschi, B. (noviembre de 2018). Etimología de estética. Etimología. https://etimologia.com/estetica/
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2023-07-17
Published 2023-07-17
- Abstract 456
- PDF (Español (España)) 334