Outdoor learning for Environmental Literacy of future teachers: the ecological garden for building resilience
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2023.i106.07Keywords:
Environmental literacy, outdoor learning, degrowth, initial teacher training, school garden.Abstract
Considering outdoor activities as a strategy that can favour environmental literacy in the current situation of eco-social crisis, a qualitative research of a descriptive-interpretative type is presented to analyse their impact. In it, we have analysed the individual diaries of reflection of the pupils of Infant and Primary Education of the University of Seville after having visited an educational ecological garden, an activity that is part of a broader educational proposal on ecological food. For this purpose, different dimensions and categories included in the environmental literacy process were analysed, obtaining as results the extent to which students have acquired the knowledge and skills necessary to conceive the agro-ecological model in permaculture as a precursor of change towards improving environmental impact; the attitudes and emotions that have been present in the visit; the methodology carried out; and the didactic application that students transfer to their future as teachers. After this, it is clear that the visit to an educational ecological garden has had a significant impact on the environmental literacy of the students.
Downloads
References
Álvarez Cantalapiedra, S., Bellver Soroa, J., del Viso Pabón, N., Di Donato, M. y Vicent Valverde, L. (2019). VIII Informe FOESSA. Documento de trabajo 1.2: La crisis ecosocial global. Una breve aproximación al caso español. FUHEM Ecosocial. https://caritas-web.s3.amazonaws.com/mainfiles/uploads/sites/16/2019/05/1.2.pdf. 10.13140/RG.2.2.14913.40806
Álvarez García, O., Sureda Negre, J. y Comas Forgas, R. (2018a). Diseño y validación de un cuestionario para evaluar la alfabetización ambiental del profesorado de primaria en formación inicial. Profesorado: Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 22(2), 265-284. 10.30827/profesorado.v22i2.7725
Álvarez García, O., Sureda Negre, J. y Comas Forgas, R. (2018b). Evaluación de las competencias ambientales del profesorado de primaria en formación inicial: estudio de caso. Enseñanza de las ciencias, 36(1), 117-141. 10.5565/rev/ensciencias.2338
Blatt, E., & Patrick, P. (2014). An Exploration of Pre-Service Teachers’ Experiences in Outdoor «Places» and Intentions for Teaching in the Outdoors. International Journal of Science Education, 36(13), 2243-2264. 10.1080/09500693.2014.918294
Creswell, J.W. (2013). Qualitative inquiry and research design: Choosing among five approaches. Sage Publications.
Dyment, J.E. (2005). Green School Grounds as Sites for Outdoor Learning: Barriers and Opportunities. International Research in Geographical and Environmental Education, 14(1), 28-45. 10.1080/09500790508668328
Eugenio Gozalbo, M., Ramos Truchero, G. y Vallés Rapp, C. (2019). Huertos universitarios: dimensiones de aprendizaje percibidas por los futuros maestros. Enseñanza de las ciencias, 37(3), 111-127. 10.5565/rev/ensciencias.2657
García Díaz, J. E., Fernández-Arroyo, J., Rodríguez-Marín, F. y Puig Gutiérrez, M. (2019). Más allá de la sostenibilidad: por una Educación Ambiental que incremente la resiliencia de la población ante el decrecimiento. Revista de Educación Ambiental y Sostenibilidad, 1(1),1101-15. 1101. 10.25267/Rev_educ_ambient_sostenibilidad.2019.v1.i1.1101
García González, E., Jiménez Fontana, R. y Azcárate, P. (2018). La formación de maestros en Educación Infantil desde la perspectiva de la sostenibilidad. Un estudio de caso en la Universidad de Cádiz. Revista Qurriculu, 31, 31-55. 10.25145/j.qurricul.2018.31.002
García González, E. y Schenetti, M. (2019). Las escuelas al aire libre como contexto para el aprendizaje de las ciencias en infantil. El caso de la Scuola nel Bosco Villa Ghigi. Revista Eureka Sobre Enseñanza y Divulgación de Las Ciencias, 16(2). 10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2019.v16.i2.2204
Guerrero Fernández, A., Nieto Ramos, M., Herruzo Lucena, R., López Lozano, L., Rodríguez Marín, F. y García Díaz, E. (2021). El huerto educativo ante el cambio climático: Propuesta de una hipótesis de transición sobre el agua y la alimentación. Investigación en la Escuela, 103, 48-63. 10.12795/IE.2021.i103.04
Guerrero, A., Rodríguez, F., López, L. y Solís, E. (2022). Alfabetización ambiental en formación inicial docente: diseño y validación de un cuestionario. Enseñanza de las Ciencias, 40(1),25-46. 10.5565/rev/ensciencias.3517
Gutiérrez, F. y Cruz, P. (2015). Ecopedagogía y ciudadanía planetaria. De la Salle Ediciones.
Holmgren, D. (2013). Permacultura: principios y senderos más allá de la sustentabilidad. Kaicron.
Liang, S.W., Fang, W.T., Yeh, S.C., Liu, S.Y., Tsai, H.M, Chou, J.Y., & Ng, E. (2018). A Nationwide Survey Evaluating the Environmental Literacy of Undergraduate Students in Taiwan. Sustainability, 10, 1730. 10.3390/su10061730
Lopera Pérez, M. (2017). Experiencia de formación del profesorado basada en el contexto ciudad-escuela. Revista Iberoamericana de Educación / Revista Ibero-americana de Educação, 74(1), 41-58. https://rieoei.org/historico/documentos/7730.pdf
Martín del Pozo, R. (1994). El conocimiento del cambio químico en la formación inicial del profesorado. Estudio de las concepciones disciplinares y didácticas de los estudiantes de magisterio (Tesis doctoral). Recuperada de https://hdl.handle.net/11441/87021
Martínez Murillo, J.F., Arjones A., Delgado, J., Hueso, P. y Ruiz, J.D. (2018). La educación al aire libre como herramienta para mejorar el aprendizaje del alumnado. En Alfonso García de la Vega (Ed.), Contribución didáctica al aprendizaje de la geografía (pp. 253-262). Universidad Autónoma de Madrid y Asociación Española de Geografía.
Mellado, V., Borrachero, A.B., Brígido, M., Melo, L.V., Dávila, M.A., Cañada, F., Conde, M. C., Costillo, E., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C. y Sánchez, J. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 11-36. 10.5565/rev/ensciencias.1478
Mello O’Brien, S.R. (2007). Indications of environmental literacy: using a new students knowledge, and attitudes of university-aged survey instrument to measure awareness (Tesis doctoral). Recuperada de https://lib.dr.iastate.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=16054&context=rtd
Mora, F. (2013). Neuroeducación. Alianza Editorial.
Pe’er, S., Goldman, D. y Yavetz, B. (2007). Environmental literacy in teacher training in Israel: envi-ronmental behavior of new students. Journal of Environmental Education, 38(1), 3-22. 10.3200/JOEE.38.1.3-22
Rickinson, M., Dillon, J., Teamey, K., Morris, M., Choi, M.Y., Sanders, D., & Benefield, P. (2004). A Review of Research on Outdoor Learning. National Foundation for Educational Research and King’s College London.
Rodríguez-Marín, F., Fernández-Arroyo, J. y García-Díaz, J.E. (2015). El huerto escolar ecológico como herramienta para la educación en y para el decrecimiento. Investigación en la Escuela, 86, 35-48. 10.12795/IE.2015.i86.03
Rodríguez, F. y García, J.E. (2009). El activismo que no cesa. Obstáculos para incorporar la metodología didáctica basada en la investigación del alumno a la práctica de la Educación Ambiental. Investigación en la Escuela, 67, 23-36.
Roth, C.E. (1992). Enviromental Literacy: Its Roots, Evolution and Directions in the 1990s. ERIC Clearinghouse for Science, Mathematics, and Environmental Education.
Stables, A. & Bishop, K. (2001). Weak and Strong Conceptions of Environmental Literacy: implications for environmental education. Environmental Education Research, 7(1), 89-97. 10.1080/13504620125643
Tuncer, G., Tekkaya, C., Sungur, S., Cakiroglu, J., Ertepinar, H., & Kaplowitz, M. (2009). Assessing pre-service teachers’ environmental literacy in Turkey as a mean to develop teacher education programs. International Journal of Educational Development, 29(4), 426-436. 10.1016/j.ijedudev.2008.10.003
UNESCO (1980). El niño y el juego: planteamientos teóricos aplicaciones pedagógicas. Estudios y documentos de educación. Estudios y documentos de educación: Nueva serie.
Williams, D.R., & Dixon, P.S. (2013). Impact of Garden-Based Learning on Academic Outcomes in Schools: Synthesis of Research Between 1990 and 2010. Review of Educational Research, 83(2), 211-235. 10.3102%2F0034654313475824
Zuazagoitia, D., Ruiz-González, A., Aragón, L. y Eugenio-Gozalbo, M. (2021). ¿Podemos cultivar este suelo? Una secuencia didáctica para futuros maestros contextualizada en el huerto. Investigación en la Escuela, 103, 32-47. 10.12795/IE.2021.i103.03
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Investigaci´ón en la Escuela

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2023-07-12
Published 2023-07-17
- Abstract 446
- PDF (Español (España)) 314