Little rescuers. Learning Safety Outdoors in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2023.i106.03Keywords:
Outdoor learning, learning outside the classroom, safety, accident, first aidAbstract
This study collects the practical experience during a school year outdoors in Early Childhood Education in a rural school. The perceived outdoors risk, associated with the poor teacher training experiences, seems to be one of the main reasons why at this educational stage there is a tendency to be indoors, in the school. This experience contributes to appreciating the potential of nature as a classroom and its possibilities for learning and personal and social development, placing safety in the focus of pupils and teacher learning. Through this experience, the pupils (n=11) learned to prepare an outing and to act in the event of an accident, while the teacher verified the feasibility of this type of educational experience and its potential to develop the curricular contents of this stage. Qualitative research techniques have been used, such as pre- and post-questionnaires, the teacher's diary, external observation, student productions or the collection of testimonies from families. In addition to the significant learning and the viability of this practical experience, a significant change in attitude towards the use of the natural environment near the town was appreciated, spontaneously increasing family experiences during free time.Downloads
References
Abril-López, D., Morón-Monge, H., Morón-Monge, M.d.C. & López Carrillo, M.D. (2021). The Learning to Learn Competence in Early Childhood Preservice Teachers: An Outdoor and e/m-Learning Experience in the Museum. Future Internet, 13, 25. https://doi.org/10.3390/fi13020025.
Archer, K. (2020). Nothing ventured… Balancing risks and benefits in the outdoors. English Outdoor.
Asociación Nacional EdNa (2017). Actas del Congreso Estatal sobre Educación Física en la Naturaleza. Ministerio de Agricultura, Alimentación y Medio Ambiente.
Bartomeu, A. (2002). Los colegios rurales agrupados: antecedentes, evolución, filosofía, y funcionamiento. Curso: Formación específica en compensación educativa e intercultural para agentes educativos, 1-8.
Boix-Tomàs, R. (1995). Estrategias y recursos didácticos en la escuela rural. Graó.
Brown, K. (2010). Curriculum for excellence and interdisciplinary learning. Scottish Educational Review, 45(1), 82-93.
Bruchner, P. (2017). Bosquescuela. Guía para la educación infantil al aire libre. Rodeno.
Campillo, F. (25-26 de mayo de 2021). Bosques para la salud: un bebé, un árbol. [Webinar]. IX Seminario Movilidad e Infancia. https://bit.ly/3JZpckv.
Cornell, J. (2018). Compartir la naturaleza: juegos y actividades para reconectar con la naturaleza, para todas las edades. La Traviesa.
Costillo, E., Borrachero, A.B., Villalobos, A.M., Mellado, V. y Sánchez, J. (2014). Utilización de la modelización para trabajar salidas al medio natural en profesores en formación de educación secundaria. Biografía Escritos sobre la biología y su enseñanza, 7(13), 165-175.
Domínguez, T. (14 diciembre 2020). Un niño de 4 años salva a su madre al pedir ayuda a su familia enviando audios. El Periódico. https://bit.ly/3slSIel.
Fernández Muerza, Á. (2017). Baños de bosque, una propuesta de salud. DKV Seguros. https://www.terra.org/sites/default/files/data/observatorio_bosques.pdf.
Freire, H. (2011). Educar en verde. Ideas para acercar a niños y niñas a la naturaleza. Graó.
Gill, T. (2007). No fear: Growing up in a risk averse society. Calouste. https://timrgill.files.wordpress.com/2010/10/no-fear-19-12-07.pdf.
Gonçalves, P. (1-16 de marzo de 2021). Café con Edna. “Motricidad al aire libre en las Escuelas Infantiles” [Webinar]. Seminario 2021 de la Red Estatal de Educación Física en la Naturaleza. https://youtu.be/cezP27chnvM.
Guillen, J. C. (2020). Cerebro y aprendizaje en la naturaleza. Cuadernos de pedagogía, 506, 118-123.
Haluza, D. (2020). Inmersión saludable en el bosque. Mente y cerebro, 100, 36-43. https://www.investigacionyciencia.es/revistas/mente-y-cerebro/la-fuerza-curativa-de-la-naturaleza-789.
Hortigüela, D., Hernando, A. y Pérez-Pueyo, A. (2017). Una propuesta para la formación inicial del profesorado. Cuadernos de pedagogía, 479, 56-58.
Ibor, E. y Julián, J.A. (Coord.) (2018). El senderismo como proyecto interdisciplinar en el ámbito escolar. Prames. https://www.montanasegura.com/PDF/Proyecto_Interdisciplinar_MS_2016.pdf.
James, J.K. & Williams, T. (2017). School-based experiential outdoor education: A neglected necessity. Journal of Experiential Education, 40(1), 58–71. https://doi.org/10.1177/1053825916676190
L’Écuyer, C. (2012). Educar en el asombro. Plataforma Editorial.
Labajos, P. (2021). Reconectar con la naturaleza: recursos y herramientas de Educación Ambiental. Educacyl. https://aulavirtual.educa.jcyl.es/formaonline/mod/scorm/view.php?id=22876.
Ley Orgánica 3/2020, de 29 de diciembre, por la que se modifica la Ley Orgánica 2/2006, de 3 de mayo, de Educación. https://www.boe.es/buscar/pdf/2020/BOE-A-2020-17264-consolidado.pdf.
López-Herrero, H. (2000). El pensamiento y la bibliografía del profesorado de Actividad Física en el Medio Natural: un estudio multicaso en la formación universitaria orientado a la comprensión de modelos formativos [Trabajo Fin de Grado] Universidad de Valladolid, Facultad de Educación y Trabajo Social, Valladolid.
Louv, R. (2018). Los últimos niños en el bosque: salvemos a nuestros hijos del trastorno por déficit de naturaleza. Capitán Swing.
Luque, P. y de Paula, A. (2018). Autorización escolar vs. Consentimiento informado escolar. EmásF: revista digital de educación física, 54, 8-16.
Martín-del Barrio, M. (2019). Formación del profesorado de Educación Infantil para la prevención y actuación en caso de accidente en el medio natural [Trabajo Fin de Grado]. Universidad de Valladolid, Facultad de Educación, Segovia.
Martín-del Barrio, M. (2020). ¿Está preparado el profesorado de Infantil para prevenir y actuar en caso de accidente al aire libre? Cuadernos de pedagogía, 506, 66-70.
Martínez, R. y Caballo, B. (2020). La escuela ante el Trastorno por Déficit de Naturaleza. Cuadernos de pedagogía, 506, 8-9.
Maynard, T. & Chicken, S. (2010). Through a different lens: Exploring Reggio Emilia in a Welsh context. Early Years, 30, 29–39. https://doi.org/10.1080/09575140903443000
Morales, A.J., Caurín, C., Sendra, C. y Parra, M. (2014). Aprendiendo a plantear problemas en el medio. Análisis de una experiencia con estudiantes del Máster de Investigación en Didácticas específicas. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 28, 65-81. https://doi.org/10.7203/DCES.28.3848.
Morón-Monge, H., Hamed, S. & Morón Monge, MdC. (2021). How Do Children Perceive the Biodiversity of Their nearby Environment: An Analysis of Drawings. Sustainability. 13(6), 3036. https://doi.org/10.3390/su13063036.
Morón-Monge, H. & Melgar, M.P. (2016). El itinerario didáctico como herramienta para la activación patrimonial: una experiencia docente desde el parque María Luisa. Campo abierto: Revista de educación, 35(2), 83-94.
Morón-Monge, H., Morón Monge, MdC., Muñoz Franco, G. e Illescas Navarro, M. (2018). Contextos educativos no convencionales en educación infantil: algunos ejemplos en la provincia de Sevilla. En C. Martínez Losada y S. García Barros (Eds.), 28 Encuentros de Didáctica de las Ciencias Experimentales: Iluminando el Cambio Educativo (pp. 1319-1324). Universidad de La Coruña. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/85094/EDCE-P-2018-CORUA-2-7.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Mortlock, C. (1984). The adventure alternative. Cicerone Press.
Muñoz, A. (2015). Actividades Físicas en el Medio Natural y Educación Física [Trabajo Fin de Grado]. Universidad de Valladolid, Facultad de Educación, Segovia.
Murillo, J. (2011). Hacer de la educación un ámbito basado en evidencias científicas. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 9(3), 4-12.
Navarro, O. (2018). La Escuela Graduada en España. Similitudes con el actual modelo educativo. Revista historia de la educación latinoamericana, 20(31), 211-228.
Ortzadar, S. L. (2011). Autoprotección en la montaña. Educación Primaria. Eusko Jaurlaritza.
Pahissa, M., Van Esso, C., Rubió, C., de Bront, J., de Keijzer, C., Basagaña, X., Marquet, O., Vert, C., Gascón, M., Romanillos, T., Knobel, P., Maitre, L. y Litt, J. (2020). Prescribir naturaleza. DKV Seguros. https://cuidatemucho.dkvsalud.es/medioambiente/descarga-prescribir-naturaleza.
Pellicer, C. (2020). Hubo árboles antes de que hubiera libros. Cuadernos de pedagogía, 506, 3-5.
Pérez-Brunicardi, D. (2020). Aprender fuera del aula en Educación Infantil. Cuadernos de pedagogía, 506, 56-65.
Pérez-Brunicardi, D. y Martín, J.M. (2017). Gestión de accidentes en actividades escolares en la naturaleza. En A. Sánchez Hernández, J. González-Lazaro, P. Pérez de Pedro, J.M. Nasarre Sarmiento y J.J. Ibáñez Martín (Coords.), Simposium sobre Seguridad. VII Jornada Ciencia y Montañismo. Libro de actas (pp. 47-59). Federación de Deportes de Montaña, Escalada y Senderismo de Castilla y León. https://www.fclm.com/libro-de-actas/
Pérez-Brunicardi, D. y Martín-del Barrio, M. (2021). Seguridad y accidentes en educación en la naturaleza. Federación de Deportes de Montaña, Escalada y Senderismo de Castilla y León. https://www.fclm.com/wp-content/uploads/2022/01/Seguridad_accidentes_Educacion_Naturaleza_2021.pdf.
Pérez-Brunicardi, D. y Marugán, L. (2020). Diario de una aventura. Una acampada en Educación Infantil. Cuadernos de pedagogía, 506, 87-94.
Real Decreto 122/2007, de 27 de diciembre, por el que se establece el currículo del segundo ciclo de la Educación Infantil en la Comunidad de Castilla y León. https://www.jcyl.es/web/jcyl/AdministracionPublica/es/Plantilla100Detalle/1248367026092/1248367026092/1216042611912/Redaccion.
Real Decreto 126/2014, de 28 de febrero, por el que se establece el currículo básico de la Educación Primaria. https://www.boe.es/buscar/pdf/2014/BOE-A-2014-2222-consolidado.pdf.
Real Decreto 1630/2006, de 29 de diciembre, por el que se establecen las enseñanzas mínimas del segundo ciclo de Educación Infantil. https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-2007-185.
Santos, M.L. (2010). Las actividades en el medio natural de la educación física escolar. Wanceulen.
Sanz, J., Zuazagoitia, D., Pérez, M. y Lizaso, E. (2021). Análisis de la potencialidad de los espacios al aire libre para trabajar la competencia científica a través del alumnado en formación. En Ápice y Universidad de Córdoba (Eds.), 29 Encuentros Didáctica de las Ciencias Experimentales (pp. 1427-1434). Universidad de Córdoba.
Subtil, P. (2020). Viernes de campo. Una experiencia en Educación Infantil en la naturaleza. Cuadernos de pedagogía, 506, 95-101.
Tejada, J. (2007). Educación Física y Educación Ambiental. Posibilidades educativas de las actividades en el medio natural. Perspectivas de futuro: la educación al aire libre y el aula en la naturaleza. Revista Wanceulen E.F. Digital, 5(1), 124-137.
Waite, S. (2011). Teaching and learning outside the classroom: Personal values, alternative pedagogies and standards. Education 3–13, 39(1), 65-82. https://doi.org/10.1080/03004270903206141.
Wauquiez, S., Barras, N. y Henzi, M. (2020). La escuela a cielo abierto. La traviesa ediciones.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2022-07-28
Published 2023-07-17
- Abstract 338
- PDF (Español (España)) 466