Evaluation of outdoor school activities of an institutional program
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2023.i106.02Keywords:
Evaluation, Evaluation criterion, Environmental Education, Non-formal Education, Quality of Education, School-community relationshipAbstract
Environmental education and outdoor learning in schools are signs of quality since ancient times and continue to be today with renewed methods. Environmental education requires playing and learning outdoors. The Provincial Council of Girona subsidizes an environmental education program for schools in the territory of Girona. In this paper, we present the evaluation of this program. The evaluation questions have been formulated jointly with the institution that subsidizes the program. Thirty-two evaluation criteria have been defined, grouped into nine areas, arising from the literature review of environmental education evaluation, and have been observed in nine activities, directly in the field. The global results of the chosen sample are presented here. Among the strengths of the program we note the coherence between the objectives of each activity and their implementation, as well as the performance of educators who facilitate the activities. The conceptual contents are strongly present in the activities. Instead, similar to the results of other assessments cited in the paper, critical thinking and action, so necessary for environmental education, are less evident. We believe that the initiative that we have evaluated contributes decisively to outdoor education, making the different biogeographic areas of Girona more accessible to schoolchildren.
Downloads
References
Benayas, J., Blanco, R., Gutiérrez, J. (2000). Evaluación de la calidad de las visitas guiadas a espacios naturales protegidos. Tópicos en Educación Ambiental, 2, (5), 69-78.
Benejam, P. (2003). Los objetivos de las salidas. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 36, 7-12.
Canelo, J.; Feliu, M.; Albert, F.; Cervera, I. (eds) (2011 y 2021, versión actualizada). Fora de classe. Guia de criteris de qualitat per a les activitats d’educació ambiental. Societat Catalana d’Educació Ambiental. https://drive.google.com/file/d/1FaRfVkP5BlWbj8QKUiX5nGx5kagItX2G/view
Canelo, J.; Feliu, M. (eds) (2012). 3,2,1…Acció! Guia de criteris de qualitat en programes i campanyes d’educació ambiental. Societat Catalana d’Educació Ambiental. https://scea.cat/wp-content/uploads/2020/11/Guia_3_2_1_accio_SCEA.pdf
Cano, J.; Gutierrez, P. (2021). Resiliencia y creatividad de los CEAs en España: el impacto del COVID-19 en los programas de EA. Revista Internacional de Sostenibilidad 3 (2) 79-91.
https://doi.org/10.18848/2642-2719/CGP/v03i02/79-91
Castelltort, A. (2007). Elaboración de un instrumento para orientar el diseño y evaluar propuestas educativas en el campo de la educación ambiental. En R.M. Pujol y L. Cano (eds.) Nuevas tendencias en investigaciones en educación ambiental (p. 365 – 383). https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/documentos/nuevas-tendencias-investigaciones-educambiental_tcm30-167701.pdf
CEACV (2018). Guia de criteris de qualitat en educació ambiental. València: Conselleria d’Agricultura, Desenvolupament Rural, Emergència Climàtica i Transició Ecològica. Centre d’Educació Ambiental de la Comunitat Valenciana.
Esteruelas, A.; García, J.; Vilafranca I. (2015) L’Escola del Bosc cent anys després. Allà on Rosa Sensat va sistematitzar la seva pedagogia. Temps d’Educació, 49, 111-33. https://raco.cat/index.php/TempsEducacio/article/view/303552
Grau, P. (2009). Diagnosis de las actividades de educación ambiental del Plan de Dinamización Educativa del Ayuntamiento de Sant Cugat del Vallés: hacia una educación para la sostenibilidad, en P.A. Meira, L. Cano, L. Iglesias y G. Vargas (coords.) Educación ambiental: investigando sobre la práctica (p.78-94).
https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/documentos/investigando-practica_tcm30-169413.pdf
Gutiérrez, J.; Benayas, J.; Pozo, T. (1999). Modelos de calidad y prácticas evaluativas predominantes en los equipamientos de educación ambiental. Tópicos en Educación Ambiental, 1, (1), 59-71.
Gutiérrez, J; Serantes, A. (2019). Equipamientos para la Educación Ambiental: metamorfosis de una utopía centrifugada por la máquina del tiempo. En J. Benayas y C. Martin (Eds.) Hacia una Educación para la Sostenibilidad: 20 años del Libro Blanco de la Educación Ambiental en España, 263-298. Centro Nacional de Educación Ambiental (CENEAM), Organismo Autónomo Parques Nacionales, Ministerio para la Transición Ecológica. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/materiales/hacia-educacion-sostenibilidad.aspx
Louv, R. (2005). Last Child in the Woods. Algonquin Books (division of Workman)
Medir, R.M. (2003). Salir de la escuela: entre la tradición y la educación ambiental para la sostenibilidad. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 36, 26-35.
Medir, R.M.; Heras, R.; Magin, C. (2016). Una propuesta evaluativa para actividades de educación para la sostenibilidad. Educación XX1, 19 (1), 331-355, DOI: 10.5944/educXX1.14226
Mogensen, F.; Mayer, M.; Breiting, S.; Varga, A. (2007). Educació per al desenvolupament sostenible. Tendències, divergències i criteris de qualitat. Graó
NAAEE. (2004 y 2009). Nonformal Environmental Education Programs: Guidelines for Excellence. https://cdn.naaee.org/sites/default/files/gl_nonformal_complete.pdf
REDEEA (2020) Criterios de calidad e indicadores. Herramienta de evaluación de la calidad de los programas evaluativos que surjan al amparo del programa piloto de apoyo al sistema educativo mediante la generación de nuevos escenarios de aprendizaje desde la educación ambiental.
Stokking, K.; van Aert, L.; Meijberg,W.; Kaskens, A., (2003). L’avaluació de l’educació ambiental. Graó.
Suárez, M.; Alba, D. (2019). El papel de las administraciones locales en la educación ambiental. En J. Benayas y C. Martin (Eds.) Hacia una Educación para la Sostenibilidad: 20 años del Libro Blanco de la Educación Ambiental en España, 149-167. Centro Nacional de Educación Ambiental (CENEAM), Organismo Autónomo Parques Nacionales, Ministerio para la Transición Ecológica. https://www.miteco.gob.es/es/ceneam/recursos/materiales/hacia-educacion-sostenibilidad.aspx
Vilarrasa, A. (2003). Salir del aula. Reapropiarse del contexto. Íber. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 36, 13-25.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2022-12-12
Published 2023-07-17
- Abstract 366
- PDF (Español (España)) 280