Difficulties and possibilities to educate in citizenship at University

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.05

Keywords:

Citizen education, Social responsibility, Teacher education, Curriculums, University

Abstract

The current serious environmental and social problems have generated a scenario of true planetary emergency. The university has the special responsibility to provide analysis of this situation and propose effective and meaningful solutions. That task can be developed through the comprehensive training of professionals capable of contributing to society as active, analytical and purposeful citizens. This reflection paper compiles some results of some investigations with which the difficulties and possibilities within the university to educate future professionals in citizenship were analyzed. In all the investigative exercises, the qualitative approach was implemented and its development methodology was descriptive research. The transversal objective was to maintain and respect the realities and perspectives of the contexts and participants of each exercise. Under the idea of ​​citizenship proposed by García Pérez and De Alba Fernández (2011), I present an analysis from a perspective of synthesis and value reflection, in relation to other significant contributions developed in this context. I propose that citizenship training for students should be proposed and exercised by the university in an interdisciplinary and integrative way, so that it is projected, from the curriculum, in a global and pluralistic training context, and manages to articulate skills, spaces and achievements that schools and societies require today.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albalá-Genol, M. A., Maldonado-Rico, A. F., Etchezahar, E. y Ungaretti, J. (2019). Ciudadanía y participación sociopolítica del futuro profesorado en Madrid (España). Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15(2), 219-239. DOI: 10.18004/riics.2019.diciembre.219-239. http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/829

Arroyo Mora, E., Crespo Torres, B., Mancha Castro, C. y Schugurensky, D. (2020). Prácticas innovadoras en educación ciudadana. ¿Qué dicen las revistas académicas españolas? Revista Fuentes, 22(2), 212-223.

Auar, R. (2011). Las Claves de la participación estudiantil en la universidad española. [Conferencia]. Universidad de Girona. Recuperado de https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/3812/155.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Barrow, E. (2017). No Global Citizenship? Re-envisioning Global Citizenship Education in Times of Growing Nationalism. The High School Journal, 100(3), 163-165.

Borghi, B., García-Pérez, F. F. y Moreno-Fernández, O. (Eds.). (2015). Novi Cives. Cittadini dall’infanzia in poi. Pàtron Editore.

Callai, H. C. y De Moraes, M. M. (2016). Pesquisa, educação e cidadania. Percursos teóricos e metodológicos. Editora Unijuí.

Claudino, S. et al. (Orgs.) (2019). Geografia, Educação e Cidadania. ZOE/Centro de Estudos Geográficos, Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa. Recuperado de http://www.nosotrosproponemos.com/wp-content/uploads/2019/06/S_Claudino_et_al_org_2019_Geografia.pdf

Cobo Suero, J. M. (2003). Formación universitaria y educación para la ciudadanía. Revista de Educación, 1, 359-375. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=761230

De Alba Fernández, N., García Pérez, F. F. y Santisteban Fernández, A. (Eds.) (2012). Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales. Díada Editora y Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales. Vols. I y II. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=500467

De Alba Fernández, N. y Porlán Ariza, R. (2017). La metodología de la enseñanza. En R. Porlán (Coord.), Enseñanza universitaria: cómo mejorarla(pp. 37-54). Ediciones Morata.

Estellés, M. y Romero, J. (2018). Tacit assumptions of citizenship education: A case study in Spanish initial teacher education. Education. Citizenship and Social Justice. First PublishedMay 21, 2018. https://doi.org/10.1177/1746197918771336

Evia Alamilla, N. M., Echeverría Echeverría, R., Carrillo Trujillo, C. D. y Quintal López, R. (2017).Ciudadanía en el currículo educativo: Un análisis del Modelo de Responsabilidad Social Universitaria en una universidad pública. CS, 23, 77-104. http://dx.doi.org/10.18046/recs.i23.2377

Fernández Rey, A. A. y Fernández Sera, A. (2010). La formación ciudadana de los docentes en formación inicial: una prioridad de la universalización de la educación superior pedagógica. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(17). https://ideas.repec.org/a/erv/cedced/y2010i1726.html

Flores-González, L. M., y García-González, C. A. (2014). Paradojas de la participación juvenil y desafíos de la educación ciudadana en Chile.Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación,6(13), 31-48. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M6-13.PPJD

Frigerio, G., Poggi, M. y Tiramonti, G. (1992). La institución educativa.Cara y Ceca. Editorial Troquel.

Garcés, V. H. (2020). Alfabetizar en convivencia ciudadana. Una revisión documental de la educación ciudadana para la resolución de la violencia y el conflicto sociocultural. Sophia, 16(1), 4-18. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.874

Garcés, V. H. (2021). Educación ciudadana y convivencia democrática. Entre las políticas educativas, la alfabetización escolar y el aprendizaje en la ciudad. Folios, 53, 19-30. https://doi.org/10.17227/folios.53-12906

García Pérez, F. F. (Dir.) (2006). Educación para la ciudadanía y formación del profesorado: dificultades y posibilidades para educar en la participación ciudadana. Ministerio de Educación y Ciencia. España. https://investigacion.us.es/sisius/sis_proyecto.php?idproy=10638

García Pérez, F. F. (Dir.) (2011). Estrategias de formación del profesorado para educar en la participación ciudadana. Proyecto I+D+i EDU2011-23213. Ministerio de Ciencia e Innovación. España. https://investigacion.us.es/sisius/sis_proyecto.php?idproy=20298

García Pérez, F.F. (2017). Los Principios Didácticos y el Modelo Didáctico Personal. En R. Porlán (Coord.), Enseñanza universitaria. Cómo mejorarla (pp. 93-104). Ediciones Morata.

García Pérez , F.F. (2019). ¿Es posible educar para la participación ciudadana dentro de la estructura escolar? En S. Claudino et al. (Orgs.), Geografia, Educação e Cidadania (pp. 809-821). ZOE / Centro de Estudos Geográficos, Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa.

García Pérez, F.F.(2021). Algunas dificultades del profesorado de Geografía para educar en ciudadanía. Didacticae, 9,39 52.https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/32510

García Pérez ,F.F. y De Alba Fernández, N. (2011). Educar en la participación como eje de una educación ciudadana. Reflexiones y experiencias. Didáctica Geográfica, 9,243-258. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/16

García Pérez, F.F. y Porlán Ariza, R. (16 de febrero de 2000). El Proyecto IRES (Investigación y Renovación Escolar). Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, V(205).http://www.ub.edu/geocrit/b3w-205.htm

García Pérez, F.F., Burgos Sánchez,M. y Guerrero Fernández, A (2020).La construcción de la ciudadanía en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil.Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 39, 47-64.https://doi.org/10.7203/dces.39.17121

García Pérez, F.F., De Alba Fernández, N. y Navarro Medina, E. (2015). La formación inicial del profesorado para enseñar ciudadanía. Experiencias en los niveles de grado y de máster. En B. Borghi, F. F. García Pérez y O. Moreno Fernández (Eds.), Novi Cives. Cittadini dall’infanzia in poi(pp. 137-148). Pàtron Editore.

Gasca-Pliego, E. y Olvera-Garcia, J. C. (2011). Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 18(56), 37-58. https://www.redalyc.org/pdf/105/10516855002.pdf

Gomes Dias, A., Gómez Rodríguez, A. E., Santisteban Fernández, A. y Pagès Blanch, J. (2020). Global Citizenship Education and Teacher Education in Spain and Portugal. En D. Schugurensky y Ch. Wolhuter (Eds.), Global Citizenship Education in Teacher Education. Theoretical and Practical Issues(pp. 201-214). Routledge.

González Puentes, F. (2013). Dificultades para educar en la participación ciudadana: visión desde el profesorado. En Memorias XIX Congreso Institucional de Investigaciones (No. 3, pp. 215-221). Editorial Universidad El Bosque.

González Puentes, F. (Dir.) (2015). Educación para la ciudadanía: dificultades y posibilidades de los currículos y los docentes de la Universidad El Bosque para educar en la participación ciudadana. Proyecto de investigación, Código: PCI-2014-60. Vicerrectoría de investigaciones. Universidad El Bosque. Bogotá.

González Puentes, F., Rodriguez, A.,Cortés, E., Becerra, A. y Santafé, C. (2016). Educación para la Ciudadanía: Dificultades y posibilidades de los currículos y los docentes para educar en la participación ciudadana. En Memorias XXVI Congreso Institucional de Investigaciones(No. 7, p. 65). Editorial Universidad El Bosque.

González Rivero, B. M. (2019). Retos de la formación ciudadana para la educación superior. Universidad y Sociedad, 11(4), 341-349. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000400341

Goren, H. y Yemini, M. (2017). Global citizenship education redefined: A systematic review of empirical studies on global citizenship education. International Journal of Educational Research, 82, 170-183.

Hart, R. (2001). La participación de los niños en el desarrollo sostenible. Ediciones PAU.

Henderson, D. X. y Wright, M. (2015). Getting students to “go out and make a change”: Promoting dimensions of global citizenship and social justice in an undergraduate course. Journal of Contemporary Issues in Higher Education, 1, 14-29.

Holguín Villa, L. Y., Penilla González, J. A., Chaverra Rodríguez, L. M. y Arango Zuleta, E. P.(2019). Importancia de la formación ciudadana en el currículo universitario. Revista de Investigaciones UCM, 19(33), 79-90. http://www.revistas.ucm.edu.co/ojs/index.php/revista/article/view/126

Hortas, Mª. J., Dias, A. y De Alba Fernández, N. (2019). Enseñar y aprender didáctica de las ciencias sociales: la formación del profesorado desde una perspectiva sociocrítica. Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales, Politécnico de Lisboa y Escola Superior de Educação de Lisboa. Recuperado de http://didactica-ciencias-sociales.org/wp-content/uploads/2019/10/XXX-publicacion-simposio-lisboa-final_compressed-min.pdf

Kerr, D. (2000, September). The making of citizenship in the National Curriculum (England): Issues and challenges. Paper presented at theEuropean Conference on Educational Research(Vol. 20, p. 23).

López López, P. (2008). Educación para la ciudadanía: también en la Universidad. El Viejo Topo, 246/247, 95-101. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/9783/

Lozano Estivalis, M., Traver Martí, J. A. y Segarra Arnau, T. (2018). Responsabilidad Educativa para un Compromiso Ciudadano Crítico. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(97), 6 de agosto 2018. https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/3688/2107

Magendzo, A. (2004).Formación ciudadana. Cooperativa Editorial Magisterio.

Manzano-Arrondo, V. (2011). La universidad comprometida. Hipatia.

Martínez Martín, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 85–102. https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a05.pdf

Martínez-Usarralde, M. J., Lloret-Catalá, C. yMas-Gil, S. (2017). Responsabilidad Social Universitaria (RSU): Principios para una universidad sostenible, cooperativa y democrática desde el diagnóstico participativo de su alumnado. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(75). https://doi.org/10.14507/epaa.25.2769

Molina, S., Miralles, P. y Ortuño, J. (2013). Concepciones de los futuros maestros de Educación Primaria sobre formación cívica y ciudadana. Educatio Siglo XXI,31(1), 105-126. https://revistas.um.es/educatio/article/view/175361/148441

Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós.

Moscoso Merchán, F. y Hernández Díaz, A. (2015). La formación pedagógica del docente universitario: un reto del mundo contemporáneo. Revista Cubana de Educación Superior, 34(3), 140-154. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0257-43142015000300011

Muñoz Zamora, G. (2011). La democracia y la participación en la escuela: ¿Cuánto se ha avanzado desde las normativas para promover la participación escolar? REXE. Revista de estudios y experiencias en educación, 10(19), 107-129. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243120126006

Nigris, E. (Dir.) (2015). Pedagogia della cittadinanza e formazione degli insegnanti: un'alleanza tra scuola e territorio(Citizenship pedagogy and teacher education: an alliance between school, territory, community). STEP (School, Territory, Environment, Pedagogy). de Investigación Erasmus Plus, 2015-1-IT02-KA201-015190. Agenzia Nazionale INDIRE. Italiahttps://www.formazione.unimib.it/it/ricerca/progetti-ricerca/progetti-erasmus

Padilla, L. A., Padilla, J. E. ySilva, W. H. (2012). La formación ciudadana en los estudiantes. Revista de Investigaciones UNAD, 11(1), 49-71. https://doi.org/10.22490/25391887.772

Pagès Blanch, J. y Santisteban Fernández, A. (Coords.) (2011). Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències Socials. Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona. Col. Documents, 9.

Pineda-Alfonso, J. A. (2015). Educar para la ciudadanía trabajando con temas controvertidos en Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 353-367. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.208441

Pineda-Alfonso, J. A., De Alba-Fernández, N. y Navarro-Medina, E. (eds.) (2018). Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity. IGI Global.

Ramalho, B. L. yBeltrán, J. (2012). Universidad y sociedad: la pertinencia de educación superior para una ciudadanía plena. Revista Lusófona de Educação, 21, 33–52. https://www.redalyc.org/pdf/349/34924585003.pdf

Rivera de Parada, A. (2013). Cultura politica democrática desde la educación superior. Conocimiento y promoción según docentes universitarios. Ciencia, Cultura y Sociedad, 1(2), 1-13. Recuperado de http://www.redicces.org.sv/jspui/handle/10972/2487

Salazar, L. (2003). La construcción de ciudadanía en educación superior. Docencia Universitaria, 4(2), 31-45. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_docu/article/view/4569

Santisteban Fernández, A. (2012). La investigación sobre el desarrollo de la competencia social y ciudadana para una participación crítica. En N. De Alba Fernández, F. F. García Pérez y A. Santisteban Fernández (Eds.), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales(vol. I, pp. 277-286). Díada Editora.

Salinas Valdés, J., Oller Freixa, M. y Muñoz Labraña, C. (2016). Representaciones sociales de la participación ciudadana en docentes de ciencias sociales: perspectivas para la nueva asignatura de formación ciudadana en Chile. Foro Educacional, 27, 141-161. http://ediciones.ucsh.cl/index.php/ForoEducacional/article/view/801/747

Soler, P., Pallisera, M., Planas, A., Fullana, J. yVilà, M. (2012). La participación de los estudiantes en la universidad: dificultades percibidas y propuestas de mejora. Revista de Educación, 358, 542–562. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re358/re358_25.pdf

UNESCO (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. UNESCO. Recuperado de https://deportes.utem.cl/wp-content/uploads/2016/11/02-Declaraci%C3%B3n-Mundial-sobre-la-Educaci%C3%B3n-Superior-UNESCO.pdf

UNESCO (8 de julio de 2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior –2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. [Comunicado]. UNESCO. Recuperado de https://pep.unc.edu.ar/wp-content/uploads/sites/46/2017/04/Declaracion_conferencia_Mundial_de_Educacion_Superior_2009.pdf

UNESCO (2016). Educación para la ciudadanía mundial. Preparar a los educandos para los retos del siglo XXI.Recuperado de http://www.fundacioncives.org/rec/recursos/educacion-para-la-ciudadania-mundial-preparar-a-los-educandos-para-los-retos-del-siglo-xxi.html

Vallaeys, F., y Carrizo, L. (2006). Hacia la construcción de indicadores de responsabilidad social universitaria. [Documento]. Recuperado de http://www.centroetica.uct.cl/documentos/archivos/PDF/H1%2002.pdf

Velásquez, F. (2003). La participación ciudadana en Bogotá: Mirando el presente, pensando el futuro. Alcaldía Mayor de Bogotá.

Published

2021-07-29

How to Cite

González Puentes, J. F. (2021). Difficulties and possibilities to educate in citizenship at University. Investigaci´ón En La Escuela, (104), 53–64. https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.05

Issue

Section

Miscelaneous
Received 2021-06-01
Accepted 2021-07-13
Published 2021-07-29
Views
  • Abstract 1013
  • PDF (Español (España)) 517