Difficulties and possibilities to educate in citizenship at University
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2021.i104.05Keywords:
Citizen education, Social responsibility, Teacher education, Curriculums, UniversityAbstract
The current serious environmental and social problems have generated a scenario of true planetary emergency. The university has the special responsibility to provide analysis of this situation and propose effective and meaningful solutions. That task can be developed through the comprehensive training of professionals capable of contributing to society as active, analytical and purposeful citizens. This reflection paper compiles some results of some investigations with which the difficulties and possibilities within the university to educate future professionals in citizenship were analyzed. In all the investigative exercises, the qualitative approach was implemented and its development methodology was descriptive research. The transversal objective was to maintain and respect the realities and perspectives of the contexts and participants of each exercise. Under the idea of citizenship proposed by García Pérez and De Alba Fernández (2011), I present an analysis from a perspective of synthesis and value reflection, in relation to other significant contributions developed in this context. I propose that citizenship training for students should be proposed and exercised by the university in an interdisciplinary and integrative way, so that it is projected, from the curriculum, in a global and pluralistic training context, and manages to articulate skills, spaces and achievements that schools and societies require today.
Downloads
References
Albalá-Genol, M. A., Maldonado-Rico, A. F., Etchezahar, E. y Ungaretti, J. (2019). Ciudadanía y participación sociopolítica del futuro profesorado en Madrid (España). Revista Internacional de Investigación en Ciencias Sociales, 15(2), 219-239. DOI: 10.18004/riics.2019.diciembre.219-239. http://revistacientifica.uaa.edu.py/index.php/riics/article/view/829
Arroyo Mora, E., Crespo Torres, B., Mancha Castro, C. y Schugurensky, D. (2020). Prácticas innovadoras en educación ciudadana. ¿Qué dicen las revistas académicas españolas? Revista Fuentes, 22(2), 212-223.
Auar, R. (2011). Las Claves de la participación estudiantil en la universidad española. [Conferencia]. Universidad de Girona. Recuperado de https://dugi-doc.udg.edu/bitstream/handle/10256/3812/155.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Barrow, E. (2017). No Global Citizenship? Re-envisioning Global Citizenship Education in Times of Growing Nationalism. The High School Journal, 100(3), 163-165.
Borghi, B., García-Pérez, F. F. y Moreno-Fernández, O. (Eds.). (2015). Novi Cives. Cittadini dall’infanzia in poi. Pàtron Editore.
Callai, H. C. y De Moraes, M. M. (2016). Pesquisa, educação e cidadania. Percursos teóricos e metodológicos. Editora Unijuí.
Claudino, S. et al. (Orgs.) (2019). Geografia, Educação e Cidadania. ZOE/Centro de Estudos Geográficos, Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa. Recuperado de http://www.nosotrosproponemos.com/wp-content/uploads/2019/06/S_Claudino_et_al_org_2019_Geografia.pdf
Cobo Suero, J. M. (2003). Formación universitaria y educación para la ciudadanía. Revista de Educación, 1, 359-375. Recuperado de https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=761230
De Alba Fernández, N., García Pérez, F. F. y Santisteban Fernández, A. (Eds.) (2012). Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales. Díada Editora y Asociación Universitaria de Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales. Vols. I y II. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/servlet/libro?codigo=500467
De Alba Fernández, N. y Porlán Ariza, R. (2017). La metodología de la enseñanza. En R. Porlán (Coord.), Enseñanza universitaria: cómo mejorarla(pp. 37-54). Ediciones Morata.
Estellés, M. y Romero, J. (2018). Tacit assumptions of citizenship education: A case study in Spanish initial teacher education. Education. Citizenship and Social Justice. First PublishedMay 21, 2018. https://doi.org/10.1177/1746197918771336
Evia Alamilla, N. M., Echeverría Echeverría, R., Carrillo Trujillo, C. D. y Quintal López, R. (2017).Ciudadanía en el currículo educativo: Un análisis del Modelo de Responsabilidad Social Universitaria en una universidad pública. CS, 23, 77-104. http://dx.doi.org/10.18046/recs.i23.2377
Fernández Rey, A. A. y Fernández Sera, A. (2010). La formación ciudadana de los docentes en formación inicial: una prioridad de la universalización de la educación superior pedagógica. Cuadernos de Educación y Desarrollo, 2(17). https://ideas.repec.org/a/erv/cedced/y2010i1726.html
Flores-González, L. M., y García-González, C. A. (2014). Paradojas de la participación juvenil y desafíos de la educación ciudadana en Chile.Magis, Revista Internacional de Investigación en Educación,6(13), 31-48. https://doi.org/10.11144/Javeriana.M6-13.PPJD
Frigerio, G., Poggi, M. y Tiramonti, G. (1992). La institución educativa.Cara y Ceca. Editorial Troquel.
Garcés, V. H. (2020). Alfabetizar en convivencia ciudadana. Una revisión documental de la educación ciudadana para la resolución de la violencia y el conflicto sociocultural. Sophia, 16(1), 4-18. https://doi.org/10.18634/sophiaj.16v.1i.874
Garcés, V. H. (2021). Educación ciudadana y convivencia democrática. Entre las políticas educativas, la alfabetización escolar y el aprendizaje en la ciudad. Folios, 53, 19-30. https://doi.org/10.17227/folios.53-12906
García Pérez, F. F. (Dir.) (2006). Educación para la ciudadanía y formación del profesorado: dificultades y posibilidades para educar en la participación ciudadana. Ministerio de Educación y Ciencia. España. https://investigacion.us.es/sisius/sis_proyecto.php?idproy=10638
García Pérez, F. F. (Dir.) (2011). Estrategias de formación del profesorado para educar en la participación ciudadana. Proyecto I+D+i EDU2011-23213. Ministerio de Ciencia e Innovación. España. https://investigacion.us.es/sisius/sis_proyecto.php?idproy=20298
García Pérez, F.F. (2017). Los Principios Didácticos y el Modelo Didáctico Personal. En R. Porlán (Coord.), Enseñanza universitaria. Cómo mejorarla (pp. 93-104). Ediciones Morata.
García Pérez , F.F. (2019). ¿Es posible educar para la participación ciudadana dentro de la estructura escolar? En S. Claudino et al. (Orgs.), Geografia, Educação e Cidadania (pp. 809-821). ZOE / Centro de Estudos Geográficos, Instituto de Geografia e Ordenamento do Território da Universidade de Lisboa.
García Pérez, F.F.(2021). Algunas dificultades del profesorado de Geografía para educar en ciudadanía. Didacticae, 9,39 52.https://revistes.ub.edu/index.php/didacticae/article/view/32510
García Pérez ,F.F. y De Alba Fernández, N. (2011). Educar en la participación como eje de una educación ciudadana. Reflexiones y experiencias. Didáctica Geográfica, 9,243-258. https://didacticageografica.age-geografia.es/index.php/didacticageografica/article/view/16
García Pérez, F.F. y Porlán Ariza, R. (16 de febrero de 2000). El Proyecto IRES (Investigación y Renovación Escolar). Biblio 3W. Revista Bibliográfica de Geografía y Ciencias Sociales, V(205).http://www.ub.edu/geocrit/b3w-205.htm
García Pérez, F.F., Burgos Sánchez,M. y Guerrero Fernández, A (2020).La construcción de la ciudadanía en la formación inicial del profesorado de Educación Infantil.Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 39, 47-64.https://doi.org/10.7203/dces.39.17121
García Pérez, F.F., De Alba Fernández, N. y Navarro Medina, E. (2015). La formación inicial del profesorado para enseñar ciudadanía. Experiencias en los niveles de grado y de máster. En B. Borghi, F. F. García Pérez y O. Moreno Fernández (Eds.), Novi Cives. Cittadini dall’infanzia in poi(pp. 137-148). Pàtron Editore.
Gasca-Pliego, E. y Olvera-Garcia, J. C. (2011). Construir ciudadanía desde las universidades, responsabilidad social universitaria y desafíos ante el siglo XXI. Convergencia. Revista de Ciencias Sociales, 18(56), 37-58. https://www.redalyc.org/pdf/105/10516855002.pdf
Gomes Dias, A., Gómez Rodríguez, A. E., Santisteban Fernández, A. y Pagès Blanch, J. (2020). Global Citizenship Education and Teacher Education in Spain and Portugal. En D. Schugurensky y Ch. Wolhuter (Eds.), Global Citizenship Education in Teacher Education. Theoretical and Practical Issues(pp. 201-214). Routledge.
González Puentes, F. (2013). Dificultades para educar en la participación ciudadana: visión desde el profesorado. En Memorias XIX Congreso Institucional de Investigaciones (No. 3, pp. 215-221). Editorial Universidad El Bosque.
González Puentes, F. (Dir.) (2015). Educación para la ciudadanía: dificultades y posibilidades de los currículos y los docentes de la Universidad El Bosque para educar en la participación ciudadana. Proyecto de investigación, Código: PCI-2014-60. Vicerrectoría de investigaciones. Universidad El Bosque. Bogotá.
González Puentes, F., Rodriguez, A.,Cortés, E., Becerra, A. y Santafé, C. (2016). Educación para la Ciudadanía: Dificultades y posibilidades de los currículos y los docentes para educar en la participación ciudadana. En Memorias XXVI Congreso Institucional de Investigaciones(No. 7, p. 65). Editorial Universidad El Bosque.
González Rivero, B. M. (2019). Retos de la formación ciudadana para la educación superior. Universidad y Sociedad, 11(4), 341-349. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2218-36202019000400341
Goren, H. y Yemini, M. (2017). Global citizenship education redefined: A systematic review of empirical studies on global citizenship education. International Journal of Educational Research, 82, 170-183.
Hart, R. (2001). La participación de los niños en el desarrollo sostenible. Ediciones PAU.
Henderson, D. X. y Wright, M. (2015). Getting students to “go out and make a change”: Promoting dimensions of global citizenship and social justice in an undergraduate course. Journal of Contemporary Issues in Higher Education, 1, 14-29.
Holguín Villa, L. Y., Penilla González, J. A., Chaverra Rodríguez, L. M. y Arango Zuleta, E. P.(2019). Importancia de la formación ciudadana en el currículo universitario. Revista de Investigaciones UCM, 19(33), 79-90. http://www.revistas.ucm.edu.co/ojs/index.php/revista/article/view/126
Hortas, Mª. J., Dias, A. y De Alba Fernández, N. (2019). Enseñar y aprender didáctica de las ciencias sociales: la formación del profesorado desde una perspectiva sociocrítica. Asociación Universitaria del Profesorado de Didáctica de las Ciencias Sociales, Politécnico de Lisboa y Escola Superior de Educação de Lisboa. Recuperado de http://didactica-ciencias-sociales.org/wp-content/uploads/2019/10/XXX-publicacion-simposio-lisboa-final_compressed-min.pdf
Kerr, D. (2000, September). The making of citizenship in the National Curriculum (England): Issues and challenges. Paper presented at theEuropean Conference on Educational Research(Vol. 20, p. 23).
López López, P. (2008). Educación para la ciudadanía: también en la Universidad. El Viejo Topo, 246/247, 95-101. Recuperado de https://eprints.ucm.es/id/eprint/9783/
Lozano Estivalis, M., Traver Martí, J. A. y Segarra Arnau, T. (2018). Responsabilidad Educativa para un Compromiso Ciudadano Crítico. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 26(97), 6 de agosto 2018. https://epaa.asu.edu/ojs/article/view/3688/2107
Magendzo, A. (2004).Formación ciudadana. Cooperativa Editorial Magisterio.
Manzano-Arrondo, V. (2011). La universidad comprometida. Hipatia.
Martínez Martín, M. (2006). Formación para la ciudadanía y educación superior. Revista Iberoamericana de Educación, 42, 85–102. https://rieoei.org/historico/documentos/rie42a05.pdf
Martínez-Usarralde, M. J., Lloret-Catalá, C. yMas-Gil, S. (2017). Responsabilidad Social Universitaria (RSU): Principios para una universidad sostenible, cooperativa y democrática desde el diagnóstico participativo de su alumnado. Archivos Analíticos de Políticas Educativas, 25(75). https://doi.org/10.14507/epaa.25.2769
Molina, S., Miralles, P. y Ortuño, J. (2013). Concepciones de los futuros maestros de Educación Primaria sobre formación cívica y ciudadana. Educatio Siglo XXI,31(1), 105-126. https://revistas.um.es/educatio/article/view/175361/148441
Morin, E. (2001). Los siete saberes necesarios para la educación del futuro. Paidós.
Moscoso Merchán, F. y Hernández Díaz, A. (2015). La formación pedagógica del docente universitario: un reto del mundo contemporáneo. Revista Cubana de Educación Superior, 34(3), 140-154. http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttextypid=S0257-43142015000300011
Muñoz Zamora, G. (2011). La democracia y la participación en la escuela: ¿Cuánto se ha avanzado desde las normativas para promover la participación escolar? REXE. Revista de estudios y experiencias en educación, 10(19), 107-129. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=243120126006
Nigris, E. (Dir.) (2015). Pedagogia della cittadinanza e formazione degli insegnanti: un'alleanza tra scuola e territorio(Citizenship pedagogy and teacher education: an alliance between school, territory, community). STEP (School, Territory, Environment, Pedagogy). de Investigación Erasmus Plus, 2015-1-IT02-KA201-015190. Agenzia Nazionale INDIRE. Italiahttps://www.formazione.unimib.it/it/ricerca/progetti-ricerca/progetti-erasmus
Padilla, L. A., Padilla, J. E. ySilva, W. H. (2012). La formación ciudadana en los estudiantes. Revista de Investigaciones UNAD, 11(1), 49-71. https://doi.org/10.22490/25391887.772
Pagès Blanch, J. y Santisteban Fernández, A. (Coords.) (2011). Les qüestions socialment vives i l’ensenyament de les ciències Socials. Servei de Publicacions de la Universitat Autònoma de Barcelona. Col. Documents, 9.
Pineda-Alfonso, J. A. (2015). Educar para la ciudadanía trabajando con temas controvertidos en Educación Secundaria Obligatoria. Revista de Investigación Educativa, 33(2), 353-367. https://doi.org/10.6018/rie.33.2.208441
Pineda-Alfonso, J. A., De Alba-Fernández, N. y Navarro-Medina, E. (eds.) (2018). Handbook of Research on Education for Participative Citizenship and Global Prosperity. IGI Global.
Ramalho, B. L. yBeltrán, J. (2012). Universidad y sociedad: la pertinencia de educación superior para una ciudadanía plena. Revista Lusófona de Educação, 21, 33–52. https://www.redalyc.org/pdf/349/34924585003.pdf
Rivera de Parada, A. (2013). Cultura politica democrática desde la educación superior. Conocimiento y promoción según docentes universitarios. Ciencia, Cultura y Sociedad, 1(2), 1-13. Recuperado de http://www.redicces.org.sv/jspui/handle/10972/2487
Salazar, L. (2003). La construcción de ciudadanía en educación superior. Docencia Universitaria, 4(2), 31-45. http://saber.ucv.ve/ojs/index.php/rev_docu/article/view/4569
Santisteban Fernández, A. (2012). La investigación sobre el desarrollo de la competencia social y ciudadana para una participación crítica. En N. De Alba Fernández, F. F. García Pérez y A. Santisteban Fernández (Eds.), Educar para la participación ciudadana en la enseñanza de las ciencias sociales(vol. I, pp. 277-286). Díada Editora.
Salinas Valdés, J., Oller Freixa, M. y Muñoz Labraña, C. (2016). Representaciones sociales de la participación ciudadana en docentes de ciencias sociales: perspectivas para la nueva asignatura de formación ciudadana en Chile. Foro Educacional, 27, 141-161. http://ediciones.ucsh.cl/index.php/ForoEducacional/article/view/801/747
Soler, P., Pallisera, M., Planas, A., Fullana, J. yVilà, M. (2012). La participación de los estudiantes en la universidad: dificultades percibidas y propuestas de mejora. Revista de Educación, 358, 542–562. http://www.revistaeducacion.educacion.es/re358/re358_25.pdf
UNESCO (1998). Declaración mundial sobre la educación superior en el siglo XXI: visión y acción. UNESCO. Recuperado de https://deportes.utem.cl/wp-content/uploads/2016/11/02-Declaraci%C3%B3n-Mundial-sobre-la-Educaci%C3%B3n-Superior-UNESCO.pdf
UNESCO (8 de julio de 2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior –2009: La nueva dinámica de la educación superior y la investigación para el cambio social y el desarrollo. [Comunicado]. UNESCO. Recuperado de https://pep.unc.edu.ar/wp-content/uploads/sites/46/2017/04/Declaracion_conferencia_Mundial_de_Educacion_Superior_2009.pdf
UNESCO (2016). Educación para la ciudadanía mundial. Preparar a los educandos para los retos del siglo XXI.Recuperado de http://www.fundacioncives.org/rec/recursos/educacion-para-la-ciudadania-mundial-preparar-a-los-educandos-para-los-retos-del-siglo-xxi.html
Vallaeys, F., y Carrizo, L. (2006). Hacia la construcción de indicadores de responsabilidad social universitaria. [Documento]. Recuperado de http://www.centroetica.uct.cl/documentos/archivos/PDF/H1%2002.pdf
Velásquez, F. (2003). La participación ciudadana en Bogotá: Mirando el presente, pensando el futuro. Alcaldía Mayor de Bogotá.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2021-07-13
Published 2021-07-29
- Abstract 1013
- PDF (Español (España)) 517