Emotions in community writing tasks in Secondary Education
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.07Keywords:
Emotion, Group learning, Upper secondary, School activities, Writing, ClassAbstract
Emotional dynamics in learning and communities are recurring themes in the current available literature. However, the studies that, from a design methodology, seek to promote positive emotions in students are even more limited. Hence the purpose of this writing, which is to understand the emotions experienced by a group of sixth-year students of Secondary Education in front of community writing tasks that were designed to encourage the display of positive emotions, recognizing that these are dynamic and fluctuate in different moments. To achieve the main goal, the writing is structured as follows. First, theoretical contextualizations about emotions and communities of writers are provided. Then, the Material and Methods section collects the main characteristics of the design methodology, as well as specifications regarding the study participants, the data collection strategies used and the procedures developed. The research results highlight the emotions experienced in front of free writing, group writing and writing with ICT. As a discussion, an emphasis is put on the positive emotions experienced by students regarding group and self-regulated writing. The limitations found and the potential lines of future research are also highlighted.Downloads
References
Anderson, T. y Shattuck, J. (2012). Design-based research: A decade of progress in education research? Educational Researcher, 41(1), 16–25. DOI: 10.3102/0013189X11428813
Bisquerra, R. (2016a) 10 ideas clave. Educación emocional. GRAÓ.
Bisquerra, R. (2016b). Universo de emociones: la elaboración de un material didáctico. En J. L. Soler, L. Aparici, O. Díaz, E. Escolano y A. Rodríguez (Coords.), Inteligencia emocional y Bienestar II. Reflexiones, experiencias profesionales e investigaciones (pp. 20–31). Ediciones Universidad San Jorge. https://bit.ly/3iLkTMo
Bisquerra, R. (2018). Educación emocional para el desarrollo integral en secundaria. Aula de secundaria, 28, 10-15. https://bit.ly/2FJRwLO
Cassany, D. (2012). En_línea: leer y escribir en la red. Anagrama.
Chóliz, M. (2005). Psicología de la emoción: El proceso emocional. https://bit.ly/3iz8dYV
Dávila Acedo, M. A., Borrachero Cortés, A. B., Brígido Mero, M. y Costillo Borrego, E. (2014). Las emociones y sus causas en el aprendizaje de la física y la química. Revista INFAD de Psicología. International Journal of Developmental and Educational Psychology, 4(1), 287-294. DOI: 10.17060/ijodaep.2014.n1.v4.614
Dávila Acedo, M. A., Cañada Cañada, F. Sánchez Martín, J. y Mellado Jiménez, V. (2016). Las emociones en el aprendizaje de física y química en educación secundaria. Causas relacionadas con el estudiante. Educación química, 27(3), 217-225. DOI: 10.1016/j.eq.2016.04.001
Díez-Palomar, J. y Flecha-García, R. (2010). Comunidades de Aprendizaje: un proyecto de transformación social y educativa. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 24(1), 19-30. https://bit.ly/32xQtI5
Esteve-Mon, F., Cela-Ranilla, J. M. y de Benito-Crosetti, B. (2019). DBR: una estrategia metodológica para investigar en tecnología educativa. En M. G. Cervera, V. E. González y J. L. L. Cantabrana (Eds.), ¿Cómo abordar la educación del futuro?: Conceptualización, desarrollo y evaluación desde la competencia digital docente (1ª edición, pp. 65-76). Octaedro.
Fernández-Berrocal, P., Cabello, R. y Gutiérrez-Cobo, M. J. (2017). Avances en la investigación sobre competencias emocionales en educación. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 88, 15-26. https://bit.ly/2FEA8s8
Gardner, H (2016). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de cultura económica.
Gobierno de Córdoba. Ministerio de Educación. Secretaría de Educación. Subsecretaría de Promoción de Igualdad y Calidad Educativa. (2018). Tomo 4. Oportunidades curriculares para el aprendizaje emocional y social en Educación Secundaria. https://bit.ly/3hthVec
Goetz, T., Pekrun, R., Hall, N. y Haag, L. (2006). Academic emotions from a social-cognitive perspective: Antecedents and domain specificity of students’ affect in the context of Latin instruction. British Journal of Educational Psychology, 76(2), 289-308. DOI: 10.1348/000709905X42860
González, A., Paoloni, V.,y Rinaudo, M. C. (2013). Boredom and enjoyment in the Spanish language classroom in secondary education: Motivational predictors and effects on performance. Anales De Psicología / Annals of Psychology, 29(2), 426-434. DOI:10.6018/analesps.29.2.136401
Gutiérrez, K. D. y Penuel, W. R. (2014). Relevance to practice as criterion for rigor. Educational Researcher, 43(1), 19-23. DOI: 10.3102/0013189X13520289
Hand, B. y Prain, V. (2012). Writing as a learning tool in science: lessons learnt and future agendas. En B. J. Fraser, K. Tobin y C. J. McRobbie (Eds.), Second international handbook of science education (pp. 1375-1384). Springer Netherlands. DOI: 10.1007/978-1-4020-9041-7_88
Järvenoja, H. y Järvelä, S. (2009). Emotion control in collaborative learning situations: Do students regulate emotions evoked by social challenges. British Journal of Educational Psychology, 79(3), 463-481. DOI: 10.1348/000709909X402811
Maggio, M., Lion, C. y Perosi, M. (2014). Las prácticas de la enseñanza recreadas en los escenarios de alta disposición tecnológica. Polifonías Revista de Educación, 3(5), 101-127. https://bit.ly/32xL5EM
Martín, R. B. (2019). Perspectiva teórica sobre el estudio de las comunidades de aprendizaje en R. B. Martín, M. C. Rinaudo y P. V. Paoloni (Comps.), Comunidades. Estudios y experiencias sobre contextos y comunidades de aprendizaje (pp. 75-131). Eduvim.
Martín, R. B., Vaja, A. B. y Paoloni, P. V. (2015). Emociones y participación en contextos no formales. Los casos de un taller de tejido y un curso de socorristas. Profesorado: Revista de Currículum y Formación de Profesorado, 19(2), 185-202. https://bit.ly/32vqDV8
Martinenco, R. M., Vaja, A. B. y Martín, R. B. (2020). Emociones académicas en una secuencia didáctica de Lengua y Literatura en Educación Secundaria. Quaderns de Psicología, 22(1), e1495. DOI: 10.5565/rev/qpsicologia.1495
Maxwell, J. (2019). Diseño de investigación cualitativa. Gedisa.
Mellado, V. Borrachero, A. B., Brígido, M., Melo, L., Dávila, M. A., Cañada, F., Conde, M. C., Costillo, E., Cubero, J., Esteban, R., Martínez, G., Ruiz, C. Sánchez, J. Garritz, A., Mellado, L., Vázquez-Bernal, Jiménez, R. y Bermejo, L. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las Ciencias, 32(3), 11-36. DOI: 10.5565/rev/ensciencias.1478
Ochoa de Alda, J. A. G., Marcos-Merino, J. M., Méndez-Gómez, F. J., Mellado-Jiménez, V. y Esteban-Gallego, M. R. (2019). Emociones académicas y aprendizaje de biología, una asociación duradera. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 37(2), 43-61. DOI: 10.5565/rev/ensciencias.2598
Paoloni, P. (2019). Competencias socioemocionales antes, ahora… ¿y mañana? En P. V. Paoloni, M. C. Rinaudo y R. B. Martín (Comps.), Yo, tú… Ellos y nosotros. Competencias socioemocionales en la construcción de identidades profesionales (1° edición, pp. 103-134). Brujas.
Pekrun, R. (2006). The control-value theory of achievement emotions: Assumptions, corollaries, and implications for educational research and practice. Educational Psychology Review, 18(4), 315-341. DOI: 10.1007/s10648-006-9029-9
Pekrun, R. (2014). Emotions and learning. Educational practices series, 24, 2-31. https://bit.ly/2H3Bhds
Pérez-Abril, M. (2004). Leer, escribir, participar: un reto para la escuela, una condición de la política. Lenguaje, 32, 71-88. DOI: 10.25100/lenguaje.v32i0.4813
Putwain, D. W., Schmitz, E. A., Wood, P. y Pekrun, R. (2020). The role of achievement emotions in primary school mathematics: Control–value antecedents and achievement outcomes. British Journal of Educational Psychology. DOI: 10.1111/bjep.12367
Reeve, J. (2010). Motivación y emoción (5° edición). McGraw Hill. https://bit.ly/32B3aC0
Reinmann, G. y Fiedler, S. H. D. (2017). Design-based research on the way to mainstream research? Comments on the plea for phronesis by Bardone and Bauters. EDeR - Educational Design Research, 1(1), 1-5. DOI: 10.15460/eder.1.1.1050
Rinaudo, M. C. y Donolo, D. (2010). Estudios de diseño. Una perspectiva promisoria en la investigación educativa. RED - Revista de Educación a Distancia, 22. https://bit.ly/32xR6RX
Rodrígues de Mello, R. (2011). Comunidades de aprendizaje: democratización de los centros educativos. Tendencias pedagógicas, 17(7), 3-18. https://bit.ly/2H3BmxM
Vázquez-Bernal, B., de las Heras Pérez, M. Á. y Jiménez-Pérez, R. (2020). Identidad patrimonial, emociones y enseñanza de las Ciencias Experimentales. Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales, 38, 153-170. DOI: 10.7203/dces.38.15688
Weissberg, R. P., Durlak, J. A., Domitrovich, C. E. y Gullotta, T. P. (2015). Social and emotional learning: Past, present, and future. En J. A. Durlak, C. E. Domitrovich, R. P. Weissberg,y T. P. Gullotta (Eds.), Handbook of social and emotional learning: Research and practice (pp. 3-19). The Guilford Press. https://bit.ly/3hAp0K7
Wenger, E. (2010). Communities of practice and social learning systems: the career of a concept. En C. Blackmore (Ed.), Social Learning System and communities of practice (pp. 179-198). Springer London. DOI: 10.1007/978-1-84996-133-2_11
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2020-12-09
Published 2020-12-24
- Abstract 567
- PDF (Español (España)) 487