Emotions in community writing tasks in Secondary Education

Authors

  • Rebeca Mariel Martinenco Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas (Universidad Nacional de Villa María) - CONICET https://orcid.org/0000-0002-2781-3381
  • Rocío Belén Martín CIT Villa María CONICET - Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba https://orcid.org/0000-0003-3172-0070
  • Leticia García Romano CONICET - Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba https://orcid.org/0000-0003-3552-0287

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.07

Keywords:

Emotion, Group learning, Upper secondary, School activities, Writing, Class

Abstract

Emotional dynamics in learning and communities are recurring themes in the current available literature. However, the studies that, from a design methodology, seek to promote positive emotions in students are even more limited. Hence the purpose of this writing, which is to understand the emotions experienced by a group of sixth-year students of Secondary Education in front of community writing tasks that were designed to encourage the display of positive emotions, recognizing that these are dynamic and fluctuate in different moments. To achieve the main goal, the writing is structured as follows. First, theoretical contextualizations about emotions and communities of writers are provided. Then, the Material and Methods section collects the main characteristics of the design methodology, as well as specifications regarding the study participants, the data collection strategies used and the procedures developed. The research results highlight the emotions experienced in front of free writing, group writing and writing with ICT. As a discussion, an emphasis is put on the positive emotions experienced by students regarding group and self-regulated writing. The limitations found and the potential lines of future research are also highlighted.

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Author Biographies

Rebeca Mariel Martinenco, Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas (Universidad Nacional de Villa María) - CONICET

Licenciada en Psicopedagogía. Becaria Doctoral del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Instituto Académico Pedagógico de Ciencias Humanas de la Universidad Nacional de Villa María. Doctoranda del Doctorado en Ciencias de la Educación de la Universidad Nacional de Cuyo.

Rocío Belén Martín, CIT Villa María CONICET - Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba

Doctora en Psicología por la Universidad Nacional de San Luis y Licenciada en Psicopedagogía por la Universidad Nacional de Río Cuarto. Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET) en el Centro de Investigaciones y Transferencia de Villa María. Profesora Adjunta en el Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba.

Leticia García Romano, CONICET - Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba

Doctora en Ciencias de la Educación. Magíster en Educación en Ciencias Experimentales y Tecnología. Bióloga. Investigadora Asistente del Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas (CONICET). Profesora Titular en el Departamento de Enseñanza de la Ciencia y la Tecnología de la Facultad de Ciencias Exactas, Físicas y Naturales de la Universidad Nacional de Córdoba.

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Published

2020-12-24

How to Cite

Martinenco, R. M., Martín, R. B., & García Romano, L. (2020). Emotions in community writing tasks in Secondary Education. Investigaci´ón En La Escuela, (102), 97–108. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.07

Issue

Section

Monographic
Received 2020-09-29
Accepted 2020-12-09
Published 2020-12-24
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