Factors that promote the emotional change in pre-service teacher towards physics and chemistry in times of pandemic: face-to-face vs online

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.03

Keywords:

Science education, Distance study, Emotion, Teacher education, Teaching aid, Teaching profession

Abstract

In this work, the emotions and reasons for emotional change in pre-service teachers (PST) in relation to science in general, and physics and chemistry in particular have been identified, in the context of the Didactics of Sciences subject of a Catalan Public University. In addition, it is intended to know the factors that promote emotional change as well as to determine if there is a difference between the modality of classroom and online teaching from the perspective of the PST. To achieve this goal, we have used a pre/post questionnaire that PST have answered before and after the course. The results show a remarkable modification of negative emotions towards positive emotions with respect to physics and chemistry. These changes are related to the role of the teaching staff as a guide in the training process, as well as to the experimental classroom methodology. In relation to the teaching modality, it is observed that the PST without prior science training attributes their emotional change to the face-to-face classes, while those with more knowledge in science show greater independence from the classroom modality as a factor of emotional change. An important result is that the practices that are carried out and the management of the classroom must be meaningful to promote a favorable change in the emotions of the PST.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Pipitone, Universitat de Barcelona Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora asociada del departamento de Educación Lingüística y Literaria i de Didáctica de las Ciencias Experimentales y de la Matemática en la Universidad de Barcelona, también es profesora visitante en el departamento Didáctica de la Matemática y las Ciencias Experimentales, en la Universidad Autónoma de Barcelona. Es coordinadora de la especialidad de física y química del máster de formación de profesorado en la Universidad de Barcelona. Su área de interés y especialización es la formación de profesorado en diferentes niveles en el ámbito de las ciencias experimentales, así como la relación entre las emociones y el progreso de aprendizaje de las ciencias en la formación inicial del profesorado.

Àngela García Lladó, Universitat de Barcelona Universitat Autònoma de Barcelona

Profesora asociada del departamento de Educación Lingüística y Literaria i de Didáctica de las Ciencias Experimentales y de la Matemática en la Universidad de Barcelona, también es profesora asociada en el departamento Didáctica de la Matemática y las Ciencias Experimentales, en la Universidad Autónoma de Barcelona. También forma parte de la cooperativa Eduxarxa SCCL creando nuevos recursos y materiales de aprendizaje, así como formaciones de profesorado. Su área de interés y especialización es la formación inicial del profesorado en física y química, así como la relación entre las emociones y el progreso del aprendizaje en las ciencias.

References

Aguada, M. R. (2019). La evolución de las preguntas investigables en estudiantes de magisterio. Trabajo final de máster. Departamento de Didáctica de la Matemática y de las Ciencias Experimentales. Universitat Autònoma de Barcelona

Ali, A.,y Smith, D. (2015). Comparing social isolation effects on students attrition in online versus face-to-face courses in computer literacy. Issues in Informing Science and Information Technology, 12(1), 11-20.

Aliberas, J., Gutiérrez, R. y Izquierdo, M. (2019). Identifying Changes in a Student’s Mental Models and Stimulating Intrinsic Motivation for Learning During a Dialogue Regulated by the Teachback Technique: A Case Study. Research in Science Education. https://doi.org/10.1007/s11165-018-9810-z

Artino, A. R. (2009). Think, feel, act: Motivational and emotional influences on military students’ online academic success. Journal of Computing in Higher Education, 21(2), 146-166. https://doi.org/10.1007/s12528-009-9020-9

Artino, A. R. y Stephens, J. M. (2009). Beyond Grades in Online Learning: Adaptive Profiles of Academic Self-Regulation Among Naval Academy Undergraduates. Journal of Advanced Academics, 20(4), 568-601. https://doi.org/10.1177/1932202X0902000402

Boekaerts, M. (2003). Towards a model that integrates motivation, affect and learning (Vol. 173). British Psychological Society.

Dávila, M. A., Cañada, F., Sánchez Martín, J. y Mellado, V. (2016). Las emociones en el aprendizaje de física y química en educación secundaria. Causas relacionadas con el estudiante. Educación química, 27(3), 217-225. https://doi.org/10.1016/j.eq.2016.04.001

Eccles, J. S. y Wigfield, A. (1995). In the Mind of the Actor: The Structure of Adolescents’ Achievement Task Values and Expectancy-Related Beliefs. Personality and Social Psychology Bulletin, 21(3), 215-225. https://doi.org/10.1177/0146167295213003

Frenzel, A. C., Becker-Kurz, B., Pekrun, R., Goetz, T. y Lüdtke, O. (2018). Emotion transmission in the classroom revisited: A reciprocal effects model of teacher and student enjoyment. Journal of Educational Psychology, 110(5), 628-639. https://doi.org/10.1037/edu0000228

Hargreaves, A. (1998). The Emotional Practice of Teaching. Teaching and Teacher Education, 14(8), 835-854.

Hortulanus, R., Machielse, A., y Meeuwesen, L. (2006). Social Isolation in Modern Society. Routledge.

House, J. S. (2001). Social Isolation Kills, But How and Why? Psychosomatic Medicine, 63(2), 273–274.

Hugo, D., Sanmartí, N. y Adúriz-Bravo, A. (2013). Estilos de trabajo emocional del futuro profesorado de ciencias durante el practicum. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 31(1). https://doi.org/10.5565/rev/ec/v31n1.606

Izquierdo, M. (2013). La química ¿emociona? En V. Mellado, L.J. Blanco, A.B. Borrachero y J.A. Cárdenas (Eds.), Las Emociones en la Enseñanza y el Aprendizaje de las Ciencias y las Matemáticas (pp. 307-328). DEPROFE.

Lehman, R. M. y Conceição, S. C. (2010). Creating a sense of presence in online teaching: How to" be there" for distance learners (Vol. 18). John Wiley & Sons.

Marchand, G. C. y Gutierrez, A. P. (2012). The role of emotion in the learning process: Comparisons between online and face-to-face learning settings. The Internet and Higher Education, 15(3), 150-160. https://doi.org/10.1016/j.iheduc.2011.10.001

Mellado, V., Borrachero, A., Brígido, M., Melo, L., Dávila, M., Cañada, F. y Al, E. (2014). Las emociones en la enseñanza de las ciencias. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 32(3), 11-36. https://doi.org/10.5565/rev/ensciencias.1478

Murphy, C. y Beggs, J. (2003). Children’s perceptions of school science. School Science Review Number 308 - The Association for Science Education, 84(308), 109-116.

Osborne, J., Driver, R. y Simon, S. (1998). Attitudes to Science: Issues and Concerns. School Science Review, 79(288), 27-33.

Parkinson, J., Hendley, D., Tanner, H. y Stables, A. (1998). Pupils’ Attitudes to Science in Key Stage 3 of the National Curriculum: A study of pupils in South Wales. Research in Science & Technological Education, 16(2), 165-176. https://doi.org/10.1080/0263514980160206

Pekrun, R., Elliot, A. J. y Maier, M. A. (2009). Achievement goals and achievement emotions: Testing a model of their joint relations with academic performance. Journal of Educational Psychology, 101(1), 115-135. https://doi.org/10.1037/a0013383

Pekrun, R., Goetz, T., Frenzel, A. C., Barchfeld, P. y Perry, R. P. (2011). Measuring emotions in students’ learning and performance: The Achievement Emotions Questionnaire (AEQ). Contemporary Educational Psychology, 36(1), 36-48. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2010.10.002

Pipitone, C., Guitart, J., Agudelo, C. y García-Lladó, A. (2019). Favoreciendo el cambio emocional positivo hacia las ciencias en la formación inicial del profesorado. Ápice. Revista de Educación Científica, 3(1), 41-54. https://doi.org/10.17979/arec.2019.3.1.4608

Pipitone, C., GarcÍa-Lladó, A., Guitart, J., Caminal, A., Marchán, I., Agudelo, C. y Martín, E. (2016). Actividades dialógicas de ciencias en la formación inicial del profesorado de educación primaria. Campo Abierto. Revista de Educación, 35(1), 93-108.

Priego, R. G. y Peralta, A. G. (2013). Engagement factors and motivation in e-Learning and blended-learning projects. Proceedings of the First International Conference on Technological Ecosystem for Enhancing Multiculturality, 453–460. https://doi.org/10.1145/2536536.2536606

Ramsden, J. M. (1998). Mission impossible? Can anything be done about attitudes to science? International Journal of Science Education, 20(2), 125-137. https://doi.org/10.1080/0950069980200201

Schaeffer, C. E. y Konetes, G. D. (2010). Impact of learner engagement on attrition rates and student success in online learning. International Journal of Instructional Technology & Distance Learning, 7(5), 3-9.

Schutz, P. A., Hong, J. Y., Cross, D. I. y Osbon, J. N. (2006). Reflections on investigating emotion in educational activity settings. Educational psychology review, 18(4), 343-360.

Sutton, C. (1997). Ideas sobre la ciencia e ideas sobre el lenguaje. Alambique: Didáctica de las ciencias experimentales, 12, 8-32.

Ting, S.-M. R., Gonzalez, L. M., Ting, S. y Gonzalez, L. (2013). Quality of Interactions in Face-to-Face and Hybrid Career Development Courses: An Exploration of Students’ Perceptions. Learning, 9, 316-326.

Vázquez, Á. y Manassero, M. A. (2008). El declive de las actitudes hacia la ciencia de los estudiantes: Un indicador inquietante para la educación científica. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 5(3), 274-292. http://rodin.uca.es:80/xmlui/handle/10498/10314

Wosnitza, M. y Volet, S. (2005). Origin, direction and impact of emotions in social online learning. Learning and Instruction, 15(5), 449-464. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2005.07.009

Zembylas, M. (2001). Constructing genealogies of teachers’ emotions in science teaching. Journal of Research in Science Teaching, 39, 79–103. https://doi.org/10.1002/tea.10010

Zembylas, M. (2003). Emotions and Teacher Identity: A post structural perspective. Teachers and Teaching, 9(3), 213-238. https://doi.org/10.1080/13540600309378

Published

2020-12-24

How to Cite

Pipitone, C., & García Lladó, Àngela. (2020). Factors that promote the emotional change in pre-service teacher towards physics and chemistry in times of pandemic: face-to-face vs online. Investigaci´ón En La Escuela, (102), 32–53. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i102.03

Issue

Section

Monographic
Received 2020-09-13
Accepted 2020-11-18
Published 2020-12-24
Views
  • Abstract 784
  • PDF (Español (España)) 394