Walking towards the construction of an inclusive museology: perception of the youth public on cultural inclusion in museum spaces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.08

Keywords:

Educational research, Museum didactics, Museum, Heritage, Teenagers

Abstract

Today talking about inclusion in museums and heritage implies putting the focus on people, their audiences and teams. The concept of inclusion used in non-formal spaces is indebted to studies and practices applied mainly to schools, but also to social and cultural fields. If we add to this the growing concern among educators and museologists regarding the disconnection between the world of culture that museums represent and the youth public, can we raise the need for an inclusive museology? In order to respond to this reality, two quantitative instruments were designed for the investigation, the Inclusive Museology Traits Scale and the Inventory of Qualities of Inclusive Museography, with an important sample of adolescents and youths from different Spanish cities. The results show the necessary rethinking of the current museum.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AA.VV. (Coords.) (2012). Investigar con jóvenes. ¿Qué sabemos de los jóvenes como productores de cultura visual? Pamiela. https://hdl.handle.net/2454/19890

Abad, F. J., Garrido, J., Olea, J. y Ponsoda, V. (2006). Introducción a la psicometría. Teoría Clásica de los Test y Teoría de la Respuesta al Item. Universidad Autónoma de Madrid.

Abad, F. J., Olea, J., Ponsoda, V. y García, C. (2011). Medición en Ciencias Sociales y de la Salud. Síntesis.

Ainscow, M. (2004). El desarrollo de sistemas educativos inclusivos: ¿cuáles son las palancas de cambio? Journal of Educational Change, 5(4), 1-20.

Ainscow, M. (2005a). Developing inclusive education systems: what are the levers for change. Journal of Educational Change, 6(2), 109-124.

Ainscow, M. (2005b). La mejora de la escuela inclusiva. Cuadernos de pedagogía, 349, 78-83.

Alonso, L. (2012). Nueva museología: planteamientos y retos para el futuro. Alianza Editorial.

Asensio, M., Santacana, J. y Fontal, O. (2017). Inclusión en Patrimonio y Museos: ‘Más allá de la dignidad y la accesibilidad’. Monográfico de la Revista Hermus, 17, 39-56.

Aragall, F., Bonet, I., Espinosa, A y Bonmatí, C. (2013). Conceptos básicos sobre discapacidad, diversidad humana y diseño para todos aplicado a la museología. En A. Espinosa y C. Bonmatí (2013). Manual de Accesibilidad e inclusión en museos y lugares del patrimonio cultural y natural (pp. 25-40). Trea.

Bojinova, E.D. y Oigara, J.N. (2011). Teaching and Learning with Clickers: Are Clickers Good for Students? Interdisciplinary Journal of E-Learning and Learning Objects, 7, 169-184.

Booth, T (2000). Progreso en la educación inclusiva. Estudio Temático para la evaluación de educación para todos. UNESCO.

Booth, T. y Ainscow, M. (1998). From them to us: an international study of inclusion in education. Routledge.

Booth, T. y Ainscow, M. (2011). Index for inclusion: Developing learning and participation in schools. Centre for Studies in Inclusive Education.

Castro, Y., Gómez, C. y Asensio, M. (2017). Construcción de herramientas para el estudio de la inclusión en museología y museografía. Monográfico de la Revista Hermus, 17, 77-94.

Del Rio, N. (2012). Los jóvenes y el contexto museo: experiencias en, desde y para el MNCARS en relación a la cultura visual. En AA.VV. (Coord.), Investigar con jóvenes. ¿Qué sabemos de los jóvenes como productores de cultura visual? (pp. 128-142). Pamiela. https://hdl.handle.net/2454/19890

Dodd, J. y Sandell, R. (Eds.) (2001). Including Museum: Perspectives on Museums, Galleries and Social Inclusion. Research Centre for Museums and Galleries, Department of Museum Studies.

Domínguez, A., García-Sandoval, J. y Lavado, P. (2015). Actas del II Congreso Internacional de Educación y Accesibilidad. Universidad de Zaragoza, Máster en Museos: Educación y Comunicación.

Echeita, G., Simón, C., López, M. y Urbina, C. (2013). Educación inclusiva. Sistemas de referencia, coordenadas y vórtices de un proceso dilemático. En M.A. Verdugo y R. Schalock (Coord.), Discapacidad e inclusión. Manual para la docencia (pp. 307-328). Amaru.

Espinosa, A. (2006). El concepto de inclusión en programas interpretativos en museos. En V Jornadas AIP – Navarra. https://docplayer.es/8783304-El-concepto-de-inclusion-en-programas-interpretativos-en-museos.html

Espinosa, A. y Bonmatí, C. (2013). Manual de Accesibilidad e inclusión en museos y lugares del patrimonio cultural y natural. Trea.

Euridyce (2002). Las competencias clave. Un concepto en expansión dentro de la educación general obligatoria. Bruselas. http://formacion.intef.es/pluginfile.php/49947/mod_resource/content/2/Competencias%20clave%20de%20eurydice.pdf

Hooper-Greenhill, E. (1998). Los museos y sus visitantes. Trea.

Martínez, R., De Haro, E. y Escarbajal, A. (2010). Una aproximación a la Educación Inclusiva en el aula. Revista Educación Inclusiva, 3(1), 149-164.

Martínez, T; López, V. y Santacana, J. (2015) La educación patrimonial como herramienta para la educación inclusiva: definición, factores y modelización. Andamio, 1(3), 81-97.

Muñoz, M. L., López, M. y Assaél, J. (2015). Concepciones docentes para responder a la diversidad ¿Barreras o recursos para la inclusión educativa? Psicoperspectivas, 14(3), 68-79.

https://doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue3-fulltext-646

Nind, M. (2014). What is inclusive research? Bloomsbury.

Rivière, G.H. (1993). La Museología. Curso de museología. Textos y testimonios. Akal.

Sánchez, M. y García, R. (2013): Diversidad e inclusión educativa: aspectos didácticos y organizativos. Los Libros de la Catarata.

Sandell, R. (1998). Museums as Agents of Social Inclusion. Museum Management and Curatorship, 17(4), 401-418.

Sandell, R. (2002) (ed.). Museums, Society, Inequality. Routledge.

Sandell, R. (2003). Social inclusion, the museum and the dynamics of sectoral change. Museum and society, 1(1), 45-62.

Santacana, J. y Martinez, T. (2013): Patrimonio, identidad y educación: una reflexión teórica desde la historia. Educatio siglo XXI, 31(1), 47-60.

Santacana, J.; Martínez, T.; López, V. & Llonch, N. (2016). ¿Museos inclusivos o “exclusivos”? La percepción de los adolescentes sobre el patrimonio, los museos y su didáctica. En S. Molina, N. Llonch y T. Martínez (Coord.), Identidad, ciudadanía y patrimonio. Educación histórica para el siglo XXI (pp. 153-166). Trea.

Simón, C. y Echeíta, G. (2013). Comprender la educación inclusiva para intentar llevarla a la práctica. En H. Rodríguez y L. Torrego (Coords.), Educación inclusiva, equidad y derecho a la diferencia. Transformando la escuela (pp. 33-65). Wolters Kluwer España.

UNESCO (2016). Training Tools for Curriculum Development. Reaching out to all Learners: a Resource Pack Supporting Inclusive Education. International Bureau of Education- UNESCO. http://www.ibe. unesco.org/sites/default/ les/resources/ibe- crp-inclusiveeducation-2016_eng.pdf

Published

2020-07-30

How to Cite

Martinez Gil, T. (2020). Walking towards the construction of an inclusive museology: perception of the youth public on cultural inclusion in museum spaces. Investigaci´ón En La Escuela, (101), 96–108. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.08
Received 2020-05-15
Accepted 2020-07-06
Published 2020-07-30
Views
  • Abstract 733
  • PDF (Español (España)) 371