Development of teaching skills in heritage education through 2.0 platforms and digital environments as a learning tool

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.01

Keywords:

Heritage education, Cultural heritage, Primary education, Teaching skills, 2.0 platforms, ICT

Abstract

The development of teaching skills in heritage education must be present in the training degrees of future teachers. This article presents a research structured in two phases, carried out to 132 students of 2nd grade of primary education: an exploratory study on the presence of heritage in the educational stages prior to university education, and a comparative pretest-posttest study that analyzes the conceptual transformation that occurs in the notion of heritage before and after working heritage education through the use of 2.0 platforms and digital environments. The theoretical review leads us to define a pioneering proposal of teaching competences in heritage education and the main results of the study indicate that: (a) students have an initial reductionist notion of heritage, (b) after educational implementation the concept orbits towards a comprehensive and humanistic definition, and (c) reconceptualizations integrate values, uses and contributions of heritage, in addition to showing commitment and responsibility with the cultural legacy.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Olaia Fontal Merillas, Universidad de Valladolid

Licenciada en Bellas Artes por la UPV/EHU, Licenciada en Historia del Arte y Doctora en Ciencias de la Educación por la Universidad de Oviedo. Profesora Titular de Universidad en el área de Didáctica de la Expresión Plástica de la Universidad de Valladolid y Directora del Observatorio de Educación Patrimonial en España.

Silvia García-Ceballos, Universidad de Zaragoza

Doctora en investigación transdisciplinar en Educación, Lda. en Bellas Artes y en Historia del Arte. Profesora Ayudante Doctor en el Dpto. de Ciencias específicas, área de Didáctica de las Ciencias Sociales en la Universidad de Zaragoza.

Borja Aso Morán, Universidad de Zaragoza

Licenciado en Historia por la Universidad de Zaragoza. Doctorando en Educación. Profesor Asociado en el Dpto. de Didácticas experimentales, área de Didáctica de las Ciencias Sociales y Profesor de Educación Secundaria en la Salle Santo Ángel, Zaragoza.

References

Ayala, F. (2008). El modelo de formación por competencias, s/f.

Calaf, R., San Fabián, J.L. y Gutiérrez, S. (2017). Evaluación de programas educativos en museos: Una nueva perspectiva. Bordón, 69(1), 45-65. 10.13042/Bordon.2016.42686

Cano, E. (2005). Cómo mejorar las competencias docentes. Guía para la autoevaluación y el desarrollo de las competencias del profesorado. Graó.

Cañadas, L., Santos-Pastor, M. L. y Castejón, F. J. (2009). Competencias docentes en la formación inicial del profesorado de educación física. Retos: nuevas tendencias en educación física, deporte y recreación, 35, 284-288.

Carvalho, A. & Matos, A. (2018). Museum Professionals in a Digital World: Insights from a Case Study in Portugal. Museum International, 70(1-2), 34-47. 10.1111/muse.12191

Castro, B. y López-Facal, R. (2018). Patrimonio cultural y competencias sociales: bases para una propuesta de intervención didáctica en Portomarín. Educatio Siglo XXI, 36(1), 129-148. http://dx.doi.org/10.6018/j/324201

Castro, L. y López-Facal, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 94(33.1), 97-114.

Miguélez, J. C. y Castro, X. A. (2019). Representaciones sociales del alumnado de educación primaria sobre el patrimonio: estudio por medio de la asociación de palabras. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 33(2), 187-201.

Chng, K.S. & Narayanan, S. (2017). Culture And social identity in preserving cultural heritage: an experimental study. International Journal of Social Economics, 44(8), 1078-1091. https://doi.org/10.1108/IJSE-­‐10-­‐2015-­‐0271

Conde, J., & Armas, X. (2019). Social representations of primary education students on heritage. Study by the word association. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado-Rifop, (94), 187-201. https://doi.org/10.9685/i3527

Consejo de Europa (2005). Council of Europe Framework Convention on the Value of Cultural Heritage for Society 27-X-2005. Council of Europe Treaty Series, 199. Recuperado de https://rm.coe.int/CoERMPublicCommonSearchServices/DisplayDCTMContent?documentId=0900001680083746

Consejo de Europa (2006). Recommendation of the European Parliament and of the Council of 18 December 2006 on key competences for lifelong learning. Official Journal of the European Union, (12), 10-18.

Domingo, M., Fontal, O., y Ballesteros, P. (Coords.) (2013). Plan Nacional de Educación y Patrimonio. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte, Secretaría de Estado de Cultura.

Domínguez, A. y López-Facal, Ramón. (2017a). Formación de maestros y educación patrimonial. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(4), 49-68. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000400003

Domínguez, A. y López-Facal, R. (2017b). Patrimonios en conflicto, competencias cívicas y formación profesional. Revista de Educación, 375, 86-109.

Estepa, J., Ávila, R.M. & Ferreras, M. (2008). Primary and secondary teachers’ conceptions about heritage and heritage education: A comparative analysis. Teaching and Teacher Education, 24(8), 2095–2107. 10.1016/j.tate.2008.02.017

Feldman, J. (2017). Memorylands: Heritage and Identity in Europe Today. American Ethnologist, 44(1), 145-146.

Fontal, O. (2003). La educación patrimonial. Teoría y práctica en el aula, el museo e internet. Trea.

Fontal, O., y García-Ceballos, S. (2019). Las plataformas 2.0 como herramientas de aprendizaje y adquisición de competencias en educación patrimonial. RIFOP, 94(33.3), 285-306. https://doi.org/10.9685/73351

Fontal, O., García-Ceballos, S., Arias, B., y Arias, V. B. (2019). Evaluación de la calidad de programas de educación patrimonial: construcción y calibración de la escala Q-Edutage. Revista de Psicodidáctica, 24(1), 31-38. https://doi.org/10.1016/j.psicod.2018.07.003

Fontal, O., Ibáñez, A., Martínez, M. y Rivero, P. (2017). El patrimonio como contenido en la etapa de Primaria: del currículum a la formación de maestros. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20(2), 79-95. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.20.1.286321

Fontal-Merillas, O., & Marín-Cepeda, S. (2018). Nudos Patrimoniales. Análisis de los vínculos de las personas con el patrimonio personal. Arte, Individuo Y Sociedad, 30(3), 483-500. https://doi.org/10.5209/ARIS.57754

García-Ceballos, S., Amaral, L., & Olivar, J.S. (2017). La Educación Patrimonial en el contexto no formal de São Paulo (Brasil): Plataforma Paranapiacaba: memoria y experimentación. Estudios pedagógicos, 43(4), 91-113. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000400005

Ibáñez-Etxeberria, A., Kortabitarte, A., De Castro, P. y Gillate, I. (2019). Competencia digital mediante apps de temática patrimonial en el marco DigComp. Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 22(1), 13-27. http://dx.doi.org/10.6018/reifop.22.1.356231

Jiménez, R., Cuenca-López, J.M. & Ferreras, M. (2010). Heritage education: exploring the conceptions of teachers and administrators from the perspective of experimental and social science teaching. Teaching and Teacher Education, 26(6), 1319–1331. 10.1016/j.tate.2010.01.005

Martín-Cáceres, M.J. y Cuenca, J.M. (2011). La enseñanza y el aprendizaje del patrimonio en los museos: la perspectiva de los gestores. Revista de Psicodidáctica, 16(1), 99-122.

Martín-Cáceres, M.J. y Cuenca-López, J.M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI, 33(1), 33-54. https://doi.org/10.6018/j/222491

Martínez Rodríguez, M., & Fontal Merillas, O. (2020). Dealing with heritage as curricular content in Spain’s primary education. Curriculum Journal, 31(1), 77–96. https://doi.org/10.1002/curj.7

Molina, M.P. (2017). La aplicación de Google Earth para la Educación Patrimonial en Ciencias Sociales. ReiDoCrea, 6, 221-228.

Pepper, D. (2011). Assessing key competences across the curriculum - and Europe. European Journal of Education, 46(3), 335-353. 10.1111/j.1465-3435.2011.01484.x

Pérez, J.M. (2005). La formación permanente del profesorado ante los nuevos retos del sistema educativo universitario. XI Congreso de Formación del profesorado, Segovia 17-19 de febrero.

Perrenoud, P. (2005). Diez nuevas competencias para enseñar. 3. ed. Graó.

Pinto, H. y Molina Puche, S. (2015). La educación patrimonial en los currículos de ciencias sociales en España y Portugal. Educatio Siglo XXI, 33(1), 103–128. https://doi.org/10.6018/j/222521

Piñeiro-Naval, V., Igartua, J.J. y Rodríguez-De-Dios, I. (2018). Implicaciones identitarias en la divulgación del patrimonio cultural a través de Internet: un estudio desde la Teoría del Framing. Communication & Society, 31(1), 1-22.

Piñuel, J.L. (2002). Epistemología, Metodología y Técnicas del Análisis de Contenido. Estudios de Sociolingüística 3(1), 1- 42.

Sánchez-Macías, I. y Jorrín-Abellán, I. (2017). Estudio de caso sobre la evaluación por competencias en Educación Artística: Aportaciones a la Educación Patrimonial. Estudios pedagógicos (Valdivia), 43(4), 229-250. https://dx.doi.org/10.4067/S0718-07052017000400012

Simons, H. (2011). El Estudio de Caso: Teoría y práctica. Morata.

Solé, J. (2020). El cambio educativo ante la innovación tecnológica, la pedagogía de las competencias y el discurso de la educación emocional. Una mirada crítica. Teoría de la educación, 32(1), 101-121. 10.14201/teri.20945

Tammaro, A. M (2017) New Profiles, New Skills, New Education for Digital Heritage Professionals: European Spotlight on Competency-Based System. International Information & Library Review, 49(4), 290-296. 10.1080/10572317.2017.1383748

Tejada, J. (2009). Competencias docentes. Profesorado. Revista de currículum y formación del profesorado, 13(2), 1-15.

Valcárcel, M. (2005) (Coord.). La preparación del profesorado universitario para la convergencia europea en educación superior. Informe Investigación, Proyecto EA2003-0040.

Zabalza, M. A. (2003). Competencias docentes del profesorado universitario. Calidad y desarrollo profesional. Narcea.

Published

2020-07-30

How to Cite

Fontal Merillas, O., García-Ceballos, S., & Aso Morán, B. (2020). Development of teaching skills in heritage education through 2.0 platforms and digital environments as a learning tool. Investigaci´ón En La Escuela, (101), 1–14. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.01
Received 2020-05-15
Accepted 2020-07-06
Published 2020-07-30
Views
  • Abstract 974
  • PDF (Español (España)) 734