Beliefs about school-museum relation: prospective study at the Segovia School of Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.05

Keywords:

Lifelong education, Museum didactics, University, Cultural heritage, Museum, Non-formal education, Teacher training

Abstract

The relationship between the school and the museum is a topic widely studied from a museological perspective. The school has been established as the museum's first milestone for opening to society (Calaf, 2009), going from a training offer focused on the curriculum and subject to the structure of formal education, towards an educational perspective that is based on non-formal education and moves away from the curriculum. However, there are hardly any studies carried out analyzing the vision of this relationship from a school perspective. The object of this study is therefore proposed, we want to know what beliefs the future teachers have about the current relationship between the school and the museum. We will focus on an experimental study contextualized in the degree of Early Childhood Education at the Segovia Faculty of Education, belonging to the University of Valladolid, For this, an ad hoc tool has been carried out to know the beliefs of the students and a descriptive approach has been made to the results obtained. The main results bring us closer to the belief that in the school-museum relationship educational proposals should start from the museum, adapted to the curricular content and that there is no flexibility in this type of proposal and it is the teacher who must adapt to the training offer offered.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Carmen Gómez Redondo, UNIVERSIDAD DE VALLADOLID

Licenciada en Bellas Artes por UCM, doctora en Educación por la UVa. Su principal línea de investigación se centra en la educación patrimonial y sus las implicaciones identitarias. Ha participado en diversos congresos internacionales como conferenciante y comité organizador. Cuenta con múltiples publicaciones en revistas y libros y forma parte de diversos proyectos I+D, GIDs y Redes de especialistas.

References

Andrés, A. (2018). Un manifiesto en blanco para el museo y la escuela. Aula de Innovación Educativa, 272, 17-21.

Andrés, A. y García, E. (2018). Lo que está por venir: pasado, presente y futuro de las experiencias educativas entre museo y escuela. Revista padres y maestros, 375, 32-38.

Calaf, R. (2009). Didáctica del Patrimonio: Epistemología, metodología y estudio de casos. Trea.

Castro Calviño, L. y López Facal, R. (2019). Educación patrimonial: necesidades sentidas por el profesorado de infantil, primaria y secundaria. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 94, 97-114.

Cuenca, J. M. (2003). Análisis de Concepciones sobre la enseñanza del patrimonio en la educación obligatoria. Enseñanza de las ciencias sociales, 2, 37-45.

Defez, A. (2005). ¿Qué es una creencia? Logos, Anales del Seminario de Metafísica, 28, 199-221.

Díaz, C., Martínez, P., Roa, I. y Sanhueza, M.G. (2009). Los docentes en la sociedad actual: sus creencias y cogniciones pedagógicas respecto al proceso didáctico. Polis, 9(25), 421-436.

Escribano-Miralles, A., Polo-Espinosa, B. y Miralles-Martínez, P. (2019). Estudio de la opinión de los agentes educativos sobre las visitas escolares al Museo Arqueológico de Murcia. ENSAYOS, Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1), 101-119.

Feridouni, A. (2019). Nuevos espacios de aprendizaje. Incorporación adecuada de las TIC para tender puentes entre el museo y la escuela. Tesis Doctoral inédita. Universidad Autónoma de Madrid.

Fuentes, E. e Ingès, A. (2018). ¡La escuela y el museo hacemos un buen tándem! Transformamos la educación desde la colaboración. Aula de Innovación Educativa, 272, 22-27.

Garzón, A. (1989). Creencias, esquemas y acciones significativas del contexto social. En A. Rodríguez y J. Seoane (Coords.), Creencias, Actitudes y Valores (pp. 141-198). Alhambra.

Garzón, A. y Garcés, J. (1989). Hacia una conceptualización del valor. En A. Rodríguez y J. Seoane (Coords.), Creencias, Actitudes y Valores (pp. 365-403). Alhambra.

Hernández, L.A., Barneche, V. y Mihura, R. (2012). Mundos virtuales como canal de comunicación entre escuelas y museos. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, (18), 509-518.

Lucas, L. Trabajo, M. y Borghi, B. (2020). El museo como laboratorio escolar: Análisis de buenas prácticas. Arte, Individuo y Sociedad, 32(2), 299-317.

Melgar M.F. y Donolo, D.S. (2011). Salir del aula… Aprender en otros contextos: Patrimonio natural, museos e internet. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 8(3), 323-333.

Otzen, T. y Manteriola, C. (2017). Técnicas de muestreo sobre una población a estudio. Int. J. Morhol, 35(1), 227-232.

Rivière, H. (1993). La museología. Akal.

Suárez, M. Á. (2018). Museos y enseñanza de la Historia. Perspectivas del profesorado en Asturias. En A. Ponce y J. Ortuño (Eds.), Pensando el patrimonio: usos y recursos en el ámbito educativo (pp. 227-241). Editum.

Valenzuela-Valdivieso, E. (2012). La relación museo-escuela: verdad o utopía. Una propuesta para la asignatura de geografía. Investigación Universitaria Multidisciplinaria, 11, 7-16.

Published

2020-07-30

How to Cite

Gómez Redondo, C. (2020). Beliefs about school-museum relation: prospective study at the Segovia School of Education. Investigaci´ón En La Escuela, (101), 58–69. https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.05
Received 2020-05-06
Accepted 2020-07-08
Published 2020-07-30
Views
  • Abstract 439
  • PDF (Español (España)) 244