Heritage as a resource for the educational development of students and teachers. Learning experience: "Farmington Junior High and its heritage setting"
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2020.i101.03Keywords:
Heritage Education, Learning experience, Professional development, Social Science education, Educational research and innovationAbstract
“Farmington Junior High and its heritage setting” was research based on the didactic experience carried out with a group of students at a Utah secondary school in the United States. The current study shows in practical terms the enormous possibilities that Heritage Education offers as a path of investigation and innovation in the classroom. For this, category and observation tables, interviews and surveys were corroborated employing a mixed qualitative methodology both at the beginning and the end of the study. The concepts expressed by the students at Farmington about their surrounding heritage, and the evolution accomplished, shaped a case study applicable in many aspects to other educational contexts. The results show that a desirable model of teaching and communication was achieved, placing heritage in the focus of community interest. Heritage didactics became an excellent tool for professional teaching development. There is a commitment to a necessary update and a curriculum adaptation of the concept of heritage, in line with current social needs, based on the detection of assets of close interest and the development of research dynamics that are motivating.Downloads
References
Aguirre, I (2012). Retos de la investigación en Educación Patrimonial. I Congreso Internacional de Educación Patrimonial. Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.
Boas F. (1920). The Methods of Ethnology. American Anthropologist. New Series, 22(4), 311-321. Recuperado de www.jstor.org/stable/660328
Cañal, P., Pozuelos, F. J. y Travé, G. (2005). Proyecto Curricular Investigando Nuestro Mundo. Descripción General y Fundamentos. Díada.
Coma, J. y Santacana J. (2010). Ciudad educadora y patrimonio. “Cookbook of heritage”. Trea.
Cuenca, J. M. (2014). El papel del patrimonio en los centros educativos: hacia la socialización patrimonial. Tejuelo, 19, 76-96.
Cuenca, J. M., Martín, M., Estepa, J. (2020). Buenas prácticas en educación patrimonial: análisis de las conexiones entre emociones, territorio y ciudadanía. Aula abierta, 49(1), 45-54.
Fontal, O. (2007) El patrimonio cultural del entorno próximo: un diseño de sensibilización para secundaria. Enseñanza de las ciencias sociales: revista de investigación, 6, 31-48.
Husserl, E. (2012). La idea de la fenomenología. Herder Editorial.
Latorre, A., Del Rincón Igea, D., Arnal, J. (2020). Bases metodológicas de la investigación educativa. Ediciones Experiencia.
López-Arroyo, C. T. (2014). La enseñanza del patrimonio a partir del entorno próximo a los centros educativos. Propuesta didáctica. ÍBER. Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 78, 61-71.
López-Arroyo, C. T. (2017). El patrimonio en el contexto escolar. Análisis de concepciones como vehículo para el desarrollo profesional docente. Experiencia didáctica: “Farmington Junior High y su entorno patrimonial”. Utah. Tesis doctoral. Universidad de Huelva.
Lucas, L. y Delgado-Algarra, E. (2020). El Profesor Posmoderno de Ciencias Sociales: Un Modelo de Buenas Prácticas en Educación Patrimonial. REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, 18(1), 27-45.
Lucas L. y Estepa, J (2016). El patrimonio como instrumento para la formación de la ciudadanía crítica y participativa. Investigación en la escuela, 89, 35-48.
Luna, U., Ibáñez, A., Rivero P. (2019). El patrimonio aumentado. 8 apps de Realidad Aumentada para la enseñanza-aprendizaje del patrimonio. Revista interuniversitaria de formación del profesorado, 94, 43-62.
Marcus, G. y Fischer, M. (2004). La antropología como crítica cultural: un momento experimental en las ciencias humanas. Amorrortu editores.
Martín, M. y Cuenca, J. M. (2015). Educomunicación del patrimonio. Educatio Siglo XXI, 33(1), 33-54.
Munilla, C. y Marín, S. (2020) Patrimonio y emociones. Estado de la cuestión desde la perspectiva internacional y nacional. Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 95(34.1), 177-196.
Prats, J. y Santacana, J. (2009). Ciudad, educación y valores patrimoniales. La ciudad educadora, un espacio para aprender a ser ciudadanos. Íber: Didáctica de las Ciencias Sociales, Geografía e Historia, 59, 8-21.
Pozuelos, F. J. (2007). Trabajos por proyectos en el aula: descripción, investigación y experiencias. Colección Colaboración Pedagógica, 18.
Rivero, T., López-Álvarez, M. y López-Facal, R. (2017). La compresión del paisaje partiendo de las emociones. En R. Martínez, R. García-Morís y C. R. García, Investigación en didáctica de las Ciencias Sociales. Retos, preguntas y líneas de investigación (pp. 751-761). Universidad de Córdoba.
Santacana, J. y Martínez, T. (2018). El patrimonio cultural y el sistema emocional: un estado de la cuestión desde la didáctica. Arbor, 194(788), 446.
Stake, R. E. (2007). Investigación con estudio de casos. Ediciones Morata.
Trabajo, M y Cuenca J. M (2017) La educación patrimonial para la adquisición de competencias emocionales y territoriales del alumnado de enseñanza secundaria. Pulso: revista de educación, 40, 159-174.
Trabajo, M. y López-Cruz I. (2019). Implementación del programa Vivir y Sentir el Patrimonio en un centro de educación secundaria. Un mar de patrimonio. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, 34(1), 55-66.
Vicent, N., Rivero, M. P. y Feliu, M. (2015). Arqueología y tecnologías digitales en Educación Patrimonial. Educatio siglo XXI: Revista de la Facultad de Educación, 33(1), 83-102.
Weber, M. (1982). Ensayos sobre metodología sociológica. Amorrortu editores.
Weber, M. (1984). La acción social: Ensayos metodológicos. Península.
Zuber-Skerritt, O. (1996). New directions in action research. Routledge.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2020-07-06
Published 2020-07-30
- Abstract 517
- PDF (Español (España)) 226