Impact and evolution of sound documentaries in Spain: extension, narrators and interviews
DOI:
https://doi.org/10.12795/Ambitos.2024.i66.07Keywords:
documentary, audio, podcast, series, podcastingAbstract
The first serialised audio documentary was published in Spain in 2016, and in just eight years, this genre has become a journalistic benchmark. The audio documentary offers an opportunity to entertain the listener through quality journalism, based on research that focuses on documentary sources. To better understand this evolution, an analysis of 26 documentary series published in Spain between 2016 and 2020 has been carried out. These dates mark the arrival of these documentaries and the opening of podcast production to new platforms. In total, 76 hours of content were analysed using a mixed methodology. The results of the study indicate that sound documentaries are predominantly produced by journalists and are characterised by their length. A narrator guides the listener through the story and the research process, adopting an informative tone, but allowing for subjectivity in his or her discourse. Interviews with the protagonists of the stories are a component, occasionally complemented by interviews with experts. This format, by combining informative storytelling with subjective elements and in-depth interviews, manages to offer a rich and immersive experience for the audience, establishing itself as a powerful tool in contemporary journalism.
Downloads
Metrics
References
Audible (s.f) El Desafío: ETA. https://acortar.link/iW2e27
Audible (s.f) El móvil de Mendes. https://acortar.link/0QeyQT
Azurin Astorga, A.A., Ñaupas Ortega, A.M., & Rodríguez Ulloa, K.F. (2015) El proceso de creación de los podcasts narrativos como recursos periodísticos en Perulogía [Trabajo de investigación para obtener el grado académico de Bachiller]. Pontificia Universidad Católica del Perú. https://acortar.link/trVmrW
Berry, R. (2016). Podcasting: Considering the evolution of the medium and its association with the word ‘radio’. The Radio Journal: International Studies in Broadcast & Audio Media, 14(1), 7-22. https://doi.org/10.1386/rjao.14.1.7_1
Borrat, H. (1989). El periódico, actor del sistema político. Anālisi: quaderns de comunicació i cultura, (12), 067-80. https://acortar.link/cvB15M
Bottomley, A. J. (2015). Podcasting: A Decade in the Life of a “New” Audio Medium: Introduction. Journal of Radio & Audio Media, 22(2), 164-169. https://doi.org/10.1080/19376529.2015.1082880
Cebrián Herreros, M. (2007). Modelos de radio, desarrollo e innovaciones: del diálogo y participación a la interactividad. Editorial Fragua.
Contreras Zuloaga, D.A., Lavilla Ruiz, A., Pinedo Fernández, A. M., & Velasquez Salvatierra, C. A. (2021). Retrovisor Podcast: El formato testimonial para hacer memoria a través del podcast periodístico [Trabajo de investigación para obtener el grado académico de Bachiller]. Pontificia Universidad Católica del Perú. http://hdl.handle.net/20.500.12404/20387
Crisell, A. (2002). An Introductory History of British Broadcasting. Routledge.
De Beauvoir, C. (2015). El documental radiofónico en la era digital: nuevas tendencias en los mundos anglófono y francófono. Razón Y Palabra, 19(3_91), 369–388. https://acortar.link/u7QtIU
De la Chica Duarte, M.A. (2023). Una propuesta de definición de pódcast narrativo desde la narratología natural. En E. Camarero (Ed.), La nueva era del pódcast: claves y tendencias de la industria del podcasting y el arte de crear contenido en audio (pp. 13-26). Editorial Almuzara.
de Pablos Coello, J.M. (1998). Periodismo de investigación: las cinco fases P. Revista Latina de Comunicación Social, (53), 244-255.https://doi.org/10.4185/rlcs-1998-2113
Douglas, S.J. (2004). Listening In: Radio and the American Imagination. University of Minnesota Press.
El Diario (10 de junio de 2019). Máster. https://acortar.link/DaX1gf
El País (s.f.) 24424: Lo que nos jugamos en Bankia. https://acortar.link/zwFyI6
García Galindo, J.A., & Cuartero Naranjo, A. (2016). La crónica en el periodismo narrativo en español. Revista FAMECOS-Mídia, Cultura e Tecnología, (23). https://doi.org/10.15448/1980-3729.2016.s.24926
García-Marín, D., Terol-Bolinches, R., & Oliveira, M. (2023). Estudios sobre pódcast: evolución, temas y perspectivas en la publicación científica en España y Portugal (Dialnet y RCAAP). Ámbitos. Revista Internacional De Comunicación, (62), 11–30. https://doi.org/10.12795/Ambitos.2023.i62.01
Javaloy Ballestero, S. (2023). Una propuesta de definición de pódcast narrativo desde la narratología natural. En E. Camarero (Ed.), La nueva era del pódcast: claves y tendencias de la industria del podcasting y el arte de crear contenido en audio (pp. 57-59). Editorial Almuzara.
Las tres Muertes de mi Padre (s.f.). https://acortar.link/yQVvSQ
Legorburu, J. M., Edo, C., & García González, A. (2021). Reportaje sonoro y podcasting, el despertar de un género durmiente en España. El caso de Podium Podcast. Estudios sobre el mensaje periodístico, 27(2), 519-529. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.71204
Lindgren, M. (2020). Podcasting and Its Apps: Software, Sound, and the Interfaces of Digital Audio. Routledge.
Madsen, V. (2020). The impact of podcasting on radio practice: A force for change?. Journal of Radio & Audio Media, 27(2), 175-186.
Markman, K.M. (2015). Doing Radio, Making Friends, and Having Fun: Exploring the Motivations of Independent Audio Podcasters. New Media & Society, 17(1), 54-70. https://doi.org/10.1177/1461444811420848
Martínez Albertos, J. L. (1978). La noticia y los comunicadores públicos. Pirámide.
McCracken, E. (2017). Serial and the idea of the podcast novel. The Journal of Popular Culture, 50(2), 379-397.
Mancinas-Chávez, R., Esquiaqui Buelvas, J., & Figuereo-Benítez, J. C. (2021). El uso del pódcast como herramienta para incentivar las competencias comunicativas en la infancia: el caso de «Radiolines». En R.M. Rabet Temsamani & C. Hervás Gómez, Innovación en la docencia e investigación de las Ciencias Sociales y de la Educación (pp. 546-565).
Moreno-Espinosa, P., & Román-San Miguel, A. (2020). Podcasting y periodismo. Del periodismo radiofónico de inmediatez a la información radiofónica de calidad. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 26(1), 241-252. https://doi.org/10.5209/esmp.67303
Podium Podcast (s.f.) Buscando una luz. https://acortar.link/JNoSmW
Podium Podcast (s.f.) Crónicas Jondas. https://acortar.link/h3Z61X
Podium Podcast (s.f.) Diario de un naufrágio. https://acortar.link/ImFCOe
Podium Podcast (s.f.) Donde quiera que estés. https://acortar.link/Vrj2ss
Podium Podcast (s.f.) En el corredor de la muerte. https://acortar.link/IZTbtW
Podium Podcast (s.f.) Igor el Ruso. https://acortar.link/oPERUv
Podium Podcast (s.f.) Le Llamaban padre. https://acortar.link/o19dcO
Podium Podcast (s.f.) Lo conocí en un corpus. https://acortar.link/ezsRxm
Podium Podcast (s.f.) Los sonidos de Dudamel. https://acortar.link/2t5bNB
Podium Podcast (s.f.) Micro. https://acortar.link/h3GCTH
Podium Podcast (s.f.) Olafo. https://acortar.link/0yweLB
Podium Podcast (s.f.) V: Las cloacas del Estado. https://acortar.link/5RkdFx
Podium Podcast (s.f.) València Destroy. https://acortar.link/pRdnYS
Podium Podcast (s.f.) Venezuela: huir o morir. https://acortar.link/JLqADY
Podium Podcast (s.f.) Volver: Cinco historias de la crisis catalana. https://acortar.link/T6DqdT
Puerta, A. (2011). El periodismo narrativo o una manera de dejar huella de una sociedad en una época. Anagramas Rumbos y Sentidos de la Comunicación, 9(18). https://lc.cx/1u58zg
Randall, M. (1992). ¿Qué es, y cómo se hace un testimonio?. Revista de crítica literaria latinoamericana, 18(36), 23-47. https://doi.org/10.2307/4530621
Reig, R. (2000). Periodismo de investigación y pseudoperiodismo: Realidades, deseos y falacias. Ediciones Libertarias.
RTVE (s.f.). Un bonito cadáver. https://acortar.link/VyVwGv
Ruiz Martínez, Á., & Salgado Santamaría, M.d.C. (2022). El podcast narrativo de no ficción: la crónica sonora y sus posibles variantes. Universidad Complutense de Madrid. En R. Curto Rodríguez & E. López (Coords), Investigaciones de nuevo cuño en la Academia (pp. 312-324).
Sáenz Leandro, R. (2024). El podcasting y la nueva ficción sonora en español: hacia una agenda de investigación intermedial 1. Revista Humanidades, 14(1), e56096. Universidad de Costa Rica. https://doi.org/10.15517/h.v14i1.56096
Spinelli, M., & Dann, L. (2019). Podcasting: The Audio Media Revolution. Bloomsbury Academic.
Spotify (s.f.) La línea invisible. https://acortar.link/qboo73
Sullivan, J. L. (2019). The Platforms of Podcasting: Past and Present. Social Media + Society, 5(4). https://doi.org/10.1177/2056305119880002
Terol Bolinches R., Pedrero Esteban L. M., & Pérez Alaejos M. (2021). De la radio al audio a la carta: la gestión de las plataformas de podcasting en el mercado hispanohablante. Historia y Comunicación Social, 26(2), 475-485. https://doi.org/10.5209/hics.77110
Torre, A. (2008). Un abordaje científico y sistémico al periodismo de investigación. Tram [p] as de la Comunicación y la Cultura, 65(1), pp 22-26. https://acortar.link/AHlugC
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Ángela Ruiz Martínez, Pastora Moreno Espinosa, Juan C. Figuereo-Benítez
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación is an open access journal, which means that all content is freely available at no charge to the user or their institution. Users may read, download, copy, distribute, distribute, print, search or link to the full text of articles, or use them for any other lawful purpose, without seeking prior permission from the publisher or author. This definition of open access is in accordance with the Budapest Open Access Initiative (BOAI).
Unless otherwise noted, all content in the electronic edition is distributed under a "Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License". You can consult the informative version and legal text of the licence here. This should be expressly stated in this way where necessary.
In case of acceptance of the manuscript, the authors cede the rights of the work for its publication to Ámbitos. Revista Internacional de Comunicación under the Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International license contract (CC BY-NC-SA 4.0). The authors retain copyright and third parties are authorised to copy, distribute and make use of the work, provided they comply with the terms and conditions set out in the licence
- Cite the authorship and the original source of publication (journal, publisher and URL of the work).
- Do not use them for commercial purposes.
- If you remix, transform or create from the material, you must release your contributions under the same license as the original.
More information can be found at https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/deed.es
- Abstract 81
- PDF (Español (España)) 42
- HTML (Español (España)) 4