Participatory methodologies with children in vulnerable urban environments: co-productions and stories of the road to school.
DOI:
https://doi.org/10.12795/astragalo.2023.i33-34.19Keywords:
participatory methodologies, childhoods, vulnerable environments, daily mobility, public spaceAbstract
Children's biopsychosocial development is rooted in daily experiences and mobility in urban environments. However, climate change, health crises and the perception of insecurity have restricted children's free access to the city, especially in vulnerable urban contexts. While existing literature focuses on methodologies to raise children's perception of public space through mock-ups or interviews, this has overlooked the depth and complexity of the family and school community's role in their life. This paper introduces a new analytic participatory methodology, triangulating urban actors, where childhood is the protagonist of the characterization of urban mobility. Through a series of qualitative techniques, surveys, and workshops, it was possible to characterize the path to school with and from the leading role of children, involving families and schools. Children's stories and co-produced experiences were collected in the courtyards of 7 schools in high and vulnerable areas of Valparaíso in Chile. Using games, surveys and interviews from 375 children's families and schools, the care is still assumed by parents, with a clear gender that assigns responsibilities mainly to women.
Downloads
Metrics
References
Agud, Ingrid; Novella, Ana María. 2016. “Los consejos infantiles y el diseño de espacios públicos. Una propuesta metodológica”. Bordón. Revista de Pedagogía, 68, (1): 83-98. DOI: 10.13042/Bordon.2016.68105.
Ander-Egg, Ezequiel. 2003. Repensando la Investigación-Acción-Participativa. 4ta ed. Argentina: Grupo editorial Lumen Hvmanitas,
Borja, Jordi y Muxí, Zaida. 2003. El espacio público. Ciudad y ciudadania. Barcelona: Editorial Electa.
Braidotti, Rosi. 2004. Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade. Barcelona: Gedisa.
Chinchilla, Izaskun. 2020. La ciudad de los cuidados. Madrid: Los libros de la Catarata
Comas d´Argemir, Dolors. 2017. “Cuidados, género y ciudad en la gestión de la vida cotidiana”. En: La erosión del espacio público en la ciudad neoliberal, editado por Patricia Ramírez Kuri: 59-90. Ciudad de México: UNAM.
Cornejo, Diana. 2022. “Del dicho al hecho... Cómo lo común tiene poco de corriente”. En: Academia como práctica. Debates sobre una pedagogía arquitectónica basada en la implementación de proyectos, compilado por Fernando Portal, 66-68. Santiago de Chile: Ediciones Academia Espacial.
Ciocoletto, Adriana y Col·lectiu Punt 6. 2014. Espacios para la vida cotidiana. Auditoría de Calidad Urbana con perspectiva de Género. Barcelona: Editorial Comanegra.
Díez Gutiérrez, Enrique. 2020. “Otra investigación educativa posible: investigación-acción participativa dialógica e inclusiva”. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1, (1): 115-128. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154.
Elsey, Susan. 2004.” Children’s experience of public space”. Children & Society, 18, (2):155–164. DOI: 10.1002/chi.822
Falú, Ana y Rainero, Liliana. 1996. “Hábitat urbano y políticas públicas. Una perspectiva de género”. En: Desde las orillas de la política. Género y poder en América Latina, compilado por Lola G. Luna, Mercedes Vilanova, 49-57. Barcelona: Seminario Interdisciplinar Mujeres y Sociedad
Falú, Ana. 2014. “Inclusión y derecho a la ciudad. El ejercicio de los derechos ciudadanos de las mujeres. La agenda de las mujeres para la ciudad de Rosario, Argentina”. En: Monográfico Ciudad, Inclusión Social y Educación, editado por Xavier Bonal, 58-67. Barcelona: Imagen y Servicios Editoriales, Ayuntamiento de Barcelona.
Fisher, Berenice; Tronto, Joan. 1990. “Toward a Feminist Theory of Caring”. En: Circles of Care, compilado por Emily Abel y Margaret Nelson, 35-61. Nueva York: University of New York Press.
Gülgönen, Tuline; CORONA, Yolanda. 2019. “¿Jugar en la ciudad? La percepción de niñas y niños de la Ciudad de México sobre su entorno urbano”. Cadernos de Pesquisa em Educação, 21, (49): 60-80. ISSN: 1519-4507. DOI: 10.22535/cpe.v21i49.26101.
Harvey, David. 2008. París capital de la modernidad. Madrid: Akal.
Harvey, David. 2008. “The right to the city”, consultado en abril de 2023, https://newleftreview.org/issues/ii53/articles/david-harvey-the-right-to-the-city
INE, Instituto Nacional de Estadísticas de Chile. 2017. Disponible en: http://resultados.censo2017.cl/.
Jacobs, Jane. 2011. Muerte y Vida de las Grandes Ciudades. Madrid: Capitán Swing Libros, S.L.
Jirón Martínez, P. A., Solar-Ortega, M. I., Rubio Rubio, M. D., Cortés Morales, S. R., Cid Aguayo, B. E., y Carrasco Montagna, J. A. 2022. “La espacialización de los cuidados. Entretejiendo relaciones de cuidado a través de la movilidad”. Revista INVI, 37, (104): 199-229. https://doi.org/10.5354/0718-8358.2022.65647
Juster, F Thomas., Stafford, Frank P., Ono Hiromi. 2004. Changing times of American youth: 1981–2003. EE.UU: University of Michigan Ann Arbor.
Lefaivre, L. y De Roode, I..2002. Aldo Van Eyck, Playgrounds and the city. Amsterdam: Stedelijk Museum NAi Publishers Rotterdam.
Lefebvre, Henri. 1975 (3ª edición). El derecho a la ciudad. Barcelona: Península.
Mansueto, Clara. 2020. “Apuntes para la producción arquitectónica desde la interseccionalidad”.En: Diseño y Género. Voces proyectuales urgentes, editado por Manuela Roth e Ignacio Ravazzoli, 279-297. Buenos Aires: Nobuko
Mckendrick, John H. 2000. “The geography of children. An annotated bibliography”. Childhood, 7, (3): 359-387. DOI: 10.1177/0907568200007003007
Molano, Franck. 2016. “El derecho a la ciudad: de Henri Lefebvre a los análisis sobre la ciudad capitalista contemporánea”. Folios, Segunda época (44) :3-19.
Montaner, Josep Maria y Muxí, Zaida. 2020. “La defensa del espacio público”. Arquitextos. Año 27, (35): 9–24
Muxí Martínez, Zaida. 2019 (2da edición). Mujeres, casas y ciudades. España: dpr-Barcelona.
Nurit Schabel, Paula y Chait, Luciana 2021. Revista del IICE (49) : 193-208. doi: 10.34096/iice.n48.xxxx
Ortiz, Anna, Prats, Maria y Baylina, Mireia. 2012. “Métodos visuales y geografías de la infancia: dibujando el entorno cotidiano”. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. Vol. XVI, (400). Consulta [20- 10 - 2022] disponible en: http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-400.htm
PLADECO. 2010. Plan de Desarrollo Comunal, Ilustre Municipalidad de Valparaíso. Disponible en: https://web.municipalidaddevalparaiso.cl/municipio/pladeco/
Reguillo, Rossana. 2003. “Las culturas juveniles: un campo de estudio; breve agenda para la discusión”. Revista Brasileira De Educação, (23): 103-118. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200008
Sánchez de Madariaga, Inés. 2009. “Vivienda, movilidad y urbanismo para la igualdad en la diversidad: ciudades, género y dependencia”. Ciudad y Territorio. Vivienda social ahora, 41, (161-162): 581-598.
Sánchez, Alfredo, Bosque, Joaquín y Jiménez, Cecilia. 2009. “Valparaíso: su geografía, su historia y su identidad como Patrimonio de la Humanidad”. Estudios Geográficos, Vol. LXX, (266): 269-293. DOI: 10.3989/estgeogr.0445
Soja, Edward. 2014. En busca de la justicia espacial. Valencia: Tirant Humanidades.
Soto, Marcela, León, Jorge y Escobar, Anne. 2020. “Public Space and urban resilience: children's perspective. The case of the hills of Valparaíso, Chile”. Children’s Geographies, 20, (2): 206-219 DOI: 10.1080/14733285.2021.1925633
Soto, Paula. 2022. “Paisajes del cuidado en la Ciudad de México. Experiencias, movilidad e infraestructuras”. Íconos. Revista de Ciencias Sociales. Urbanismo, arquitecturas y diseños feministas, 73: 57-75. DOI: https://doi.org/10.17141/iconos.73.2022.5212
Szulc, Andrea y Enriz, Noelia. 2016. “La política, las calles y la niñez indígena en Argentina”. Cuadernos de campo, 8 (2): 200-221.
UNICEF, 2014. Child Friendly Cities Initiatives. For Every Child, A Child-Friendly City, consultado en enero 2023, https://www.childfriendlycities.org
Valentine, Gill. 2004. Public Space and the Culture of Childhood. London: Routledge.
Vargas, Laura y Bustillos, Graciela. 1997. Técnicas participativas para la educación popular. Tomo II. Buenos Aires: Grupo editorial Lumen-Hvmanitas.
Vergara, Ana; et al. 2015. “Los niños como sujetos sociales: El aporte de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso”. Psicoperspectivas, 14, (1): 55-65. DOI: https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue1-fulltext-544.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marcela Soto Caro, Macarena Barrientos Díaz, Verónica Francés Tortosa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Accepted 2023-08-22
Published 2023-09-28
- Abstract 150
- PDF (Español (España)) 94