Participatory methodologies with children in vulnerable urban environments: co-productions and stories of the road to school.

Authors

  • Marcela Soto Caro Universidad Técnica Federico Santa María
  • Macarena Barrientos Díaz Universidad Técnica Federico Santa María
  • Verónica Francés Tortosa Universidad de las Américas

DOI:

https://doi.org/10.12795/astragalo.2023.i33-34.19

Keywords:

participatory methodologies, childhoods, vulnerable environments, daily mobility, public space

Abstract

Children's biopsychosocial development is rooted in daily experiences and mobility in urban environments. However, climate change, health crises and the perception of insecurity have restricted children's free access to the city, especially in vulnerable urban contexts. While existing literature focuses on methodologies to raise children's perception of public space through mock-ups or interviews, this has overlooked the depth and complexity of the family and school community's role in their life. This paper introduces a new analytic participatory methodology, triangulating urban actors, where childhood is the protagonist of the characterization of urban mobility. Through a series of qualitative techniques, surveys, and workshops, it was possible to characterize the path to school with and from the leading role of children, involving families and schools. Children's stories and co-produced experiences were collected in the courtyards of 7 schools in high and vulnerable areas of Valparaíso in Chile. Using games, surveys and interviews from 375 children's families and schools, the care is still assumed by parents, with a clear gender that assigns responsibilities mainly to women.

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...

Author Biographies

Marcela Soto Caro, Universidad Técnica Federico Santa María

Marcela Soto (Santiago de Chile, 1969); Arquitecta por la Universidad de Valparaíso (1998), Magister en Cultura Urbana por la Universidad Politécnica de Cataluña (2000), PhD © (TUDELFT). Académica y Coordinadora del Área de Profundización de Territorio y Gestión del Departamento de Arquitectura de la USM, en donde imparte docencia desde el año 1996. Directora de Ferrocarriles del Estado, Valparaíso. He publicado mis investigaciones sobre Infancia en Children´s Geographies (2021), Revista de Urbanismo (2020) y otras investigaciones Revista Geográfica del Norte (2019). Representante académico de la Comisión Pro-Movilidad (Región de Valparaíso, 2016). Participado como experta invitada en el Proyecto de Planificación Urbana Cuautepec, México (2018-2016), International Summer School Stuttgart University (2018), Invitación como experto 2nd International and Transdisciplinary Urban Design Studio, Ciudad de Buenos Aires asociado a la Cátedra Bauhaus (2018).

 

Macarena Barrientos Díaz, Universidad Técnica Federico Santa María

Macarena Barrientos (Valparaíso, 1978); es Arquitecta por la USM, Máster en Programación Urbana (Universita degli Studi di Ferrara, Italia) y Doctora en Arquitectura y Urbanismo (Universidad del Bio Bio, Chile y Universidad de Alacalá, España). Es profesora del Departamento de Arquitectura de la USM, sede Valparaíso en donde participa del Área de Territorio y Gestión. Ha publicado en las revistas: Arquitecturas del Sur, AUS, i2 Investigación e Innovación en Arquitectura y Territorio, Hipótesis, URBE, AP Continuidad y el los cuadernos de las JIDA (Jornadas de Innovación en Docencia y Arquitectura). Es parte del grupo de investigación GIDPRO (Investigación en Didáctica Proyectual de la UBB) y cofundadora de Aulaboratorio, grupo interuniversitario que reflexiona en torno a las  pedagogías críticas.

Verónica Francés Tortosa, Universidad de las Américas

Verónica Francés (Alicante, 1986); PhD(c) DEI-UV, PhD(c) DAUS-UA, March. ARQ MECES 3-UA, March. PROF-UMH, Arquitecta Superior por la Universidad de Alicante. Profesora de Arquitectura Universidad de las Américas (2022-act.), UCEN, CC-UNAB y UGM (2017-2022), Prof. Honorífica ARQ-UA (2014). Ha publicado en Revistas como [i2], DU&P, CC-WPS. Directora del Instituto Cooperativo de las Artes y las Humanidades, investigadora CIA-UV, socia Cooperativa Yungay (2017-act). Exhibición Ars Electronica 2020, Bienal Arquitectura Venecia 2018, Winner Archiprix International 2015. Obras y publicaciones patrocinadas por TU Berlin, HU Berlin, Fundación Rosa Lux., UAM, Centro Reina Sofía, UACh, UCEN, USM, MINCAP, Serviu, entre otros.

References

Agud, Ingrid; Novella, Ana María. 2016. “Los consejos infantiles y el diseño de espacios públicos. Una propuesta metodológica”. Bordón. Revista de Pedagogía, 68, (1): 83-98. DOI: 10.13042/Bordon.2016.68105.

Ander-Egg, Ezequiel. 2003. Repensando la Investigación-Acción-Participativa. 4ta ed. Argentina: Grupo editorial Lumen Hvmanitas,

Borja, Jordi y Muxí, Zaida. 2003. El espacio público. Ciudad y ciudadania. Barcelona: Editorial Electa.

Braidotti, Rosi. 2004. Feminismo, diferencia sexual y subjetividad nómade. Barcelona: Gedisa.

Chinchilla, Izaskun. 2020. La ciudad de los cuidados. Madrid: Los libros de la Catarata

Comas d´Argemir, Dolors. 2017. “Cuidados, género y ciudad en la gestión de la vida cotidiana”. En: La erosión del espacio público en la ciudad neoliberal, editado por Patricia Ramírez Kuri: 59-90. Ciudad de México: UNAM.

Cornejo, Diana. 2022. “Del dicho al hecho... Cómo lo común tiene poco de corriente”. En: Academia como práctica. Debates sobre una pedagogía arquitectónica basada en la implementación de proyectos, compilado por Fernando Portal, 66-68. Santiago de Chile: Ediciones Academia Espacial.

Ciocoletto, Adriana y Col·lectiu Punt 6. 2014. Espacios para la vida cotidiana. Auditoría de Calidad Urbana con perspectiva de Género. Barcelona: Editorial Comanegra.

Díez Gutiérrez, Enrique. 2020. “Otra investigación educativa posible: investigación-acción participativa dialógica e inclusiva”. Márgenes, Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 1, (1): 115-128. DOI: http://dx.doi.org/10.24310/mgnmar.v1i1.7154.

Elsey, Susan. 2004.” Children’s experience of public space”. Children & Society, 18, (2):155–164. DOI: 10.1002/chi.822

Falú, Ana y Rainero, Liliana. 1996. “Hábitat urbano y políticas públicas. Una perspectiva de género”. En: Desde las orillas de la política. Género y poder en América Latina, compilado por Lola G. Luna, Mercedes Vilanova, 49-57. Barcelona: Seminario Interdisciplinar Mujeres y Sociedad

Falú, Ana. 2014. “Inclusión y derecho a la ciudad. El ejercicio de los derechos ciudadanos de las mujeres. La agenda de las mujeres para la ciudad de Rosario, Argentina”. En: Monográfico Ciudad, Inclusión Social y Educación, editado por Xavier Bonal, 58-67. Barcelona: Imagen y Servicios Editoriales, Ayuntamiento de Barcelona.

Fisher, Berenice; Tronto, Joan. 1990. “Toward a Feminist Theory of Caring”. En: Circles of Care, compilado por Emily Abel y Margaret Nelson, 35-61. Nueva York: University of New York Press.

Gülgönen, Tuline; CORONA, Yolanda. 2019. “¿Jugar en la ciudad? La percepción de niñas y niños de la Ciudad de México sobre su entorno urbano”. Cadernos de Pesquisa em Educação, 21, (49): 60-80. ISSN: 1519-4507. DOI: 10.22535/cpe.v21i49.26101.

Harvey, David. 2008. París capital de la modernidad. Madrid: Akal.

Harvey, David. 2008. “The right to the city”, consultado en abril de 2023, https://newleftreview.org/issues/ii53/articles/david-harvey-the-right-to-the-city

INE, Instituto Nacional de Estadísticas de Chile. 2017. Disponible en: http://resultados.censo2017.cl/.

Jacobs, Jane. 2011. Muerte y Vida de las Grandes Ciudades. Madrid: Capitán Swing Libros, S.L.

Jirón Martínez, P. A., Solar-Ortega, M. I., Rubio Rubio, M. D., Cortés Morales, S. R., Cid Aguayo, B. E., y Carrasco Montagna, J. A. 2022. “La espacialización de los cuidados. Entretejiendo relaciones de cuidado a través de la movilidad”. Revista INVI, 37, (104): 199-229. https://doi.org/10.5354/0718-8358.2022.65647

Juster, F Thomas., Stafford, Frank P., Ono Hiromi. 2004. Changing times of American youth: 1981–2003. EE.UU: University of Michigan Ann Arbor.

Lefaivre, L. y De Roode, I..2002. Aldo Van Eyck, Playgrounds and the city. Amsterdam: Stedelijk Museum NAi Publishers Rotterdam.

Lefebvre, Henri. 1975 (3ª edición). El derecho a la ciudad. Barcelona: Península.

Mansueto, Clara. 2020. “Apuntes para la producción arquitectónica desde la interseccionalidad”.En: Diseño y Género. Voces proyectuales urgentes, editado por Manuela Roth e Ignacio Ravazzoli, 279-297. Buenos Aires: Nobuko

Mckendrick, John H. 2000. “The geography of children. An annotated bibliography”. Childhood, 7, (3): 359-387. DOI: 10.1177/0907568200007003007

Molano, Franck. 2016. “El derecho a la ciudad: de Henri Lefebvre a los análisis sobre la ciudad capitalista contemporánea”. Folios, Segunda época (44) :3-19.

Montaner, Josep Maria y Muxí, Zaida. 2020. “La defensa del espacio público”. Arquitextos. Año 27, (35): 9–24

Muxí Martínez, Zaida. 2019 (2da edición). Mujeres, casas y ciudades. España: dpr-Barcelona.

Nurit Schabel, Paula y Chait, Luciana 2021. Revista del IICE (49) : 193-208. doi: 10.34096/iice.n48.xxxx

Ortiz, Anna, Prats, Maria y Baylina, Mireia. 2012. “Métodos visuales y geografías de la infancia: dibujando el entorno cotidiano”. Scripta Nova. Revista Electrónica de Geografía y Ciencias Sociales. Vol. XVI, (400). Consulta [20- 10 - 2022] disponible en: http://www.ub.es/geocrit/sn/sn-400.htm

PLADECO. 2010. Plan de Desarrollo Comunal, Ilustre Municipalidad de Valparaíso. Disponible en: https://web.municipalidaddevalparaiso.cl/municipio/pladeco/

Reguillo, Rossana. 2003. “Las culturas juveniles: un campo de estudio; breve agenda para la discusión”. Revista Brasileira De Educação, (23): 103-118. doi: https://doi.org/10.1590/S1413-24782003000200008

Sánchez de Madariaga, Inés. 2009. “Vivienda, movilidad y urbanismo para la igualdad en la diversidad: ciudades, género y dependencia”. Ciudad y Territorio. Vivienda social ahora, 41, (161-162): 581-598.

Sánchez, Alfredo, Bosque, Joaquín y Jiménez, Cecilia. 2009. “Valparaíso: su geografía, su historia y su identidad como Patrimonio de la Humanidad”. Estudios Geográficos, Vol. LXX, (266): 269-293. DOI: 10.3989/estgeogr.0445

Soja, Edward. 2014. En busca de la justicia espacial. Valencia: Tirant Humanidades.

Soto, Marcela, León, Jorge y Escobar, Anne. 2020. “Public Space and urban resilience: children's perspective. The case of the hills of Valparaíso, Chile”. Children’s Geographies, 20, (2): 206-219 DOI: 10.1080/14733285.2021.1925633

Soto, Paula. 2022. “Paisajes del cuidado en la Ciudad de México. Experiencias, movilidad e infraestructuras”. Íconos. Revista de Ciencias Sociales. Urbanismo, arquitecturas y diseños feministas, 73: 57-75. DOI: https://doi.org/10.17141/iconos.73.2022.5212

Szulc, Andrea y Enriz, Noelia. 2016. “La política, las calles y la niñez indígena en Argentina”. Cuadernos de campo, 8 (2): 200-221.

UNICEF, 2014. Child Friendly Cities Initiatives. For Every Child, A Child-Friendly City, consultado en enero 2023, https://www.childfriendlycities.org

Valentine, Gill. 2004. Public Space and the Culture of Childhood. London: Routledge.

Vargas, Laura y Bustillos, Graciela. 1997. Técnicas participativas para la educación popular. Tomo II. Buenos Aires: Grupo editorial Lumen-Hvmanitas.

Vergara, Ana; et al. 2015. “Los niños como sujetos sociales: El aporte de los Nuevos Estudios Sociales de la infancia y el Análisis Crítico del Discurso”. Psicoperspectivas, 14, (1): 55-65. DOI: https://dx.doi.org/10.5027/psicoperspectivas-Vol14-Issue1-fulltext-544.

Published

2023-09-28

How to Cite

Soto Caro, M., Barrientos Díaz, M. ., & Francés Tortosa, V. (2023). Participatory methodologies with children in vulnerable urban environments: co-productions and stories of the road to school. Astragalo. Culture of Architecture and the City, 1(33-34), 373 a 392. https://doi.org/10.12795/astragalo.2023.i33-34.19
Received 2023-06-07
Accepted 2023-08-22
Published 2023-09-28
Views
  • Abstract 150
  • PDF (Español (España)) 94