Rhetorics and Humanistic Education in the training of Communicators facing the Challenges of the Digital Society
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))
XML (Español (España))

Keywords

Professional Profiles
Post-Modernity
Digital Communications
Rhetorics
Education Skills Perfiles profesionales
Posmodernidad
Comunicación digital
Retórica
Competencias educativas

How to Cite

Cabezuelo-Lorenzo, F., Serrano-Oceja, J.-F., & López-Martín, J.-A. (2023). Rhetorics and Humanistic Education in the training of Communicators facing the Challenges of the Digital Society. IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix, 6(1), 41–55. https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2023.v06.i01.03
Received 2022-11-21
Accepted 2022-11-30
Published 2023-01-31

Abstract

This new digital society features new challenges in the fields of Social Communication Sciences and Education. This article aims to give answer to these two questions. How can we become a way of the world in the field of education and communication facing the challenges of a new anthropological form? How can humanistic education become the form of the world, considering the parallel, and therefore educational, process implicit in any communication process? This paper reviews the ideas of twenty contemporary authors to shed light on the situation. Finally, it suggests the study of Rhetoric as a humanistic discipline to unravel the mass media discourses at the current digital society.

https://doi.org/10.12795/IROCAMM.2023.v06.i01.03
PDF (Español (España))
HTML (Español (España))
EPUB (Español (España))
XML (Español (España))

References

Borrat, H. (2002). Paradigmas alternativos y redefiniciones conceptuales en comunicación periodística. Anàlisi, 28, 55-77.

Cabezuelo-Lorenzo, F. y González-Sánchez, A. (2014). El Twitter de Aristóteles. Una revisión de los conceptos básicos de la retórica clásica en la actual sociedad digital. Vivat Academia Revista de Comunicación, 26, pp. 20-30.

Cabezuelo-Lorenzo, F. (2008). Ciberactivismo, blogs y nuevas formas de participación ciudadana: del periodismo 2.0 al 3.0. (pp. 707-718). Comunicación, Identidad y Género. Madrid, Fragua.

Casasús, J. M. (1988). Iniciación a la periodística: manual de comunicación escrita y redacción periodística informativa. Barcelona: Editorial Teide.

Cattani, A. (2006). Los usos de la retórica. Madrid: Alianza Editorial.

Cuesta, U. (2004). Psicología Social Cognitiva de la Publicidad. Madrid: Fragua.

Gardamer, H-G. (1977). Verdad y Método I. Fundamentos de una hermenéutica filosófica. Salamanca: Editorial Sígueme.

Gardamer, H-G. (2010). Verdad y Método II. Salamanca: Editorial Sígueme.

Garton Ash, T. (2016). Free Speech: Ten Principles for a Connected World. New Haven, Connecticut: Yale University Press.

Innerarity, D. (2011). La democracia del conocimiento. Por una sociedad inteligente. Barcelona: Paidós.

Jaeger, W. (1990). Pideia. Los ideales de la cultura griega. Madrid: Fondo de Cultura Económica.

Jiménez-Marín, G. y Elías-Zambrano, R. [Coords.] (2022). Emprender en comunicación. Madrid, Pirámide.

Lausberg, G. H. (1979). Manual de Retórica Literaria. Madrid: Gredos.

Martín-Algarra, M. (1993). Comunicación en la vida cotidiana: fenomenología de Alfred Schutz. Pamplona: Eunsa.

Popper, K. (1998). Los dos problemas fundamentales de la epistemología. Editorial Tecnos.

Perelman, C. & Olbrechts-Tyteca, L. (1989). La nueva retórica. Tratado de la argumentación. Madrid, Gredos.

Prades, J. (2009). La razón, ¿enemiga del misterio? Madrid: Encuentro.

Román San Miguel, A.; Sánchez-Grey Valenzuela, N. y Elías Zambrano, R. (2021). Los profesionales de la información y las fake-news durante la pandemia del covid-19. Vivat Academia. Revista de Comunicación, 155, 131-149.

Sánchez-Sánchez, J. F. (1992). El relato periodístico. El periodista como contador de historias. Estudios de Periodística (ponencias del I Congreso de la Sociedad Española de Periodística. Madrid/Pamplona: Eunsa.

Sánchez-Bravo, A. (1979). Periodistas: mensajeros, escribas y retóricos. Madrid: Pirámide.

Spang, K. (1979). Fundamentos de Retórica. Pamplona, Eunsa.

Sidorenko-Bautista, P., Herranz de la Casa, J. M. y Cabezuelo-Lorenzo, F. (2021). Instagram como herramienta digital para la comunicación y divulgación científica: el caso mexicano de @Pictoline. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 147, pp. 143-162.

Viñas-Limonchi, M. y Cabezuelo-Lorenzo, F. (2011). ¡Si McLuhan tuviera un iPad! Nuevos paradigmas comunicativos extraídos de los inventos de Apple. Espéculo: Revista de Estudios Literarios, 47.

Watson, R. (2011). Mentes del Futuro. ¿Está cambiando la era digital nuestras mentes? Barcelona: Viceversa Editorial.

Weaver, R. M. (2011). Las ideas tienen consecuencias. Madrid: Editorial Ciudadela.

Wolton, D. (2006). Salvemos la comunicación. Aldea global y cultura. Barcelona: Gedisa.

Zanotti, G. (2011). Conocimiento versus información: algunas ideas dispersas para una epistemología de la Escuela Austriaca de Economía. Madrid: Unión Editorial.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 IROCAMM - International Review Of Communication And Marketing Mix

Downloads

Download data is not yet available.

Metrics

Metrics Loading ...