Los mapas conceptuales en el aula: construcción de gráficos bidimensionales
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.1992.i17.05Abstract
Dada la importancia de las ideas de los alumnos para el diseño cunicular y considerando la dificultad de diagnosticar con rapidez, de forma objetiva, el esquema conceptual de un grupo de alumnos en un contexto determinado, se pretende exponer en el presente trabajo un procedimiento objetivo para obtener mapas conceptuales de grupos de alumnos de forma rápida, expresando la información obtenida en forma de gráficos bidimensionales que representan la distancia entre los términos del mapa estudiado. La verificación de la validez del procedimiento se ha hecho en base a la comparación de los mapas obtenidos con los resultados de entrevistas realizadas para estudiar el mismo mapa conceptual. También se han comparado los tiempos de ejecución de estos dos procedimientos para la obtención de mapas conceptuales.
Downloads
References
CAMACHO, E.; BLANCO, A.; GALACHE, 1.; PRIETO, T. y RODRIGUEZ, A. (1988). Construcción de un mapa conceptual referido al término ión. Poster presentado a la XXII Bienal de la Real Sociedad Española de Química, Murcia.
CAMACHO, E.; GALACHE, 1. y RODRIGUEZ, A., (1989a). Estudio de las ideas de los alumnos sobre interacciones electricidad- materia en distintos niveles educativos, Comunicación presentada al Seminario del Grupo Especializado de la Física y de la Química (R.S.E.Q.). Madrid.
CAMACHO, E.; GALACHE, 1. y RODRIGUEZ, A., (1989b) Los mapas conceptuales y el aula. Enseñanza de las Ciencias, Num. Extra, pp. 151-152.
GILBERT, J.K.; OSBORNE, R. and FENSMAN, P. (1982). Children's science and its consequences for teaching. Science Education, 66 (4), pp. 623-633.
KEMPA, R., (1989). Students Learning Difficulties in Science Causes and Remedies. Ponencia presentada al III Congreso Internacional sobre Didáctica de las Ciencias y de las Matemáticas, Santiago de Compostela.
MATTHEWS, G.P.; BROOK, V.G. and KHANGANDAPUR, T.H. (1984). Cognitive structures determinations as a tool in science teaching, Part 1: A new method of creating concept maps. European Journal of Science Education, vol. 2, No. 2, pp. 169-177.
POSADA, J. Mª.; PRIETO, T. y RODRIGUEZ, A., (1989). Las ideas previas de los alumnos: estudio crítico. Comunicación presentada al Seminario del Grupo Especializado de Didáctica de la Física y de la Química (R.S.E.Q.), Madrid.
PREECE, P. (1976). Mapping cognitive structure: a comparison of methods, Journal• of Educational Psychology, Vol. 68, 1, pp. 1-8
PREECE, P., (1978) Exploration of semantic space: review of research on organization of scientific concepts in semantic memory, Science Education, 62(4), pp. 547-562.
STEWART, J. (1979). Content and cognitive structure: critique of assessment and representation techniques used by science education researchers, Science Education, 63(3), PP. 395-405.
SUTTON (1980). The Learner's Prior Knowledge: a critical review of techniques for probing its organization. European Journal of Science Education, vol. 2, 2, pp. 107, 120.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Investigaci´ón en la Escuela
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2019-03-27
Published 2021-05-09
- Abstract 74
- PDF (Español (España)) 24