Sistema acuapónico para trabajar los ecosistemas a nivel meso en educación infantil
DOI:
https://doi.org/10.12795/IE.2017.i93.03Abstract
Con un estilo narrativo un maestro de Educación Infantil cuenta su experiencia con sus ilusiones y dificultades a la hora de aprovechar su afición a la Acuaponia (sistema combinado de cría de peces y plantas) con niños/as de cinco años. La experiencia narra cómo montar el sistema y el potencial didáctico para trabajar los ecosistemas, las relaciones entre lo observable (peces-plantas) y lo microscópico (desechos, bacterias, nitratos) necesarios para el equilibrio del sistema. El análisis del potencial educativo de la Acuaponia no solo se basa en los motivos que le llevaron a utilizar el sistema acuapónico en infantil sino también en cómo compartirlo con otros/as docentes que quieran usarlo.
Downloads
References
Bona, C. (2015). La buena educación. Barcelona: Plaza Janés.
Bravo-Torija, B. y Jiménez-Aleixandre, M.P. (2010). ¿Salmones o sardinas?: una unidad para favorecer el uso de pruebas y la argumentación en ecología. Alambique, 63, 19-25.
Cañal, P. (2003). ¿Qué investigar sobre los seres vivos? Investigación en la Escuela¸51, 27-38.
Costillo, E., Cubero, J., Galán, J.L., Nuñez, D. y Esteban, R. (2016). Los descomponedores en los ecosistemas, tan importantes y tan desconocidos. Alambique, 84, 35-42.
Del Carmen, L. (1999). El estudio de los ecosistemas. Alambique, 20, 47-54.
Del Carmen, L. (2010). El estudio de los ecosistemas. Alambique, 66, 28-35.
García, J.E. (1992). El acuario-charca: un recurso para el estudio del ecosistema. Investigación en la Escuela, 18, 95-98.
García, J.E. (2003). Investigando el ecosistema. Investigación en la Escuela. 51, 83-100.
Gómez, A., Sanmartí, N. y Pujol, R. M. (2007). Fundamentación teórica y diseño de una unidad didáctica para la enseñanza del modelo ser vivo en la escuela primaria. Enseñanza de las ciencias, 25(3), 325-340.
González-García, F., Carrillo-Rosúa, F.J. y García-Alix, A. (2015). Fundamentos de Ecología. En F. González-García (coord.), Didáctica de las Ciencias para Educación Primaria II. Ciencias de la vida (pp. 189-208). Madrid: Editorial Pirámide.
Hart, E.R., Webb, J.B. y Danylchuk, A.J. (2013). Implementation of aquaponics in education: An assessment of challenges and solutions. Science Education International, 24 (4), 460-480.
Jiménez, A. (2013). Acuaponía: Herramienta educativa para el aprendizaje transversal de las Ciencias. Ciencia y Desarrollo, 16 (2), 83-90.
http://dx.doi.org/10.21503/CienciayDesarrollo.2013.v16i2.07
Leach, J., Driver, R., Scott, P. y Wood-Robinson, C. (1996a). Children's ideas about ecology 2: ideas found in children aged 5-16 about the cycling of matter. International Journal of science education, 18 (1), 19-34.
Leach, J., Driver, R., Scott, P., y Wood-Robinson, C. (1996b). Children's ideas about ecology 3: ideas found in children aged 5-16 about the interdependency of organisms. International Journal of Science Education, 18 (2), 129-141.
National Research Council. (2000). Inquiry and the National Science Education Standards: A guide for teaching and learning. Olson & Loucks-Horsley (Eds.). Washington, DC: The National
Academies Press. https://doi.org/10.17226/9596
Pérez-Murugó, M., Marbá, A. e Izquierdo, M. (2016). ¿Cómo se conceptualiza la energía en las unidades didácticas de biología? Enseñanza de las Ciencias, 34 (1), 73-90.
Rojero, F.F. (1999). Entender la organización. Aspectos didácticos del estudio de los ecosistemas. Alambique, 20, 55-64.
Rose, E. (2013). Implementation of Aquaponics in Education: An Assessment of Challenges, Solutions and Success. (Masters thesis). University of Massachusetts, Amherst.
Torres, A., Asensi, J.J. y Gavidia, V. (2015). La biosfera en un bote. Alambique, 82, 66-70.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish in this journal accept the following conditions:
- Authors retain copyright and grant the journal the right of first publication, with the work registered under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License (CC BY-NC-SA 4.0), which allows third parties to use the published work, provided that proper acknowledgement is given; the authorship of the work and first publication in AVANCES are mentioned; the material is not used for commercial purposes; and, if you create other material from the original material (e.g. a translation), you must distribute your contribution under this same licence as the original.
- Authors may enter into separate and additional contractual arrangements for non-exclusive distribution of the version of the article published in this journal (e.g., inclusion in an institutional repository or publication in a book) as long as they clearly indicate that the work was first published in this journal.
- Authors are allowed and encouraged to publish their work on the Internet (e.g. on institutional or personal websites) before and during the review and publication process, as it may lead to productive exchanges and to a wider and faster dissemination of the published work (see The Effect of Open Access).
Accepted 2018-10-26
Published 2017-12-28
- Abstract 241
- PDF (Español (España)) 214