Didactic research on space and related concepts in physics: a background check

Authors

DOI:

https://doi.org/10.12795/IE.2023.i106.12

Keywords:

Didactics, physics, secondary education, space, systematic review

Abstract

A theoretical documentary review of antecedents has been carried out around the academic production of school knowledge related to space. From this review, it is expected to identify relevant didactic elements for the construction of school theory, in the field of school knowledge, specifically concerning space. This first approach to the construction of the antecedents has been carried out through the review and analysis of the academic productions that were selected after a documentary exploration in databases of international level and journals of extensive trajectory in didactic research at the international and national level (Colombia). As result, the trends and research focus identified are presented and described and hand reference is made to didactic aspects for its teaching and learning such as conceptual errors, student ideas, teaching proposals, etc.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Emilio Solís Ramírez , Universidad de Sevilla

Pertenece al grupo de Investigación: Didactica e Investigacion Escolar (D.I.E.) del  Departamento/Unidad: Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales.  Su situación profesional: Investigador honorario y Participa en los siguientes proyectos/ayudas en la US:

Proyecto de investigación:

La Progresión del Conocimiento Didáctico de los Futuros Maestros en un Curso Basado en la Investigación y en la Interacción con una Enseñanza Innovadora de las Ciencias (EDU2011-23551 - Investigador)

Ayuda a la investigación:

Incentivo al Grupo de Investigación HUM-319 (2011/HUM-319 - Investigador)

Incentivo al Grupo de Investigación HUM-319 (2010/HUM-319 - Investigador)

Ayuda a la Consolidación del Grupo de Investigación HUM-319 (2009/HUM-319 - Investigador)

Carmen Alicia Martínez Rivera, Universidad Distrital Francisco José de Caldas

Doctora en Didáctica de las Ciencias Experimentales y Sociales de la Universidad de Sevilla. Magistra en Docencia de la Química de la Universidad Pedagógica Nacional y Licenciada en Química de la misma Universidad. Vinculada al Doctorado Interinstitucional en Educación de la Universidad Distrital Francisco José de Caldas, como profesora titular. Entre sus líneas de investigación se encuentran: Modelos alternativos en la Enseñanza de las Ciencias, El Conocimiento Profesional de los Profesores de ciencias,Conocimiento Escolar y Formación de profesores de ciencias e hipótesis curriculares. Actualmente es directora del Grupo de Investigación en Didáctica de las Ciencias

References

Alemany Berenguer, R. (1997). Errores comunes sobre relatividad entre los profesores de enseñanza secundaria. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas. 15(3), 301-307. https://bit.ly/3pBjSKf

Alemany Berenguer, R. y Pérez Selles, J. (2000). Enseñanza por cambio conceptual: de la física clásica a la relatividad. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 18(3), 463-71. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21699

Alemany Berenguer, R. y Pérez Selles, J. F. (2001). Una nueva propuesta didáctica para la enseñanza de la relatividad en el Bachillerato. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 19(2), 335-43. https://raco.cat/index.php/Ensenanza/article/view/21751

Alonso, M. y Soler, V. (2006) La relatividad en el bachillerato. Una propuesta de unidad didáctica. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 24(3), 439-454. https://bit.ly/3mMpXBv

Arriassecq, I. y Greca, I. (2007). Approaches to the Teaching of Special Relativity Theory in High School and University Textbooks of Argentina. Science & Education, 16(1), 65-86.

Arriassecq, I. y Greca, I. (2009). La teoría especial de la relatividad: secuencia de enseñanza y aprendizaje para el nivel de enseñanza secundaria. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, Extra, 2107-2111. https://bit.ly/2WJdO5E

Arriassecq, I., Greca, I. y Cayul. E. (2017). Secuencias de enseñanza y aprendizaje basadas en resultados de investigación: propuesta de un marco teórico para el abordaje de la teoría especial de la relatividad. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 35(1), 133-155. https://bit.ly/34JwfMi

Banks, D. A. & Powell, H. D. (1992). THE THREE-DIMENSIONAL UNIVERSE: A new perspective on the stars. The Science Teacher, 59(7), 14–17. http://www.jstor.org/stable/24170623

Bertoldi, A., Gessini, P., Polito, C., & Ishioka, I. (2014). Rocket models as motivator agent in teaching sciences and mathematics. Proceedings of the International Astronautical Congress, IAC. 11. 8261-8269.

Burris, H. (1993). Everyone Deserves a Speeding Ticket, Physics Teacher, 31(1),30-31.

Campanario, J. y Otero, J. (2000). Más allá de las ideas previas como dificultades de aprendizaje: las pautas de pensamiento, las concepciones epistemológicas y las estrategias metacognitivas de los alumnos de ciencias. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 18(2),155-69. https://bit.ly/3ppvwHP

Capuano, V., Dima, G., Botta, I., Follari, B., De la Fuente, A., Gutierrez, E. y Perrotta, M. (2007). Una experiencia de aula para la enseñanza del concepto de modelo atómico en 8.º EGB. Revista Iberoamericana de Educación, 44(2), 1-10. https://bit.ly/3pmm7ki

Costa-Junior, E., Fernandes, B., Lima, G., Siqueira, A., Paiva, J., Miranda-Santos, M., Tavares, J., Souza- Taynara V. y Gomes, T. (2018). Divulgacão e ensino de Astronomia e Física por meio de abordagens informais. Revista Brasileira de Ensino de Física, 40(4), e5401 – e5408.

Denis, G., Gleyzes, A., Blat, S. &, Castro, J. (2015). Space and science education: Motivating lessons of physics with earth observation satellites. International Astronautical Congress (París), IAC. (13), 10046-10058.

Frappart, S., & Frède, V. (2016) Conceptual Change about Outer Space: How Does Informal Training Combined with Formal Teaching Affect Seventh Graders' Understanding of Gravitation? European Journal of Psychology of Education, 31(4), 515-535.

García, E. (1998). Hacia una teoría alternativa sobre los contenidos escolares. Díada Editora.

Holbrow, C. (1981). Physics of Living in Space: A New Course. American Journal of Physics, 49(8) 725-732. 10.1119/1.12418.

Luque-Arias, C. (2017). El método geométrico en la física. Tecné, Episteme y Didaxis, 0(1). 10.17227/ted.num1-5717

Martínez-Rivera, C.A. (2017). Ser maestro de ciencias: productor de conocimiento profesional y de conocimiento escolar. Universidad Distrital Francisco José de Caldas.

Maurines, L. & Ravacol D. (2016). Les sciences de la Terre et de l’Univers (STU): des recherches didactiques qui questionnent leurs caractéristiques épistémologiques, Les sciences de la Terre et de l’Univers: spécificités et ouvertures. 14, 9-36. 10.4000/rdst.1414

Mohammed, N. (2018). Astronomy textbook's course outline of high schools for least developed countries. International Astronautical Congress (París), IAC. https://bit.ly/2WN2RA4

Monge, L., Rojas, M. y Alvarado, C. (2018). Promoting STEM in primary schools the case of supernovas space education program in central america. International Astronautical Congress (París). IAC (69), 14321-14326.

NGSS Lead States. (2013). Next generation science standards: For states, by states. Washington, DC: Achieve, Inc. on behalf of the twenty-six states and partners that collaborated on the NGSS.

Orozco, J.; Díaz, A. (2018). ¿Cómo redactar los antecedentes de una investigación cualitativa? Revista Electrónica de Conocimientos, Saberes y Prácticas, 1(2), 66-82.

Pérez, H. y Solbes, J. (2003). Algunos problemas en la enseñanza de la relatividad Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 21(1),135-146.

Pérez, H. y Solbes, J. (2006). Una propuesta sobre enseñanza de la relatividad en el bachillerato como motivación para el aprendizaje de la física. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didácticas, 24(2), 269-283. https://bit.ly/2WLCMle

Pine, W., & Taylor, W. (1991). Inspire Your Students. Science Teacher, 58(8), 32-35.

Porlán Ariza, R. (2018). Didáctica de las ciencias con conciencia. Enseñanza de las ciencias: revista de investigación y experiencias didáctica, 36(3), 5-22. https://bit.ly/37QL0ih

Russo, R. (1988). Shoot the Stars--Focus on Earth's Rotation. Science Teacher, 55(2), 24-26.

Sanabria, L. (2007). Mapeo cognitivo y exploración háptica para comprender la disposición del espacio de videntes e invidentes. Tecné, Episteme y Didaxis, 21, 45-65. 10.17227/ted.num21-359

Zanotta, D., Cappelletto, E., & Matsuoka, M. (2011). The GPS: Connecting science and technology in physics classes. [O GPS: Unindo ciência e tecnologia em aulas de física]. Revista Brasileira de ensino de física, 33 (2), 2313-2 -2313-6.

Published

2023-07-17

How to Cite

Gonzalez Lizarazo, M. D., Solís Ramírez , E., & Martínez Rivera, C. A. (2023). Didactic research on space and related concepts in physics: a background check. Investigaci´ón En La Escuela, (106). https://doi.org/10.12795/IE.2023.i106.12
Received 2021-12-02
Accepted 2022-12-12
Published 2023-07-17
Views
  • Abstract 347
  • PDF (Español (España)) 259